Philosophical Reasons of Modern Atheism 2
General data
Course ID: | WF-FI-21-FPWA2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophical Reasons of Modern Atheism 2 |
Name in Polish: | Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 2 |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | FI2_W01 FI2_W02 FI2_W05 FI2_U08 FI2_U09 FI2_K07 |
Short description: |
(in Polish) Na wykładach omówimy filozoficzne źródła współczesnego ateizmu. Przeanalizujemy dorobek trzech wpływowych filozofów: Karola Marksa, Artura Schopenhauera i Friedricha Nietzschego. Zbadamy zasadność ich zarzutów pod adresem religii, a szczególnie pod adresem chrześcijaństwa. Przy końcu semestru, zaprosimy znawców filozofii polskiej aby przybliżyli nam dorobek dwóch polskich myślicieli: Leszka Kołakowskiego oraz Stanisława Lema, pod kątem ich stosunku do religii i chrześcijańskiego dziedzictwa. |
Full description: |
(in Polish) Współczesny świat, jak zauważa H. U. von Balthasar (+1988) jest nie dającym się zatrzymać rozpadem, ponieważ od Hölderlina już tylko krok do Nietzschego, od Hegla już tylko pół kroku do Feuerbacha i Marksa. Na wykładach omówimy filozoficzne źródła współczesnego ateizmu. Przeanalizujemy dorobek trzech wpływowych filozofów: Karola Marksa, Artura Schopenhauera i Friedricha Nietzschego. Zbadamy zasadność ich zarzutów pod adresem religii, a szczególnie pod adresem chrześcijaństwa. Przy końcu semestru, zaprosimy znawców filozofii polskiej aby przybliżyli nam dorobek dwóch polskich myślicieli: Leszka Kołakowskiego oraz Stanisława Lema, pod kątem ich stosunku do religii i chrześcijańskiego dziedzictwa. Myślą przewodnią wykładów w tym semestrze będzie wypowiedź Friedricha Schelling (+1854), że raczej „nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić?”. Na wykładach będziemy poszukiwać filozoficznych przyczyny tego „oddalenia się od Boga”. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura (do wyboru): - Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011. - Benisz H., “Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie filozofii życia”, Kęty 2015. - Berliński D., “Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe”, przeł. D. Cieśla-Szymańska, Warszawa 2009. - Buckley M. J., “Ateizm w sporze z religią”, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2009. - Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. - Flew A., “Bóg istnieje”, tłum. R. Pucek, Warszawa 2011. - Garewicz J., “Schopenhauer”, Warszawa 1988. - Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl - Jaspers K., “Nietzsche”, tłum. Dorota Stoińska, Warszawa 1997. - Kołakowski L., “Jeśli Boga nie ma… O Bogu, diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii”, przeł. T. Baszniak, M. Panufnik, Londyn 1987. - Kołakowski L., “Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny”, przeł. D. Zańko, Kraków 2014. - Kołakowski L., “Chrześcijaństwo”, Kraków 2019. - Kowalczyk S., „Ateizm w Polsce”, w: „O filozoficznym poznaniu Boga dziś”, red. bp B. Bejze, Warszawa 1992. - Krasiciki P., “Od „śmierci Boga” do śmierci człowieka. Z genealogii i recepcji posthumanizmu Fryderyka Nietzschego”, Opole 2001. - Kuderowicz Z., “Nietzsche”, Warszawa 2004. - Lem S., “Summa technologiae”, Kraków 1967. - Lem S., Fiałkowski T., “Świat na krawędzi (rozmowy z Tomaszem Fiałkowskim)”, Kraków 2001. - Lipski M., “Dlaczego nie jestem ateistą”, Warszawa 2011. - Lubac de H., „Dramat ateizmu humanistycznego”, tłum. A. Ziernicki, Kraków 2004. - Marks K, Engels F., “Dzieła”, t. 1, Warszawa 1960. - Marks K., “Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa”, w: K. Marks, F. Engels, W. Lenin, “O religii. Wybór”, J. Kniaziołucki (red.), Warszawa 1984. - Marzęcki J., “Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii”, Warszawa 1992. - Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”, Warszawa 2003. - Miodoński L., „Filozofia religii Arthura Schopenhauera”, w: „Filozofia” XXIX, Wrocław 1996. - Nietzsche F., “Antychryst”, tłum. L. Staff, Kraków 1967. - Nietzsche F., „To rzekł Zaratustra” tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, Warszawa 1999. - Nietzsche F., “Ecce homo”, Kraków 2002. - Nietzsche F., “Wiedza radosna”, Kraków 2003. - Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M. Pasiciak, Kraków 2010. - Pieniążek P., “Suwerenność a nowoczesność. Z dziejów oststrukturalistycznej recepcji myśli Nietzschego”, Łódź 2006. - Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski, Warszawa 2008. - Safranski R., “Nietzsche. Biografia myśli”, Warszawa 2003. - Schopenhauer A., “Świat jako wola i przedstawienie”, t. I i II, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1994,1995. - Schopenhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena”, t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004. - Sieg J., „Post-chrześcijańska myśl ateistyczna”, w: „O filozoficznym poznaniu Boga dziś”, Warszawa 1992. - Sochoń J., ,,Ateizm”, Warszawa 2003. - Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012. - Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii. - Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii Artura Schopenhauera - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury. Umiejętności: - Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej. - Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne: - Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje. - Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy. - Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią. - Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii. Punkty ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30 przygotowanie do zaliczenia - 25 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS – 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria ocenienia: - ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie - ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów - ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem i postawami pochodnymi. - ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich. - Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na wykładach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.