WMSF: Od zmiany do czasu. Filozoficzne argumenty na rzecz redukcjonizmu temporalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WML-ST22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF: Od zmiany do czasu. Filozoficzne argumenty na rzecz redukcjonizmu temporalnego |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06; |
Wymagania wstępne: | Student powinien mieć ukończony kurs logiki dla I i II roku filozofii (logika formalna, metodologia nauk, semiotyka) |
Skrócony opis: |
W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. |
Pełny opis: |
W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. Szczególną uwagę poświęcimy argumentacjom redukcjonistycznym Leibniza, Mc Taggarta, Pierce'a. Skonfrontujemy je m. in. z koncepcjami Newtona, Schoemakera. |
Literatura: |
1. ``Reductionism and Platonism with Respect to Time'' part of section ``time'' from Stanford Encyclopedia of Philosophy url{https://plato.stanford.edu/entries/time/#ReduPlatRespTime} 2. Shoemaker, S., ``Time Without Change'', textit{The Journal of Philosophy}, 66(12): 363-381. 3. Newton-Smith, W.H., 1980, The Structure of Time, London: Routledge & Kegan Paul. 4. Futch, M. (2008) textit{Leibniz's Metaphysics of Time and Space}, Springer. 5. Slavov, M. (2021) ``Hume's Throughly Relationist Ontology of Time'', textit{Metaphysica}, 22(2): 173-188. 6. Baxter, D. L. M. (2006), Hume’s Theory of Space and Time in its Sceptical Context, in: The Cambridge Companion to Hume, D.F. Norton, J. Taylor (eds), Cambridge Univ. Press 7. J. M. E. McTaggart (1908). "The Unreality of Time". Mind 17: 457–73. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bierze się pod uwagę dwa kryteria: 1. obecność na zajęciach (max. liczba nieobecności: 3x 45 min) 2. ocena końcowa z egzaminu ustnego |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kordula Świętorzecka | |
Prowadzący grup: | Kordula Świętorzecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. |
|
Pełny opis: |
W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. Szczególną uwagę poświęcimy argumentacjom redukcjonistycznym Leibniza, Mc Taggarta, Pierce'a. Skonfrontujemy je m. in. z koncepcjami Newtona, Schoemakera. |
|
Literatura: |
1. ``Reductionism and Platonism with Respect to Time'' part of section ``time'' from Stanford Encyclopedia of Philosophy url{https://plato.stanford.edu/entries/time/#ReduPlatRespTime} 2. Shoemaker, S., ``Time Without Change'', textit{The Journal of Philosophy}, 66(12): 363-381. 3. Newton-Smith, W.H., 1980, The Structure of Time, London: Routledge & Kegan Paul. 4. Futch, M. (2008) textit{Leibniz's Metaphysics of Time and Space}, Springer. 5. Slavov, M. (2021) ``Hume's Throughly Relationist Ontology of Time'', textit{Metaphysica}, 22(2): 173-188. 6. Baxter, D. L. M. (2006), Hume’s Theory of Space and Time in its Sceptical Context, in: The Cambridge Companion to Hume, D.F. Norton, J. Taylor (eds), Cambridge Univ. Press 7. J. M. E. McTaggart (1908). "The Unreality of Time". Mind 17: 457–73. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.