Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Around the beginnings of human life

General data

Course ID: WF-FI-212-WMSFE-M21
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Around the beginnings of human life
Name in Polish: WMSF: Wokół początków życia człowieka
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06;

Short description: (in Polish)

Za Karlem Jaspersem pewne momenty w życiu człowieka nazywa się „sytuacjami granicznymi”. Rozszerzając nieco to pojęcie (nie jest momentem wyboru przez podmiot, a raczej przez jego otoczenie) nazwać tak można również początek życia człowieka i pierwsze miesiące jego rozwoju.

Celem wykładu jest przygotowanie słuchaczy do udziału w dyskursie i podejmowania decyzji wobec człowieka w początkach jego życia; wymaga to naświetlenia problematyki z punktu widzenia biologii, filozofii, etyki i prawa.

Full description: (in Polish)

Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne.

1. Biologia rozrodu i rozwój prenatalny

2. Spór o rozumienie osoby

3. Spór o potencjalność

4. Prawny status człowieka nienarodzonego

5. Prawa człowieka wobec nienarodzonych

6. Medycznie wspomagana prokreacja

7. Eugenika i poprawianie natury

8. Macierzyństwo zastępcze

9. Badania na embrionach i terapia prenatalna

10. Aborcja

11. Krzywdzące narodzenie

Bibliography: (in Polish)

Klonowanie człowieka. Fantazje – zagrożenia – Nadzieje, red. B. Chyrowicz, Lublin 1999.

Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.

Mazur P., Spór o substancjalną koncepcję osoby, w: Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka, red. P. S. Mazur, WAM, Kraków 2012, s. 55-81.

Metody wspomagania prokreacji: sukces czy porażka, red. B. Chyrowicz, Lublin 2006.

Początki ludzkiego życia, red. W. Galewicz, Kraków 2010.

Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1997

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student posiada wiedzę dotyczącą głównych zagadnień filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka, identyfikuje źródła sporów i zna sposoby poszukiwania rozwiązań problemów, zwłaszcza bioetycznych.

Umiejętności: student analizuje i ocenia w aspekcie etycznym wybrane działania wobec człowieka w początkach jego życia; zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać pojawienie się nowych problemów wobec rozwoju biotechnologii i medycyny.

Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko wobec problemów etycznych związanych z początkiem życia oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie filozoficznym, szczególnie bioetycznym.

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40

konsultacje - 10

praca semestralna - 10

przygotowanie do egzaminu - 20

SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]

LICZBA ECTS - 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z początkiem życia człowieka

- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i twierdzenia biologii, filozofii i etyki, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień

- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z początkiem życia człowieka i charakteryzuje je w poprawny sposób

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się we współczesnych problemach związanych z początkiem życia człowieka, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie

Umiejętności

- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować współczesnych problemów filozoficznych i etycznych związanych z początkiem życia człowieka

na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować współczesne problemy związane z początkiem życia człowieka, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i możliwego pogłębiania się

- na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane z początkiem życia człowieka, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach oraz je poprawnie uzasadnić

Kompetencje:

Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki związanej z początkiem życia człowieka w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.

Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Jacek Meller
Group instructors: Jacek Meller
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień

Short description: (in Polish)

Za Karlem Jaspersem pewne momenty w życiu człowieka nazywa się „sytuacjami granicznymi”. Rozszerzając nieco to pojęcie (nie jest momentem wyboru przez podmiot, a raczej przez jego otoczenie) nazwać tak można również początek życia człowieka i pierwsze miesiące jego rozwoju.

Celem wykładu jest przygotowanie słuchaczy do udziału w dyskursie i podejmowania decyzji wobec człowieka w początkach jego życia; wymaga to naświetlenia problematyki z punktu widzenia biologii, filozofii, etyki i prawa.

Full description: (in Polish)

Wykład ma charakter interdyscyplinarny. Punktem wyjścia jest poznanie danych nauk przyrodniczych, następnie przedstawiony jest spór o ontyczny status zarodka. Rozwiązanie tego sporu pozwala na wskazanie odpowiedzi na szereg pytań moralnych związanych z powstawaniem i wczesnym rozwojem człowieka. Problematyka uzupełniona jest o zagadnienia prawne.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)