WMSF: Prawda, dobro i piękno. Trzy najważniejsze wartości i ich rola we współczesnej kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WMSFM-M21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF: Prawda, dobro i piękno. Trzy najważniejsze wartości i ich rola we współczesnej kulturze |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTxwgEhJdlMipHOlGMW9DS-3slYaxYO2kaC0icYaKjk81%40thread.tacv2/conversations?groupId=df8d9593-1035-4e39-b4f3-8b91e60c2936&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W06; FI2_W07; FI2_W08; FI2_U06 |
Skrócony opis: |
Współczesna kultura została dotknięta subiektywizmem i relatywizmem. Dostrzega się duże zamieszanie w rozumieniu prawdy, dobra i piękna. Niektórzy twierdzą, że prawda nie jest uzgodnieniem poznania z rzeczywistością, lecz "moim poglądem". Dobro nie jest celem, który domaga się spełnienia, lecz "moim wyborem". Piękno nie jest już doskonałością i ładem, lecz "moim gustem". Na wykładzie będziemy szukać odpowiedzi jak należy rozumieć te trzy podstawowe wartości. Wykład będzie miały nie tylko teoretyczny ale i praktyczny charakter. Podejmiemy w nim problemy związane z konkretnymi sytuacjami funkcjonowania człowieka we współczesnym społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Współczesna kultura została dotknięta subiektywizmem i relatywizmem. Dostrzega się duże zamieszanie w rozumieniu prawdy, dobra i piękna. Niektórzy twierdzą, że prawda nie jest uzgodnieniem poznania z rzeczywistością, lecz "moim poglądem". Dobro nie jest celem, który domaga się spełnienia, lecz "moim wyborem". Piękno nie jest już doskonałością i ładem, lecz "moim gustem". Na wykładzie będziemy szukać odpowiedzi jak należy rozumieć te trzy podstawowe wartości. Wykład będzie miały nie tylko teoretyczny ale i praktyczny charakter. Podejmiemy w nim problemy związane z konkretnymi sytuacjami funkcjonowania człowieka we współczesnym społeczeństwie. Dziś wiele mówi się na temat kryzysu współczesnej kultury, rozumianym jako ważne załamania w procesie jej rozwoju. Źródłem tego załamania jest człowiek i to człowiek nie jako abstrakt, ale jako konkretna osoba, tj. jako swoisty twór kulturowy, posiadający wiedzę i przekonania z zakresu takich dziedzin jak: moralność, religia, sztuka nauka i filozofia. Mówi o tym zasada: "agere sequitur esse" (działanie wypływa z bycia). Wiadomo, że to „esse”, (bycie człowieka), nie jest zjawiskiem pierwotnym, jest również w pewnej „warstwie” tworem kulturowym. Kryzys kultury współczesnej i jej fundamentu, czyli ludzkiego „esse” powstał z powolnego odwracania się od absolutnego, stałego i hierarchicznego świata wartości i norm. Już Arystoteles zwrócił uwagę, że drobne błędy na początku prowadzą do poważnych konsekwencji na końcu. |
Literatura: |
- Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036. - Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji. List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o- przyczynach-kryzysu-kosciola. - Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998. - Bronk A. (red.), „Filozofować dziś. Z badań nad filozofią współczesna”, Lublin 1995. - Clarke W. N., "The One and the Many. A Contemporary Thomistic Metaphysics", Notre Dame, Indiana, 2001. - "Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”, red. K. Michalski, Kraków 2006. - Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968. - Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=774. - Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. - Kieszkowska A. (red.), "Prawda, dobro, piękno. Wymiar filozoficzno-prawny i socjopedagogiczny", Warszawa, 2015. - Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994. - Kutschera F. von, „Wielkie pytania. Rozważania filozoficzno-teologiczne”, tłum., J. Merecki, Warszawa 2007. - MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013. - Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K. Krzemieniowa, Warszawa 1994. - Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”, Warszawa 2006. - Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum. M. Pasicak, Kraków 2010. - Nowak W. M., „Spór o nowoczesność w poglądach Charlesa Taylora i A. MacIntyre", Rzeszów 2008. - Półtawski A., „Filozofia dla życia. Rozmawiają K. Ziemiec i M. Maciejczak, komentuje W. Półtawska, Częstochowa 2013. - „Rozum otwarty na wiarę”, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin 2000. - Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn. - Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”, tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001. - White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student(ka) poznaje i rozumie ważne pojęcia związane z metafizyką (filozofią klasyczną) i niektórymi, ważnymi obszarami współczesnej kultury. - Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami kryzysu kultury współczesnej, jak również z środkami, które mogą uzdrowić kulturę. Pochodzą one ze strony metafizyki klasycznej. Umiejętności: - Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji na temat kryzysu kultury współczesnej i możliwościami jego przezwyciężenia. - Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne: - Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące kryzysu współczesnej kultury rozumiejąc jego przyczyny i konsekwencje. - Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy. - Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią. - Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii. Punkty ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30 przygotowanie do zaliczenia - 25 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS – |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria ocenienia: - ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie - ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów - ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem. - ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich. - Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszym wykładzie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Mazanka | |
