Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Thematic seminar: History and Geography of Intellect 2

General data

Course ID: WF-FI-21-SEMPGHI2
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Thematic seminar: History and Geography of Intellect 2
Name in Polish: SP: Historia i geografia intelektu 2
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

FI2_W07

FI2_W08

FI2_W12

FI2_W16

FI2_U04

FI2_U17

FI2_K05

FI2_K06

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu w drugim semestrze jest zapoznanie uczestników seminarium z problematyką poznania intelektualnego u Tomasza z Akwinu.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi sposobami rozstrzygania problematyki intelektu. Aspektem prezentowania zagadnień jest perspektywa historyczno-filozoficzna. Rozpoczyna się ona od zaprezentowania intelektu u Anaksagorasa a kończy sie rozstrzygnięciami Tomasza z Akwinu. Główny nurt prezentacji problematyki intelektu związany jest w starożytności i średniowieczu z rozstrzygnięciami Arystotelesa. Jednak rozstrzygnięcia tradycji platońskiej również są przedstawiane (Platon, Plotyn, Augustyn, Izaak ze Stella). Problematyka intelektu jest prezentowana zarówno w aspekcie przedmiotu, aktów, sprawności intelektualnych a także w różnych znajdujących się w tekstach nazwach odpowiadających intelektowi. Słuchacze zapoznają się z różnymi sposobami określania poznania intelektualnego (intelekt, umysł, rozum, inteligencja, sumienie). Te elementy stanowią podstawę dla zrozumienia tej problematyki u Tomasza z Akwinu, który korzystał zarówno z tradycji platońskiej (którą w dużej mierze krytykował) a także arystotelesowskiej na której się opierał. Tomaszowe rozumienie intelektu zostanie zaprezentowane przez charakterystykę aktów intelektu, jego przedmiotu, a także konsekwencje z tego wynikające (odniesienia w relacji do ciała a także do działań etycznych).

Bibliography: (in Polish)

Chudy W., Refleksja a poznanie bytu. Refleksja ‘in actu exercito’ i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, Lublin 1984.

Cyciura P., Święty Tomasz z Akwinu a platonizm. Metafizyka i teoria poznania, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2008.

Gogacz M., Doprecyzowanie problemu ‘species’, ,,Studia Philosophiae Christianae”, 31 (1995) 2, s. 69-76.

Gogacz M., Istnieć i poznawać, PAX, Warszawa 1976.

Judycki J., Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, TN KUL, Lublin 2004.

Haldane J. J., Aquinas on sense perception, „The Philosophical Review” 42 (1983) 2, s. 233-239.

Kenny A., Aquinas on mind, „Routledge”, London-New York 2004.

Mahoney E., Sense, Intellect and Imagination in Albert, Thomas and Siger, w: Kretzmann N., Kenny A., Pinborg J., The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, Cambridge 1982, s. 602-622.

Krąpiec M. A., Realizm ludzkiego poznania, RW KUL, Lublin, 1995.

Lisska A. J., Medieval theories of intentionality: from Aquinas to Brentano and Beyond, w: C. Paterson, M. Pugh (ed.), Analytical Thomism. Traditions in dialogue, Hempshire 2006, s. 147-169.

Mazur P. S., O nazwach intelektu, RW KUL, Lublin 2004.

Pasnau R., Theories of cognition in the later Middle Ages, „Cambridge University Press”, Cambridge 1997.

Spruit L., «Species intelligibilis»: from perception to knowledge. Classical roots and medieval discussions, t. 1, „E. J. Brill”, Leiden-New York-Köln 1994.

Stump E., Aquinas on the Foundations of Knowledge, „Canadian Journal of Philosophy”, vol. 17 (1992), s. 125-158.

Szyndler L., Zagadnienie ‘verbum cordis’ w ujęciu Tomasza z Akwinu, w: A. Górniak (red), Wokół średniowiecznej filozofii języka, t. 1, Warszawa 2002, s. 21-115.

Yrjönsuri M., The soul as an entity: Dante, Aquinas, and Olivi, w: H.Legerlund (ed.), Forming the mind. Esseys on the internal senses and the mind/body problem from Avicenna to the Medical Enlightenment, Dodrecht 2007, s. 59-92.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA: student zna podstawy formułowania teorii intelektu przez filozofów starożytnych i średniowiecznych; student posiada wiedzę na temat stosowanej przez filozofów starożytnych i średniowiecznych terminologii dotyczącej intelektu; student ma rozeznanie w dziejach problematyki poznania intelektualnego

UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi zidentyfikować problematykę poznania intelektualnego – akty, przedmioty, nazwy władz – w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi zidentyfikować koncepcję intelektu w czytanych przez siebie tekstach filozoficznych

KOMPETENCJE: student potrafi krytycznie odnieść się do stosowanego w czytanym tekście rozumienia intelektu; zyskuje świadomość znaczenia problematyki poznania intelektualnego w całej filozofii

Udział w zajęciach – 30 godzin

Lektura tekstów i przygotowanie do zajęć – 30 godzin

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 (25) = 2]

LICZBA ECTS = 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EFEKTY WIEDZY:

Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny i konwersatoryjny; wspólna ze studentami identyfikacja w tekstach filozoficznych różnych, pojawiających się w dziejach filozofii koncepcji intelektu

Metoda weryfikacji: zaliczenie na ocenę na podstawie przeprowadzonej rozmowy

EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI:

Metoda dydaktyczna: przygotowany materiał zaprezentowany na zajęciach dotyczący dziejów ujmowania poznania intelektualnego

Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej prezentacji

EFEKTY KOMPETENCJI:

Metoda dydaktyczna: dyskusja w trakcie zajęć

Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej rozmowy

Kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz praca zaliczeniowa przygotowana na koniec zajęć.

Kryterium obecności jest rozumiane jako:

1-2 nieobecności - bdb

3-4 nieobecności - db

5-6 nieobecności - dst

7-15 nieobecności - ndst.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)