Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WMSF: Wokół początków życia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-WMSFE-M21
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WMSF: Wokół początków życia człowieka
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06;

Skrócony opis:

Za Karlem Jaspersem pewne momenty w życiu człowieka nazywa się „sytuacjami granicznymi”. Rozszerzając nieco to pojęcie (nie jest momentem wyboru przez podmiot, a raczej przez jego otoczenie) nazwać tak można również początek życia człowieka i pierwsze miesiące jego rozwoju.

Celem wykładu jest przygotowanie słuchaczy do udziału w dyskursie i podejmowania decyzji wobec człowieka w początkach jego życia; wymaga to naświetlenia problematyki z punktu widzenia biologii, filozofii, etyki i prawa.

Pełny opis:

Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne.

1. Biologia rozrodu i rozwój prenatalny

2. Spór o rozumienie osoby

3. Spór o potencjalność

4. Prawny status człowieka nienarodzonego

5. Prawa człowieka wobec nienarodzonych

6. Medycznie wspomagana prokreacja

7. Eugenika i poprawianie natury

8. Macierzyństwo zastępcze

9. Badania na embrionach i terapia prenatalna

10. Aborcja

11. Krzywdzące narodzenie

Literatura:

Klonowanie człowieka. Fantazje – zagrożenia – Nadzieje, red. B. Chyrowicz, Lublin 1999.

Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.

Mazur P., Spór o substancjalną koncepcję osoby, w: Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka, red. P. S. Mazur, WAM, Kraków 2012, s. 55-81.

Metody wspomagania prokreacji: sukces czy porażka, red. B. Chyrowicz, Lublin 2006.

Początki ludzkiego życia, red. W. Galewicz, Kraków 2010.

Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1997

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student posiada wiedzę dotyczącą głównych zagadnień filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka, identyfikuje źródła sporów i zna sposoby poszukiwania rozwiązań problemów, zwłaszcza bioetycznych.

Umiejętności: student analizuje i ocenia w aspekcie etycznym wybrane działania wobec człowieka w początkach jego życia; zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać pojawienie się nowych problemów wobec rozwoju biotechnologii i medycyny.

Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko wobec problemów etycznych związanych z początkiem życia oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie filozoficznym, szczególnie bioetycznym.

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40

konsultacje - 10

praca semestralna - 10

przygotowanie do egzaminu - 20

SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]

LICZBA ECTS - 4

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z początkiem życia człowieka

- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i twierdzenia biologii, filozofii i etyki, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień

- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z początkiem życia człowieka i charakteryzuje je w poprawny sposób

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się we współczesnych problemach związanych z początkiem życia człowieka, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie

Umiejętności

- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować współczesnych problemów filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka

na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować współczesne problemy związane z początkiem życia człowieka, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i możliwego pogłębiania się

- na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane z początkiem życia człowieka, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach oraz je poprawnie uzasadnić

Kompetencje:

Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki związanej z początkiem życia człowieka w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.

Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień

Skrócony opis:

Za Karlem Jaspersem pewne momenty w życiu człowieka nazywa się „sytuacjami granicznymi”. Rozszerzając nieco to pojęcie (nie jest momentem wyboru przez podmiot, a raczej przez jego otoczenie) nazwać tak można również początek życia człowieka i pierwsze miesiące jego rozwoju.

Celem wykładu jest przygotowanie słuchaczy do udziału w dyskursie i podejmowania decyzji wobec człowieka w początkach jego życia; wymaga to naświetlenia problematyki z punktu widzenia biologii, filozofii, etyki i prawa.

Pełny opis:

Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)