Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

ML: Theological context for the rationalization of religion in 17th century England

General data

Course ID: WF-FI-13-WMKUCH19
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: ML: Theological context for the rationalization of religion in 17th century England
Name in Polish: WM:Teologiczny kontekst racjonalizacji religii w siedemnastowiecznej Anglii
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

FI1_W08 FI1_W13 FI1_U04 FI1_U21 FI1_K02


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zachodzącymi w siedemnastowiecznej Anglii przemianami o charakterze społecznym i religijnym, które stanowiły istotny kontekst rodzącej się filozofii nowożytnej. Pozwoli to na ukazanie wzajemnych zależności zachodzących miedzy filozofią i teologią w omawianym okresie.

Full description: (in Polish)

Wiek siedemnasty przyniósł w Anglii głębokie przemiany w życiu intelektualnym, które zaowocowały m. in. pojawieniem się nowego spojrzenia na zagadnienia religijne. Jego zasadniczą cechą była specyficznie rozumiana racjonalizacja wiary. W ramach wykładu przedstawione zostanie tło życia religijnego Anglii w pierwszej połowie siedemnastego wieku, którego zasadniczym składnikiem była teologia Kalwina i związana z nią teoria predestynacji. Była ona niezwykle istotnym, negatywnym punktem odniesienia dla poglądów Platoników z Cambridge, którzy podjęli próbę przedstawienia religii jako zespołu przekonań o charakterze racjonalnym, opierając się na przesłankach zaczerpniętych z filozofii (neo-)platońskiej. Ich poglądy stanowiły inspirację dla twórców rodzącej się wówczas tzw. fizyko-teologii, której przedstawicielami były m. in. takie postacie jak I. Newton, czy R. Boyle, i która stanowiła nurt uzasadniania wiary poprzez odwoływanie się do argumentów zaczerpniętych z filozofii naturalnej.

Bibliography: (in Polish)

1. A. Szwed, Fideizm Kalwina i bunt racjonalistów angielskich. Wpływ fideizmu kalwińskiego na powstanie i rozwój teologii naturalnej u wybranych myślicieli angielskich XVII i XVIII wieku, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2016.

2. S. Raube, Filozoficzna apologetyka platońskiej szkoły z Cambridge, Folia Philosophica 18(2000), s. 117-128. – on line

Literatura uzupełniająca (w jęz. angielskim):

1. J. Reid, The Metaphysics of Henry More, Springer, Dordrecht Heidelberg New York London 2012.

2. F. Beiser, The Sovereignty of Reason. The Defense of Rationality in the Early English Enlightenment, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1996.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: Student zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii; zna i rozumie fakt obecności idei filozoficznych w dziełach polskiej kultury i zaangażowania filozofów w życie kulturalne kraju

Umiejętności: potrafi słuchać ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; potrafi wskazywać zależności między akceptowanymi tezami filozoficznymi i zajmowanym stanowiskiem w sprawach społecznych i światopoglądowych

Kompetencje: jest gotów do rozważenia i analizy nowych idei oraz do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena za obecność na zajęciach poświadczoną wpisem na listę obecności

15-13 obecności - 5

12-10 obecności - 4

9-7 obecności - 3

6-0 obecności - 2

2. ocena z egzaminu ustnego

Ocena końcowa jest sumą ważoną z oceny z p. 1 (1/3) i oceny z p. 2 (2/3)

Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)