(in Polish) SP: Etyka winy 2
General data
Course ID: | WF-FI-21-SPROZM202 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | SP: Etyka winy 2 |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb5fe25176694e13b49e5c82193f6dac%40thread.tacv2/conversations?groupId=6b431730-b601-4eb3-991e-ed7b48421c57&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest filozoficzna analiza fenomenu winy. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium dotyczy etycznych aspektów winy. Ma ono na celu zapoznanie studentów z istotą winy, jej rodzajami, a także składnikami oraz etapami doświadczenia winy. W ramach omawiania poszczególnych zagadnień ukazany zostanie związek, jaki zachodzi między winą a odpowiedzialnością, krzywdą, sumieniem. |
Bibliography: |
(in Polish) Grabowski M., Krajobraz winy. Próba analizy fenomenologicznej, Toruń 2001. Piłat R., Krzywda i zadośćuczynienie, Warszawa 2003. Filozofia moralności. Wina, kara, wybaczenie, wyb. i oprac. J. Hołówka, Warszawa 2000. Jaspers K., Problem winy, "Etyka", t. XVII. Jaspers K., Sytuacje graniczne [w:] R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978. Buber M., Wina i poczucie winy, "Znak" 19(1967). Scheler M., O wstydzie i poczuciu wstydu [w:] Wstyd i nagość, red. M. Grabowski, Toruń 2003. Filek J., Życie, etyka, inni, Kraków 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student zna filozoficzne koncepcje winy, definiuje winę i opisuje fenomen winy, prezentuje etapy doświadczenia winy, odróżnia winę od poczucia winy, wymienia i charakteryzuje kategorie związane z winą i identyfikuje relacje, jakie między nimi zachodzą, rozpoznaje różne rodzaje winy Umiejętności: student analizuje teksty filozoficzne dotyczące zagadnienia winy, identyfikuje argumenty filozoficzne oraz tkwiące u ich podstaw założenia, interpretuje fenomen winy, rozpoznaje źródła doświadczenia winy, porównuje winę i wstyd, poddaje krytyce główne teorie kary Kompetencje: student, pracując samodzielnie i w grupie opracowuje oraz prezentuje analizę winy, a jednocześnie zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat winy i kary, mając świadomość złożoności tej problematyki, dostrzega relacje między krzywdą a winą ECTS: udział w seminarium on-line na platformie MS Teams - 30 przygotowanie do seminarium i lektura tekstów - 20 przygotowanie prezentacji - 20 przygotowanie do zaliczenia - 20 SUMA GODZIN 90 [90 : 30 (25) = 2] LICZBA ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie definiuje winy, nie prezentuje etapów doświadczenia winy i różnych jej rodzajów - na ocenę 3 (dst.): student definiuje winę, wymienia etapy doświadczenia winy i jej różne rodzaje, ale nie potrafi ich opisać, wyróżnia kategorie związane z winą, ale nie ukazuje relacji, jakie między nimi zachodzą - na ocenę 4 (db.): student definiuje winę i opisuje etapy doświadczenia winy i jej różne rodzaje, wyjaśnia, na czym polegają związki między winą a innymi kategoriami etycznymi - na ocenę 5 (bdb.): student definiuje winę i szczegółowo opisuje fenomen winy, prezentuje i wyjaśnia etapy doświadczenia winy, wymienia i charakteryzuje kategorie związane z winą i identyfikuje relacje, jakie między nimi zachodzą, rozpoznaje i tłumaczy różne rodzaje winy Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie analizuje fenomenu winy - na ocenę 3 (dst.): student rozpoznaje źródła doświadczenia winy - na ocenę 4 (db.): student analizuje fenomen winy, rozpoznaje źródła doświadczenia winy, porównuje winę i wstyd - na ocenę 5 (bdb.): student szczegółowo analizuje fenomen winy, rozpoznaje źródła i skutki doświadczenia winy, porównuje winę i wstyd, poddaje racjonalnej krytyce główne teorie kary Kompetencje: Oceniana jest zdolność do grupowego opracowania i przedstawienia analizy winy, a także stopień racjonalnego podejścia do fenomenu winy i kary, charakteryzujący się świadomością jego złożoności i wieloaspektowości. Student jest zobowiązany do przygotowania i przedstawienia dwóch prezentacji, obejmujących analizę wskazanych tekstów, a także analizę winy na wybranym przykładzie literackim lub filmowym. Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia ustnego oraz ocena z prezentacji. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.