(in Polish) WMSF: Od zmiany do czasu. Filozoficzne argumenty na rzecz redukcjonizmu temporalnego
General data
Course ID: | WF-FI-212-WML-ST22 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | WMSF: Od zmiany do czasu. Filozoficzne argumenty na rzecz redukcjonizmu temporalnego |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06; |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student powinien mieć ukończony kurs logiki dla I i II roku filozofii (logika formalna, metodologia nauk, semiotyka) |
Short description: |
(in Polish) W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. |
Full description: |
(in Polish) W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. Szczególną uwagę poświęcimy argumentacjom redukcjonistycznym Leibniza, Mc Taggarta, Pierce'a. Skonfrontujemy je m. in. z koncepcjami Newtona, Schoemakera. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. ``Reductionism and Platonism with Respect to Time'' part of section ``time'' from Stanford Encyclopedia of Philosophy url{https://plato.stanford.edu/entries/time/#ReduPlatRespTime} 2. Shoemaker, S., ``Time Without Change'', textit{The Journal of Philosophy}, 66(12): 363-381. 3. Newton-Smith, W.H., 1980, The Structure of Time, London: Routledge & Kegan Paul. 4. Futch, M. (2008) textit{Leibniz's Metaphysics of Time and Space}, Springer. 5. Slavov, M. (2021) ``Hume's Throughly Relationist Ontology of Time'', textit{Metaphysica}, 22(2): 173-188. 6. Baxter, D. L. M. (2006), Hume’s Theory of Space and Time in its Sceptical Context, in: The Cambridge Companion to Hume, D.F. Norton, J. Taylor (eds), Cambridge Univ. Press 7. J. M. E. McTaggart (1908). "The Unreality of Time". Mind 17: 457–73. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bierze się pod uwagę dwa kryteria: 1. obecność na zajęciach (max. liczba nieobecności: 3x 45 min) 2. ocena końcowa z egzaminu ustnego |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Kordula Świętorzecka | |
Group instructors: | Kordula Świętorzecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach filozoficznych koncepcji czasu dominują dwa rodzaje, które określa się jako teorie substantiwalizmu i redukcjonizmu temporalnego. Pierwsze są znacznie starsze i bardziej rozpowszechnione w dyskursie filozoficznym niż drugie. Zgodnie z koncepcjami substantiwalizmu, uważa się, że czas jest ontologicznie pierwotny względem zachodzących w świecie zmian. Zgodnie z teoriami redukcjonistycznymi twierdzi się, że stosunek ontyczny między zmiennością a czasem jest odwrotny. Tym razem uważa się, że to czas jest sprowadzalny do zachodzących w świecie zmian. Teorie redukcjonistyczne są znacznie młodsze od poprzednich, a ponadto mają obecnie silniejszy związek z teoriami nauk szczegółowych. Z tego powodu będziemy omawiać argumentacje na rzecz redukcjonizmu. Szczególną uwagę poświęcimy argumentacjom redukcjonistycznym Leibniza, Mc Taggarta, Pierce'a. Skonfrontujemy je m. in. z koncepcjami Newtona, Schoemakera. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. ``Reductionism and Platonism with Respect to Time'' part of section ``time'' from Stanford Encyclopedia of Philosophy url{https://plato.stanford.edu/entries/time/#ReduPlatRespTime} 2. Shoemaker, S., ``Time Without Change'', textit{The Journal of Philosophy}, 66(12): 363-381. 3. Newton-Smith, W.H., 1980, The Structure of Time, London: Routledge & Kegan Paul. 4. Futch, M. (2008) textit{Leibniz's Metaphysics of Time and Space}, Springer. 5. Slavov, M. (2021) ``Hume's Throughly Relationist Ontology of Time'', textit{Metaphysica}, 22(2): 173-188. 6. Baxter, D. L. M. (2006), Hume’s Theory of Space and Time in its Sceptical Context, in: The Cambridge Companion to Hume, D.F. Norton, J. Taylor (eds), Cambridge Univ. Press 7. J. M. E. McTaggart (1908). "The Unreality of Time". Mind 17: 457–73. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.