Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The concept of representation in contemporary philosophy of mind

General data

Course ID: WF-FI-212-WMBUCZ18
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: The concept of representation in contemporary philosophy of mind
Name in Polish: WM: Pojęcie reprezentacji we współczesnej filozofii umysłu
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI2_W09

FI2_W10

FI2_U03

FI2_U06

FI2_U18

FI2_K01

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką reprezentacji mentalnych i przedstawienie jak jest ona dyskutowana w filozofii umysłu i naukach kognitywnych. Problematyka ta wiąże ujęcie procesów poznawczych zachodzących w mózgu z tradycyjnymi problemami epistemologii i filozofii języka.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem reprezentacji mentalnych, które zajmuje ważne miejsce we współczesnej filozofii. Pojęcie to ewoluuje wraz z rozwojem wiedzy na temat procesów poznawczych zachodzących w mózgu. Funkcjonalistyczne teorie umysłu odwołują się do informacyjno- biologicznego rozumienia reprezentacji mentalnych podczas gdy teorie inspirowane fenomenologią odrzucają istnienie reprezentacji. Dyskusja reprezentacjonizmu z antyreprezentacjonizmem jest ważna dla zrozumienia natury umysłu i poznania. Student w wyniku wykładu zdobywa pogłębioną wiedzę na temat ważnego filozoficznego zagadnienia. Zapoznaje się z problematyką oraz różnymi stanowiskami i zdobywa umiejętność krytycznej oceny wysuwanych teorii. Daje to podstawy do dalszego samodzielnego studiowania jednej z najbardziej dynamicznych dyscyplin filozofii. Nabyta wiedza daje też kompetencje do próby formułowania samodzielnego stanowiska np. w postaci pracy magisterskiej czy artykułu.

Bibliography: (in Polish)

1. U. Żegleń, Filozofia umysłu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004,

2. F. Dretske, Naturalizowanie umysłu, tłum. B.Świątczak, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2004

3. C.S. Peirce, Wybór pism semsntycznych, red, H. Biczyńska -Garewicz, tłum. M. Mirek, A, J. Nowak, PTS Warszawa 1997

4. R. Cumnis, Meaning and Mental Represenatation, MIT Press London,1989

5. J. Fodor, Representations. Cambridge, Mass.: MIT Press1981

6. N. Newton, Problem reprezentacji w teoriach poznania ucieleśnionego Tłum. Bartłomiej Świątczak, AVANT, Volume III, Nr.T/2012 ISSN:2082-6710

7. K. O’Regan, K.A. Noë , A sensorimotor account of vision and visual consciousness, Behavioral and Brain Science 24(2001), 939-1031

8. A.R. Damasio, Tajemnice świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, tłum. M. Karpiński, Wyd. Rebis, Poznań 2000.

9. D. C. Dennett, Natura umysłów, tłum. W. Tuporolski, Wyd. CIS, Warszawa 1997.

10. J. Bremer, Wprowadzenie do filozofii umysłu, Wyd. WAM, Kraków 2010M. Miłkowski Satisfaction conditions in anticipatory mechanisms, Biology& Philosophy, 2015; 30(5): 709–728.

11. D. Chalmers, Świadomy umysł, w poszukiwaniu teorii fundamentalnej, tłum. M. Miłkowski, PWN, Warszawa 2010

12. S. Gallagher,D. Zahavi, The Phenomenological mind. An introduction to philosophy of mind an cognitive science, Routledge, New York 2008

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student zna podstawowe zagadnienia współczesnej dyskusji filozoficznej na temat reprezentacji metalnychi, wie jakie są źródła tej problematyki, główne jej nurty i ich przedstawicieli oraz osiągnięcia i trudności wiodących teorii. Student zna wybrane teksty z filozofii umysłu odnośnie sporu reprezentacjonizm vs antyreprezentacjonizm i rozumie poruszane zagadnienia. Zna podstawowe terminy i pojęcia kluczowe dla współczesnej dyskusji wokół problematyki reprezentacji metalnych. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z filozofii umysłu. Potrafi używać argumentów filozoficznych w dyskusji odnośnie wyjaśnienia podstawowych problemów dotyczących sporu o reprezentacje mentalne w poszczególnych nurtach. Rozumie specyfikę i trudności wyjaśnienia ludzkiego poznaniai w ramach nurtów naturalistycznych. Zdaje sobie sprawę z rozwoju nauki o mózgu i procesach poznawczych i potrafi odnieść je do filozoficznej tematyki poznania ludzkiego.

Kompetencje: Jest zaznajomiony z nowymi i ważnymi nurtami filozoficznymi dotyczącymi filozofii umysłu oraz a przez to przygotowany do szerokiej dyskusji szerszych tematów dotyczących natury człowiek, jego poznania, racjonalnych podstaw działania itp.

Liczba godz. wykładu -30

Liczba godz. przygotowania do wykładu i lektura-60

Liczba godz. przygotowania do egzaminu -30 godz.

Razem 120 godz. 4 pkt. ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego (pisemnego lub ustnego - do wyboru przez cała grupę studentów) i zawiera ocenę znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie wraz ze znajomością literatury dotyczącej dwu omawianych na wykładzie stanowisk wybranej indywidualnie przez studenta ze wskazanego zakresu.

Za uzyskanie na egzaminie

55% p. – 3,0

65% p – 3,5

75% p – 4,0

85% p - 4,5

95% p – 5,0

Egzamin składa się z trzech pytań otwartych. Stopień wyczerpania zagadnienia podanego w pytaniu oceniany jest w punktach. Za uczestnictwo w wykładach, (obecność i aktywny udział-pytania, dyskusja) student może uzyskać 10% punktów , które są dodawane do wyniku egzaminu jeśli na egzaminie uzyska nie mniej niż 50% punktów

Inną formą zaliczenia (do wyboru przez grupę studentów) jest przygotowanie eseju na wybrany temat porównujący co najmniej dwie koncepcje znaczenia i ustna rozmowa wokół treści eseju wykazująca znajomość zagadnienia przez studenta. Ocena końcowa: 80% ocena z eseju 20% ocena z rozmowy.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)