ML: Ethics and humanities
General data
Course ID: | WF-FI-212-WMPODR20 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | ML: Ethics and humanities |
Name in Polish: | WM: Etyka a humanistyka |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI2_W02 FI2_W10 FI2_W11 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U07 FI2_U08 FI2_U13 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu analizę różnych aspektów etyki humanistycznej i jej kulturowych uwarunkowań; badanych od strony rozumienia ludzkiej egzystencji i wynikających stąd problemów etycznych, od strony stylów życia i kultury masowej oraz od strony języka i współczesnych dyskursów etyki. Kultura -zwłaszcza w obszarze sztuki i literatury - ma wpływ na język i wyobraźnię moralną, a etyka umożliwia rozpatrywanie dzieł sztuki pod kątem ich interpretacji etycznych. |
Full description: |
(in Polish) !. Co to jest etyka humanistyczna -jej współczesne wersje 2.Etyka i kultura 3.Etyka i literatura 4. Etyka i sztuka ( na przykładzie wybranych szkół malarskich) 5.Etyka i twórczość 6.Etyka w Polsce-jej współczesne ujęcia 7.Trzy poziomy etyki 8.Samocelowośc człowieka ( Arystoteles i Ricket) 9.Niemoc moralna ( przypadek Klaudiusza, ojca Hamleta) 10.O granicach obowiązywania etyki 11.Etyka chrześcijańska i jej humanistyczne podstawy 12.Narracyjna jedność życia ludzkiego ( Taylor, MacIntyre) 13.Wspólczesny spór o etykę czy o uwarunkowania etyki 14. Etyka humanistyczna a kultura masowa i współczesny świat mediów 15.Kryzys etyki czy humanizmu? Duch odnowy |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: M.P. markowski, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Univesitas, Kraków 2013 M. Janion, Humanistyka; poznanie i terapia, Warszawa 1982 G. Vattimo, Koniec nowoczesności, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków2006 F. Carpa. Punkt zwrotny, tłum. E. Woydyło, PIW, Warszawa 1987 A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, Wydaw. UW, Warszawa 2006 Postacie końca sztuki w estetyce wspólczesnej, Wydaw.UJ, Estetyka i Krytyka, nr 30 ( 3/2013) Ch. Taylor, Współczesne imaginaria społeczne, tłum.A. Puchejda, K. Szymaniak, Znak, Kraków, 2010 J. Tischner, Człowiek w żywiole piękna, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: A. wiedzy: student poznaje CZYM SIE CHARAKTERYZUJE IDEA ETYKI HUMANISTYCZNEJ w ramach cyklu wykładów weryfikacja: student bierze udział w dyskusji związanej z tematyką wykładu B. umiejętności; student uczy się analizy etycznej wybranego tekstu, filmu, obrazu itd. weryfikacja: student podaje przykłady, nawiązując do znanych sobie wytworów kultury C .kompetencje: student potrafi zinterpretować konkretne treści kultury ze względu na ich przekaz etyczny i prezentowany etos-wzór życia Punkty ECTS: udział w wykładach: 30 godzin przygotowanie do zajęć-20 lektura tekstów-30 przygotowanie do egzaminu-35 konsultacje: 5 Suma:120:30=4 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. metody dydaktyczne: wykład prowadzony na platformie Teams'a weryfikacja: student potrafi opisać poruszoną tematykę na wykładzie z uwzględnieniem głównej tezy 2. metoda dydaktyczna; analiza głównych pojęć i kategorii z zakresu tematyki poruszonej na wykładzie weryfikacja: student potrafi w trakcie dyskusji właściwie używać tych pojęć i kategorii Kryteria oceny: wiedza- 2-student nie bierze udziału w zajęciach i nie jest zorientowany w podejmowanej problematyce na wykładach 3-student ogólnie wie o czym była mowa na zajęciach, ale nie potrafi samodzielnie opisać rozwijanej problematyki etyki humanistycznej 4- student wie, czym jest zarówno etyka humanistyczna jak i jej uwarunkowania kulturowe, ale nie potrafi podać konkretnego przykładu np. analiza wybranej pozycji literackiej czy filmowej 5-student ma wiedzę o etyce humanistycznej i wie jak zinterpretować wybrane treści i medialne przekazy kultury Umiejętności: 2- student nie potrafi wyróżnić cech etyki humanistycznej ani wskazać nła jej związek z kultury 3-student potrafi tylko ogólnie zarysować znaczenie etyki humanistycznej i w minimalnym stopniu poddać etycznej analizie wybrany przez siebie przekaz medialny 4-student potrafi adekwatnie opisać cechy etyki humanistycznej i jej zakorzenienie kulturowe odwołując się do konkretnej lektury z podanej listy 5- student jest dobrze przygotowany z podstawowego materiału , zna lektury i potrafi powołać się na konkretne stanowisko kompetencje- student w ramach egzaminu przygotowuje oprócz materiału z wykładów, ugruntowanego samodzielną lektura także konkretny przykład interpretacji wybranego przez siebie wytworu kultury ze względu na ich odniesienie do etyki humanistycznej ( pozytywne lub negatywne). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.