Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) WM: Sumienie jako poznanie

General data

Course ID: WF-FI-212-WMKRO20
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: WM: Sumienie jako poznanie
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W08

FI1_W13

FI1_U04

FI1_U21

FI1_K02

Short description: (in Polish)

Sumienie towarzyszy życiu każdego człowieka. Jednocześnie współcześnie wielu odwołuje się do sumienia w dyskusjach ogólnospołecznych, nie zawsze zdając sobie sprawę z jego specyfiki. Historia filozofii przynosi wiele ujęć sumienia. Podstawowym wymiarem sumienia jest jego funkcja poznawcza. Uznając sumienie za świadomość aksjologiczną własnego czynu, podejmie się próbę ukazania funkcjonowania sumienia poprzez odwołanie się do analiz tomistycznych i fenomenologicznych.

Full description: (in Polish)

Zagadnieniom szczegółowym zostaną poświęcone od 1-4 godz. wykładowe

1. Wprowadzenie do problematyki sumienia

2. Koncepcja sumienia wg Tomasza z Akwinu jako paradygmatyczna koncepcja sumienia

3. Czyn jako przedmiot sumienia oraz świadomościowy wymiar czynu

4. Funkcja momentu przeżywania w konstytuowaniu się czynu i w funkcjonowaniu sumienia

5. Sumienie nieaktowe i aktowe oraz jego odniesienie się do czynu

6. Horyzont norm a funkcjonowanie sumienia

7. Prawdziwość i niepowątpiewalność sumienia

8. Próba syntetycznego scharakteryzowania sumienia jako przeżycia świadomego.

9. Analiza innych ujęć sumienia

Bibliography: (in Polish)

Gałecki S., Spór o sumienie. Źródła i konsekwencje etyki Johna Henry’ego Newmana, Kraków 2012

Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1960.

Górnicka-Kalinowska J., Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa 1999.

Heidegger M., Bycie i czas, Warszawa 1994.

Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga druga, Warszawa 1974.

Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989.

Kalinowski J., Teoria poznania praktycznego, Lublin 1960.

Krokos J., Sumienie jako poznanie. Fenomenologiczne dopełnienie Tomaszowej nauki o sumieniu, Warszawa 2004.

Lubowica G., Sumienie jako poświadczenie. Idea podmiotowości w filozofii Paula Ricoeura, Wrocław 2000.

Siemianowski A., Sumienie, SG 5 (1979-80) 5-78; [wyd. książkowe] Sumienie, Bydgoszcz 1997.

Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej (różne wydania).

Tomasz z Akwinu, De conscientia – o sumieniu, Lublin 2010.

Tomasz z Akwinu, Dysputy o sumieniu, Lublin 2018.

Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kęty1998, kwestia 16-17.

Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, część I, kwestia 79, aa. 12-13.

Valadier P., Pochwała sumienia, Warszawa br.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin 1994.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Posiada znajomość koncepcji sumienia i jego funkcjonowania.

Potrafi analizować moralną wartość czynu.

Posiada krytyczny stosunek do oceny moralnej czynów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach oraz esej na sformułowany przez siebie problem, dotyczący sumienia (od 5-10 stron). Ocena obejmuje:

• prawidłowe wskazanie danych wyjściowych, ich analiza oraz zasadna argumentacja – 5

• rozumienie problemu i jego rzeczowe wyłożenie – 4

• proste przedstawienie problemu – 3

(poważniejsze błędy skutkują obniżeniem oceny o 0,5)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)