WMSF: Wokół początków życia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WMSFE-M21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF: Wokół początków życia człowieka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06; |
Skrócony opis: |
Za Karlem Jaspersem pewne momenty w życiu człowieka nazywa się „sytuacjami granicznymi”. Rozszerzając nieco to pojęcie (nie jest momentem wyboru przez podmiot, a raczej przez jego otoczenie) nazwać tak można również początek życia człowieka i pierwsze miesiące jego rozwoju. Celem wykładu jest przygotowanie słuchaczy do udziału w dyskursie i podejmowania decyzji wobec człowieka w początkach jego życia; wymaga to naświetlenia problematyki z punktu widzenia biologii, filozofii, etyki i prawa. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne. 1. Biologia rozrodu i rozwój prenatalny 2. Spór o rozumienie osoby 3. Spór o potencjalność 4. Prawny status człowieka nienarodzonego 5. Prawa człowieka wobec nienarodzonych 6. Medycznie wspomagana prokreacja 7. Eugenika i poprawianie natury 8. Macierzyństwo zastępcze 9. Badania na embrionach i terapia prenatalna 10. Aborcja 11. Krzywdzące narodzenie |
Literatura: |
Klonowanie człowieka. Fantazje – zagrożenia – Nadzieje, red. B. Chyrowicz, Lublin 1999. Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007. Mazur P., Spór o substancjalną koncepcję osoby, w: Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka, red. P. S. Mazur, WAM, Kraków 2012, s. 55-81. Metody wspomagania prokreacji: sukces czy porażka, red. B. Chyrowicz, Lublin 2006. Początki ludzkiego życia, red. W. Galewicz, Kraków 2010. Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1997 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student posiada wiedzę dotyczącą głównych zagadnień filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka, identyfikuje źródła sporów i zna sposoby poszukiwania rozwiązań problemów, zwłaszcza bioetycznych. Umiejętności: student analizuje i ocenia w aspekcie etycznym wybrane działania wobec człowieka w początkach jego życia; zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać pojawienie się nowych problemów wobec rozwoju biotechnologii i medycyny. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko wobec problemów etycznych związanych z początkiem życia oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie filozoficznym, szczególnie bioetycznym. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 10 praca semestralna - 10 przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4] LICZBA ECTS - 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z początkiem życia człowieka - na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i twierdzenia biologii, filozofii i etyki, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z początkiem życia człowieka i charakteryzuje je w poprawny sposób - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się we współczesnych problemach związanych z początkiem życia człowieka, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować współczesnych problemów filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować współczesne problemy związane z początkiem życia człowieka, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i możliwego pogłębiania się - na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane z początkiem życia człowieka, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki związanej z początkiem życia człowieka w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Za Karlem Jaspersem pewne momenty w życiu człowieka nazywa się „sytuacjami granicznymi”. Rozszerzając nieco to pojęcie (nie jest momentem wyboru przez podmiot, a raczej przez jego otoczenie) nazwać tak można również początek życia człowieka i pierwsze miesiące jego rozwoju. Celem wykładu jest przygotowanie słuchaczy do udziału w dyskursie i podejmowania decyzji wobec człowieka w początkach jego życia; wymaga to naświetlenia problematyki z punktu widzenia biologii, filozofii, etyki i prawa. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.