ML: Plato's theory of language
General data
Course ID: | WF-FI-212-WMPIET20 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | ML: Plato's theory of language |
Name in Polish: | WM: Platońska teoria języka |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI2_W02 FI2_W10 FI2_W11 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U07 FI2_U08 FI2_U13 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu będzie przedstawienie Platońskiej teorii języka wraz z funkcją, jaką język pełnił w poznaniu oraz jego wpływ na teorię idei. |
Full description: |
(in Polish) Od samych początków działalności filozoficznej, Platon dostrzegał wagę zagadnień z zakresu teorii języka dla poznania. Niezależnie od okresu twórczości, w którym powstawały jego dialogi, odnajdujemy w nich zainteresowanie problematyką epistemologiczną, a jednym z głównych wielkich tematów filozofii Platońskiej jest wiedza. W tym kontekście Platon stawia pytania między innymi o genezę języka, jego wartość epistemologiczną i funkcje poznawcze. Podczas wykładu zostaną omówione zarówno początki teorii składni zaproponowanej przez Platona, jego semantyka i pragmatyka. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Wybrane fragmenty dialogów Platona. 2. S. Bladzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002. 3. Z. Danek, Myślę więc nie wiem, Łódź 2000. 4. E. Wolicka, Mimetyka i mitologia Platona, Lublin 1994. Literatura uzupełniająca: 1. F. M. Cornford, Plato's Theory of Knowledge, Londyn 1934. 2. Ch. Kahn, Language and ontology in the "Cratylus", w: "Phronesis": Exegesis and Argument, supp. 1(1973). 3. J. A. Palmer, Plato's Reception of Parmenides, Oxford 1999. 4. R. Robinson, The theory of names in Plato's Cratylus, w: "Revue Internationale de Philosophie" (1955). 5. D. Ross, Plato's Theory of Ideas, Oxford 1963. 6. G. Ryle, Letters and Syllables in Plato, w: "Philosophical Review", 69(1960). 7. F. Sontag, The Platonist's Concept of Language, w: "The Journal the Philosophy" 51(1954) 8. R. K. Sprague, Plato's Use of Fallacy, London 1962. 9. G. Vlastos, Degrees of Reality, w: tenże, Platonic Studies, Princeton 1973. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) udział w wykładzie 30 godz. - 1 pkt ECTS samodzielne czytanie lektur (tekstów starożytnych) - 30 godz. - 1 pkt ECTS przygotowanie do wykładu (powtórzenie wcześniejszego materiału, praca własna nad omawianym tematem itp.) 20 godz. - 0,7 pkt ECTS konsultacje 2 godz. - 0,2 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu 30 godz. - 1 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceniania: egzamin ustny Kryteria oceny: Wiedza: ocena niedostateczna (2) - student nie wie na czym polega teoria nazw u Platona, nie potrafi nawet w stopniu podstawowym omówić jego teorii prawdy i znaczenia ani wskazać funkcji jakie pełni język w metafizyce Platona. ocena dostateczne (3) student wie na czym polega teoria nazw u Platona, potrafi w stopniu podstawowym omówić jego teorii prawdy i znaczenia oraz wskazać funkcje jakie pełni język w metafizyce Platona. Ocena dobra (4) - student zna szczegółowo teorię języka Platona ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo teorię języka Platona; potrafi również dokonać rekonstrukcji argumentacji Platona na rzecz poszczególnych rozwiązań z zakresu teorii języka. Umiejętności: Oceniana jest umiejętność adekwatnego odczytania teorii starożytnej w świetle współczesnych badań lingwistycznych oraz z punktu widzenia współczesnej logiki oraz umiejętność oceny przeprowadzanej argumentacji przez Platona. Kompetencje społeczne: Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.