WMSF - Etyczne aspekty działania językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WME-RO22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF - Etyczne aspekty działania językowego |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Wykłady monograf. z sub. filozofii - I st. - do wyboru na II lub III roku (n.p.) (Nauczyciel Etyki) Wykłady monograficzne z sub. filozofii - I st. - do wyboru na II lub III roku (nowy program) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06; |
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z etycznymi aspektami czynności językowych. W trakcie zajęć omówiona zostanie specyfika działań, które mają charakter językowy. Studenci zdobędą wiedzę na temat performatywnej funkcji języka, a także nabędą umiejętność wyjaśniania, na czym polega różnica między czynami fizycznymi i językowymi. Najważniejszym problemem, który stanowi przedmiot prowadzonych w czasie wykładu analiz jest moralny status aktów mowy. Dlatego najważniejszym celem przedmiotu jest doskonalenie kompetencji w zakresie dyskusji filozoficznej zrodzonej wokół takich pytań jak: Dlaczego za pomocą słów można coś czynić? Jakie jest źródło ich sprawczej mocy? Jakie są konsekwencje etyczne naszych wypowiedzi i od czego one zależą? |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 - student wie, na czym polega specyfika działań językowych, poddaje je analizie etycznej W2 - student rozumie, na czym polega performatywna funkcja języka, zna jej podstawowe koncepcje z zakresu filozofii języka W3 - student wyjaśnia, na czym polega konstytutywna rola języka w etyce U1 - student interpretuje performatywną funkcję języka na wybranych przykładach U2 - student analizuje moc sprawczą języka i wyciąga wnioski na temat relacji między językiem a etyką U3 - student diagnozuje, na czym polega różnica między opisową a performatywną funkcją języka K1 - student, wykorzystując wiedzę filozoficzną z zakresu performatyki i filozofii języka, interpretuje wydarzenia społeczne i kulturalne, stawia diagnozy i wyraża oceny dotyczące wypowiedzi, które mają charakter performatywny, K2 - student ma świadomość moralnych zobowiązań, wynikających z używania języka i jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na ten temat |
Metody i kryteria oceniania: |
W1, W2, W3: Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze wyjaśnia, na czym polega performatywna funkcja języka, potrafi uzasadnić, dlaczego określonym wypowiedziom przysługuje moc sprawcza, precyzyjnie wyjaśnia, na czym polega rola języka w etyce Ocena 4 (db): student rozumie, na czym polega performatywna funkcja języka, zna podstawowe koncepcje performatywów, potrafi wyjaśnić, na czym polega rola języka w etyce Ocena 3 (dst): student definiuje performatywną funkcję języka, ale nie potrafi szerzej jej wyjaśnić, zna podstawowe koncepcje języka z zakresu filozofii języka, ale nie poddaje ich analizie Ocena 2 (ndst): student nie rozumie, na czym polega performatywna funkcja języka i nie zna podstawowych koncepcji języka dotyczących performatywów U1, U2, U3: Ocena 5 (bdb): student czyta i doskonale interpretuje teksty filozoficzne dotyczące performatywnej funkcji języka, wyciąga słuszne wnioski na temat sprawczości języka oraz dokładnie wyjaśnia, na czym polega rola języka w etyce Ocena 4 (db): student czyta i interpretuje teksty filozoficzne dotyczące performatywnej funkcji języka, pokazuje, na czym polega różnica między opisową a performatywną funkcją języka, wyjaśnia, na czym polega rola języka w etyce Ocena 3 (dst): student czyta teksty filozoficzne dotyczące performatywnej funkcji języka, rozumie, na czym polega sprawczość języka i potrafi wskazać, na czym polega rola języka w etyce Ocena 2 (ndst): student nie interpretuje tekstów filozoficznych dotyczących performatywnej funkcji języka, nie rozumie, na czym polega sprawczość języka w wymiarze moralnym K1, K2: Oceniany jest stopień świadomości moralnych skutków wynikających z używania języka |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Rozmarynowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Rozmarynowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie on-line - 30 godz. Lektura tekstów - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu - 25 godz. Konsultacje - 5 godz. Suma godzin: 90 : 30 = 3 punkty ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godz. (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.