Prowadzący grup: | Paweł Mazanka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTxwgEhJdlMipHOlGMW9DS-3slYaxYO2kaC0icYaKjk81%40thread.tacv2/conversations?groupId=df8d9593-1035-4e39-b4f3-8b91e60c2936&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Współczesna kultura została dotknięta subiektywizmem i relatywizmem. Dostrzega się duże zamieszanie w rozumieniu prawdy, dobra i piękna. Niektórzy twierdzą, że prawda nie jest uzgodnieniem poznania z rzeczywistością, lecz "moim poglądem". Dobro nie jest celem, który domaga się spełnienia, lecz "moim wyborem". Piękno nie jest już doskonałością i ładem, lecz "moim gustem". Na wykładzie będziemy szukać odpowiedzi jak należy rozumieć te trzy podstawowe wartości. Wykład będzie miały nie tylko teoretyczny ale i praktyczny charakter. Podejmiemy w nim problemy związane z konkretnymi sytuacjami funkcjonowania człowieka we współczesnym społeczeństwie. |
|
Pełny opis: |
Współczesna kultura została dotknięta subiektywizmem i relatywizmem. Dostrzega się duże zamieszanie w rozumieniu prawdy, dobra i piękna. Niektórzy twierdzą, że prawda nie jest uzgodnieniem poznania z rzeczywistością, lecz "moim poglądem". Dobro nie jest celem, który domaga się spełnienia, lecz "moim wyborem". Piękno nie jest już doskonałością i ładem, lecz "moim gustem". Na wykładzie będziemy szukać odpowiedzi jak należy rozumieć te trzy podstawowe wartości. Wykład będzie miały nie tylko teoretyczny ale i praktyczny charakter. Podejmiemy w nim problemy związane z konkretnymi sytuacjami funkcjonowania człowieka we współczesnym społeczeństwie. Dziś wiele mówi się na temat kryzysu współczesnej kultury, rozumianym jako ważne załamania w procesie jej rozwoju. Źródłem tego załamania jest człowiek i to człowiek nie jako abstrakt, ale jako konkretna osoba, tj. jako swoisty twór kulturowy, posiadający wiedzę i przekonania z zakresu takich dziedzin jak: moralność, religia, sztuka nauka i filozofia. Mówi o tym zasada: "agere sequitur esse" (działanie wypływa z bycia). Wiadomo, że to „esse”, (bycie człowieka), nie jest zjawiskiem pierwotnym, jest również w pewnej „warstwie” tworem kulturowym. Kryzys kultury współczesnej i jej fundamentu, czyli ludzkiego „esse” powstał z powolnego odwracania się od absolutnego, stałego i hierarchicznego świata wartości i norm. Już Arystoteles zwrócił uwagę, że drobne błędy na początku prowadzą do poważnych konsekwencji na końcu. |
|
Literatura: |
- Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036. - Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji. List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o- przyczynach-kryzysu-kosciola. - Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998. - Bronk A. (red.), „Filozofować dziś. Z badań nad filozofią współczesna”, Lublin 1995. - Clarke W. N., "The One and the Many. A Contemporary Thomistic Metaphysics", Notre Dame, Indiana, 2001. - "Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”, red. K. Michalski, Kraków 2006. - Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968. - Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=774. - Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii. - Kieszkowska A. (red.), "Prawda, dobro, piękno. Wymiar filozoficzno-prawny i socjopedagogiczny", Warszawa, 2015. - Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994. - Kutschera F. von, „Wielkie pytania. Rozważania filozoficzno-teologiczne”, tłum., J. Merecki, Warszawa 2007. - MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013. - Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K. Krzemieniowa, Warszawa 1994. - Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”, Warszawa 2006. - Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum. M. Pasicak, Kraków 2010. - Nowak W. M., „Spór o nowoczesność w poglądach Charlesa Taylora i A. MacIntyre", Rzeszów 2008. - Półtawski A., „Filozofia dla życia. Rozmawiają K. Ziemiec i M. Maciejczak, komentuje W. Półtawska, Częstochowa 2013. - „Rozum otwarty na wiarę”, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin 2000. - Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn. - Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”, tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001. - White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu historii filozofii i metafizyki. Wykładowca jest otwarty na sugestie studentów. Dlatego istnieje możliwość pewnej modyfikacji zagadnień poszczególnych wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.