(in Polish) WM: Nieśmiertelność człowieka w filozofii starożytnej i średniowiecznej
General data
Course ID: | WF-FI-13-WMZEMB19 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | WM: Nieśmiertelność człowieka w filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W08 FI1_W13 FI1_U04 FI1_U21 FI1_K02 |
Short description: |
(in Polish) Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy ludzkiej, jakich dokonywali filozofowie starożytnie i średniowieczni (od Platona do Dunsa Szkota). Przedstawienie będzie się dokonywać przez akcentowanie głównych punktów wyjścia (przedzałożeń metafizycznych dotyczących rozumienia człowieka i świata) wniosków, a także konkluzywności argumentacji. W trakcie wykładu ukazywany będzie także szersze filozoficzne tło wprowadzanych rozwiązań w temacie nieśmiertelności duszy. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy ludzkiej, jakich dokonywali filozofowie starożytnie i średniowieczni (od Platona do Dunsa Szkota, ze szczególnym podkreśleniem autorów nie omawianych w cyklu zajęć podstawowych - Ratramnus z Corbie, Jan z La Rochelle). Przedstawienie będzie się dokonywać przez akcentowanie głównych punktów wyjścia (przedzałożeń metafizycznych dotyczących rozumienia człowieka i świata) wniosków, a także konkluzywności argumentacji. W trakcie wykładu ukazywany będzie także szersze filozoficzne tło wprowadzanych rozwiązań w temacie nieśmiertelności duszy. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Augustyn, O nieśmiertelności duszy, w: Dialogi filozoficzne, Kraków 2001, s. 311-333. 2. Rohde E., Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, Kęty 2007. 3. Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Warszawa 2017. 4. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002. 5. Arystoteles, O duszy, tłum. P. Siewek, Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 1992, s. 33-146. 6. Boer de S., The science of the soul. The Commentary tradition on Aristotle’s De anima c. 1260-1360, Leuven 2013. 7. Miteva E., The Soul between Body and Immortality: The 13th Century Debate on the Definition of the Human Rational Soul as Form and Substance, „Philosophia” 1 (2012), s. 90-100. 8. Marenbon J., Medieval Philosophy, and Historical and Philosophical Introduction, London-New York 2007. 9. Duns Scotus, Philosophical Writings, Cambridge 1987. 10. Zieliński I, Zagadnienie nieśmiertelności duszy, w: Eschatologia filozoficzna, Kraków 2016, s. 131-158. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: student posiada wiedzę na sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi sformułować ich konteksty, źródła argumentów oraz konsekwencje problematyki filozoficznej związanej z nieśmiertelnością człowieka; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tych okresach historii filozofii. UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia znając teksty filozofii od starożytności do średniowiecza; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł. KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do średniowiecza podstaw do formułowania wypowiedzi na tematy związane z egzystencją człowieka; student dąży do rozwiązywania konkretnych problemów życiowych dotyczących początku życia, jego końca, a także trwania, w odniesieniu do filozofii od starożytności do średniowiecza. ECTS: Udział w wykładzie – 30 godzin Lektura tekstów – 30 godzin Przygotowanie do egzaminu – 20 godzin SUMA GODZIN 80 [80 : 30 (25) = 4] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst): student nie posiada wiedzy na temat sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie potrafi ukazać ich kontekstów, źródeł argumentów oraz konsekwencji problematyki filozoficznej związanej z nieśmiertelnością człowieka; student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej ukształtowanej w tych okresach historii filozofii. - na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie potrafi ukazać ich kontekstów, źródeł argumentów oraz konsekwencji problematyki filozoficznej związanej z nieśmiertelnością człowieka; student słabo orientuje się w podstawowej terminologii filozoficznej ukształtowanej w tych okresach historii filozofii. - na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy w filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi ukazać ich konteksty, źródła argumentów oraz konsekwencje problematyki filozoficznej związanej z nieśmiertelnością człowieka; student dobrze orientuje się w podstawowej terminologii filozoficznej ukształtowanej w tych okresach historii filozofii. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się w temacie sposobów argumentacji za nieśmiertelnością duszy w filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi ukazać ich konteksty, źródła argumentów oraz konsekwencje problematyki filozoficznej związanej z nieśmiertelnością człowieka; student doskonale orientuje się w podstawowej terminologii filozoficznej ukształtowanej w tych okresach historii filozofii. UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi poddać analizie argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować ich kluczowych tez i założeń znając teksty filozofii od starożytności do średniowiecza; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł. - na ocenę 3 (dst): student poprawnie poddaje analizie argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować ich kluczowe tezy i założenia znając teksty filozoficzne od starożytności do średniowiecza; student w wystarczający sposób umie słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł. - na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumenty filozoficzne, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia znając teksty filozoficzne od starożytności do średniowiecza; student umie słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bardzo dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia znając teksty filozoficzne od starożytności do średniowiecza; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł. KOMPETENCJE: Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w historii filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące tematy egzystencjalne dotyczące natury człowieka oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak praktyk zawodowych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.