Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) WMSF: Od zmiany do czasu. Filozoficzne argumenty na rzecz redukcjonizmu temporalnego

General data

Course ID: WF-FI-212-WML-ST22
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: WMSF: Od zmiany do czasu. Filozoficzne argumenty na rzecz redukcjonizmu temporalnego
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06;

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student powinien mieć ukończony kurs logiki dla I i II roku filozofii (logika formalna, metodologia nauk, semiotyka)

Short description: (in Polish)

W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu.

Full description: (in Polish)

W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu.

Szczególną uwagę poświęcimy argumentacjom redukcjonistycznym Leibniza, Mc Taggarta, Pierce'a. Skonfrontujemy je m. in. z koncepcjami Newtona, Schoemakera.

Bibliography: (in Polish)

1. ``Reductionism and Platonism with Respect to Time'' part of section ``time'' from Stanford Encyclopedia of Philosophy

url{https://plato.stanford.edu/entries/time/#ReduPlatRespTime}

2. Shoemaker, S., ``Time Without Change'', textit{The Journal of Philosophy}, 66(12): 363-381.

3. Newton-Smith, W.H., 1980, The Structure of Time, London: Routledge & Kegan Paul.

4. Futch, M. (2008) textit{Leibniz's Metaphysics of Time and Space}, Springer.

5. Slavov, M. (2021) ``Hume's Throughly Relationist Ontology of Time'', textit{Metaphysica}, 22(2): 173-188.

6. Baxter, D. L. M. (2006), Hume’s Theory of Space and Time in its Sceptical Context, in: The Cambridge Companion to Hume, D.F. Norton, J. Taylor (eds), Cambridge Univ. Press

7. J. M. E. McTaggart (1908). "The Unreality of Time". Mind 17: 457–73.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Bierze się pod uwagę dwa kryteria:

1. obecność na zajęciach (max. liczba nieobecności: 3x 45 min)

2. ocena końcowa z egzaminu ustnego

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 16 places more information
Coordinators: Kordula Świętorzecka
Group instructors: Kordula Świętorzecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu.

Full description: (in Polish)

W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu.

Szczególną uwagę poświęcimy argumentacjom redukcjonistycznym Leibniza, Mc Taggarta, Pierce'a. Skonfrontujemy je m. in. z koncepcjami Newtona, Schoemakera.

Bibliography: (in Polish)

1. ``Reductionism and Platonism with Respect to Time'' part of section ``time'' from Stanford Encyclopedia of Philosophy

url{https://plato.stanford.edu/entries/time/#ReduPlatRespTime}

2. Shoemaker, S., ``Time Without Change'', textit{The Journal of Philosophy}, 66(12): 363-381.

3. Newton-Smith, W.H., 1980, The Structure of Time, London: Routledge & Kegan Paul.

4. Futch, M. (2008) textit{Leibniz's Metaphysics of Time and Space}, Springer.

5. Slavov, M. (2021) ``Hume's Throughly Relationist Ontology of Time'', textit{Metaphysica}, 22(2): 173-188.

6. Baxter, D. L. M. (2006), Hume’s Theory of Space and Time in its Sceptical Context, in: The Cambridge Companion to Hume, D.F. Norton, J. Taylor (eds), Cambridge Univ. Press

7. J. M. E. McTaggart (1908). "The Unreality of Time". Mind 17: 457–73.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)