KO: Filozoficzne koncepcje człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-FKC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KO: Filozoficzne koncepcje człowieka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15840 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W02; FI2_W04; FI2_W09; FI2_W10; FI2_U03; FI2_U07; FI2_U16; FI2_U17; FI2_U18; FI2_K01; FI2_K06; FI2_K07; PRK_P7S_WG |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi koncepcjami człowieka w historii filozofii. Zajęcia zaczynają się od zapoznania się z dyskusją (H. Plessner i M. Scheler), w wyniku której opracowano termin "antropologia filozoficzna" , a następnie omówione są rozmaite koncepcje człowieka, akcentujące różne jego cechy jako istoty ludzkiej: godność, duchowość, cielesność, świadomość, wolność itd. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi koncepcjami człowieka w historii filozofii. Zajęcia zaczynają się od zapoznania się z dyskusją (H. Plessner i M. Scheler), w wyniku której opracowano termin "antropologia filozoficzna" , a następnie omówione są rozmaite koncepcje człowieka, akcentujące różne jego cechy jako istoty ludzkiej: godność, duchowość, cielesność, świadomość, wolność itd. Przedmiot obejmuje najważniejszych autorów filozoficznych a także najważniejsze dyskusje toczące się w w filozofii na tematy związane z wolnością, racjonalnością, naturą uczuć, istnieniem duszy. |
Literatura: |
1. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 46-149. 2. H. Plessner, Pytanie o „conditio humana”, Warszawa 1988. 3. Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi, w: tenże, Traktaty teologiczne, tłum. A. Kijewska, R. Bielak, Kęty 2007, s. 113-161. 4. K. Wojtyła, Osoba i podmiot, w: tenże, Osoba i czyn, Lublin 2000, s. 373-414. 5. E. Mounier, Co to jest personalizm?, Warszawa 1960. 6. Giovanni Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, tłum. Z. Nerczuk, M. Olszewski, Warszawa 2010. 7. J. Czerkawski, Chrześcijańskie podstawy godności człowieka (czasy renesansu), w: W. Sajdek (red.), Renesansowy ideał chrześcijanina, Lublin 2006, s. 71-86. 8. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Catel Gandolfo, Kraków 2006, s. 105-121. 9. M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 76-127. 10. Arystoteles, O duszy (księga I, rozdział 1 i 2; księga II, rozdział 1 i 2), tłum. P. Siwek, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 1992, s. 33-49; 68-77. 11. S. Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Antropologia, Lublin 2010, s. 121-177. 12. Tomasz z Akwinu, Summa teologii I, q. 79, a 1-13, w: tenże, Traktat o człowieku, tłum. S. Swieżawski, Kęty 2000, s. 280-342. 13. J. Searle, Dlaczego człowiek i świat pasują do siebie. Umysł jako fenomen biologiczny, w: tenże, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 69-109. 14. Augustyn, Solilokwia, w: tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 2001, s. 239-305. 15. R. Piłat, Samowiedza, w: R. Ziemińska, Przewodnik po epistemologii, Kraków 2013, s. 221-269. 16. Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, w: tenże, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2005, s. 59-92. 17. J. Lacan, Seminarium III Psychozy, Warszawa 2014. 18. R. Legutko, „Ja metefizyczne”, w: tenże, Traktat o wolności, s. 201-236. 19. J. S. Mill, O wolności, Warszawa 1999. 20. J. M. Bocheński, Słownik zabobonów (hasło wolność) 21. Kartezjusz, Namiętności duszy, Kęty 2001. 22. D. von Hildebrand, Serce człowieka, w: tenże, Serce, Poznań 1987, s. 29-93. 23. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006. 24. H. Bradley, Płeć, Warszawa 2008, s. 26-27; 40-47; 77-97. 25. J. Pieper, Śmierć i nieśmiertelność, Paris 1970. 26. Seneka, O życiu szczęśliwym, w: tenże, Dialogi, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001, s. 137-177. 27. W. Tatarkiewicz, Cztery pojęcia szczęścia; Definicja szczęścia; Koleje pojęcia szczęścia, w: tenże, O szczęściu, Warszawa 1985, s. 15-72. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące: • zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne • uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą filozoficznych koncepcji człowieka obejmującą kluczowe zagadnienia • wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy dotyczącej filozoficznych koncepcji człowieka właściwe dla programu kształcenia g główne trendy rozwojowe filozoficznych koncepcji człowieka istotnych dla programu kształcenia 1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania 2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka 3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych 4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie 5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka UMIEJĘTNOŚCI: 1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach 2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka 3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia KOMPETENCJE: 1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania 2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym Udział w wykładzie - 30 godz. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz. Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz. suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5] liczba ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Opis ECTS - aktywność na platformie e-learningowej (15 godzin); -przygotowanie do zajęć/praca na platformie e-learningowej (15 godzin) - przygotowanie do testu (15 godzin) b) Warunki zaliczenia Warunkiem zaliczenia jest napisanie testu obejmującego treść zajęć na platformie Moodle. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.