The concept of representation in contemporary philosophy of mind
General data
Course ID: | WF-FI-212-WMBUCZ18 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | The concept of representation in contemporary philosophy of mind |
Name in Polish: | WM: Pojęcie reprezentacji we współczesnej filozofii umysłu |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI2_W09 FI2_W10 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U18 FI2_K01 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką reprezentacji mentalnych i przedstawienie jak jest ona dyskutowana w filozofii umysłu i naukach kognitywnych. Problematyka ta wiąże ujęcie procesów poznawczych zachodzących w mózgu z tradycyjnymi problemami epistemologii i filozofii języka. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem reprezentacji mentalnych, które zajmuje ważne miejsce we współczesnej filozofii. Pojęcie to ewoluuje wraz z rozwojem wiedzy na temat procesów poznawczych zachodzących w mózgu. Funkcjonalistyczne teorie umysłu odwołują się do informacyjno- biologicznego rozumienia reprezentacji mentalnych podczas gdy teorie inspirowane fenomenologią odrzucają istnienie reprezentacji. Dyskusja reprezentacjonizmu z antyreprezentacjonizmem jest ważna dla zrozumienia natury umysłu i poznania. Student w wyniku wykładu zdobywa pogłębioną wiedzę na temat ważnego filozoficznego zagadnienia. Zapoznaje się z problematyką oraz różnymi stanowiskami i zdobywa umiejętność krytycznej oceny wysuwanych teorii. Daje to podstawy do dalszego samodzielnego studiowania jednej z najbardziej dynamicznych dyscyplin filozofii. Nabyta wiedza daje też kompetencje do próby formułowania samodzielnego stanowiska np. w postaci pracy magisterskiej czy artykułu. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. U. Żegleń, Filozofia umysłu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004, 2. F. Dretske, Naturalizowanie umysłu, tłum. B.Świątczak, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2004 3. C.S. Peirce, Wybór pism semsntycznych, red, H. Biczyńska -Garewicz, tłum. M. Mirek, A, J. Nowak, PTS Warszawa 1997 4. R. Cumnis, Meaning and Mental Represenatation, MIT Press London,1989 5. J. Fodor, Representations. Cambridge, Mass.: MIT Press1981 6. N. Newton, Problem reprezentacji w teoriach poznania ucieleśnionego Tłum. Bartłomiej Świątczak, AVANT, Volume III, Nr.T/2012 ISSN:2082-6710 7. K. O’Regan, K.A. Noë , A sensorimotor account of vision and visual consciousness, Behavioral and Brain Science 24(2001), 939-1031 8. A.R. Damasio, Tajemnice świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, tłum. M. Karpiński, Wyd. Rebis, Poznań 2000. 9. D. C. Dennett, Natura umysłów, tłum. W. Tuporolski, Wyd. CIS, Warszawa 1997. 10. J. Bremer, Wprowadzenie do filozofii umysłu, Wyd. WAM, Kraków 2010M. Miłkowski Satisfaction conditions in anticipatory mechanisms, Biology& Philosophy, 2015; 30(5): 709–728. 11. D. Chalmers, Świadomy umysł, w poszukiwaniu teorii fundamentalnej, tłum. M. Miłkowski, PWN, Warszawa 2010 12. S. Gallagher,D. Zahavi, The Phenomenological mind. An introduction to philosophy of mind an cognitive science, Routledge, New York 2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student zna podstawowe zagadnienia współczesnej dyskusji filozoficznej na temat reprezentacji metalnychi, wie jakie są źródła tej problematyki, główne jej nurty i ich przedstawicieli oraz osiągnięcia i trudności wiodących teorii. Student zna wybrane teksty z filozofii umysłu odnośnie sporu reprezentacjonizm vs antyreprezentacjonizm i rozumie poruszane zagadnienia. Zna podstawowe terminy i pojęcia kluczowe dla współczesnej dyskusji wokół problematyki reprezentacji metalnych. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z filozofii umysłu. Potrafi używać argumentów filozoficznych w dyskusji odnośnie wyjaśnienia podstawowych problemów dotyczących sporu o reprezentacje mentalne w poszczególnych nurtach. Rozumie specyfikę i trudności wyjaśnienia ludzkiego poznaniai w ramach nurtów naturalistycznych. Zdaje sobie sprawę z rozwoju nauki o mózgu i procesach poznawczych i potrafi odnieść je do filozoficznej tematyki poznania ludzkiego. Kompetencje: Jest zaznajomiony z nowymi i ważnymi nurtami filozoficznymi dotyczącymi filozofii umysłu oraz a przez to przygotowany do szerokiej dyskusji szerszych tematów dotyczących natury człowiek, jego poznania, racjonalnych podstaw działania itp. Liczba godz. wykładu -30 Liczba godz. przygotowania do wykładu i lektura-60 Liczba godz. przygotowania do egzaminu -30 godz. Razem 120 godz. 4 pkt. ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego (pisemnego lub ustnego - do wyboru przez cała grupę studentów) i zawiera ocenę znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie wraz ze znajomością literatury dotyczącej dwu omawianych na wykładzie stanowisk wybranej indywidualnie przez studenta ze wskazanego zakresu. Za uzyskanie na egzaminie 55% p. – 3,0 65% p – 3,5 75% p – 4,0 85% p - 4,5 95% p – 5,0 Egzamin składa się z trzech pytań otwartych. Stopień wyczerpania zagadnienia podanego w pytaniu oceniany jest w punktach. Za uczestnictwo w wykładach, (obecność i aktywny udział-pytania, dyskusja) student może uzyskać 10% punktów , które są dodawane do wyniku egzaminu jeśli na egzaminie uzyska nie mniej niż 50% punktów Inną formą zaliczenia (do wyboru przez grupę studentów) jest przygotowanie eseju na wybrany temat porównujący co najmniej dwie koncepcje znaczenia i ustna rozmowa wokół treści eseju wykazująca znajomość zagadnienia przez studenta. Ocena końcowa: 80% ocena z eseju 20% ocena z rozmowy. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.