Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) WM: Wprowadzenie do fenomenologii: poznanie i wiedza

General data

Course ID: WF-FI-212-WMWPLO19
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: WM: Wprowadzenie do fenomenologii: poznanie i wiedza
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

FI2_W02 FI2_W10 FI2_W11

FI2_U03 FI2_U06 FI2_U07 FI2_U08 FI2_U13

Short description:

Course level: advanced.

Objectives of the course: The issues of the lecture concern the phenomenological analysis of cognition and knowledge constituting in cognition, its various formulations and problems related to this issue. Therefore, the lecture concerns selected controversies when trying to determine the method and various forms of cognition and knowledge. Presentation requires winnings, major disputes about knowledge and its understanding, e.g. the dispute over transcendentalism of knowledge.

Prerequisites: knowledge of the history of modern and contemporary philosophy as well as logic, ontology and epistemology.

Full description:

The issues of the lecture concern the phenomenological analysis of cognition and constituting in cognition of knowledge, its various formulations and problems related to this issue. Therefore, the lecture concerns selected controversies when trying to determine the method and various forms of cognition and knowledge. Presentation requires winnings, major disputes about knowledge and its understanding, e.g. the dispute over transcendentalism of knowledge. There is no doubt that the phenomenology of cognition concerns cognition as such, but it also builds its foundations on elements of Husserl's philosophy. The goal of the phenomenology of cognition is not a lecture on the philosophy of cognition contained in the writings of the author of "Logical Research", it is also not a simple comparative study on the border between classical theory of knowledge and modern theory of knowledge. For the reasons stated above, the phenomenology of cognition presented during classes is Husserlski, but starting from this author, the narrow boundaries of reception are exceeded, which strengthened in the literature of the subject (at least in relation to the problem of knowledge) the image of phenomenology as a form of Cartesianism. Furthermore, it is assumed that understanding of Husserl's phenomenology can succeed only when one comes out "from within" his philosophizing. The philosophy of the author of "Research" can thus provide "guiding threads" for further reflection. It should be emphasized that the phenomenology of cognition has not been exhausted along with Husserl's philosophy, but is also an interesting proposition for the development of contemporary epistemology. This is evidenced by the growing number of references to phenomenology in contemporary cognition research.

Bibliography:

Podręcznik do wykładów:

W. Płotka, Studia z fenomenologii poznania. Transcendentalna filozofia Edmunda Husserla a problem wiedzy, Gdańsk 2015.

Opracowanie i literatura źródłowa:

1. Willard D., Knowledge, [w:] The Cambridge Companion to Husserl, ed. by B. Smith & D.W. Smith, Cambridge 1995.

3. Husserl E., Badania logiczne. T. I. Prolegomena do czystej logiki, przeł., wstępem poprzedził i przypisami opatrzył J. Sidorek, przekład przejrzał A. Półtawski, Warszawa 2006.

4. Husserl E., Badania logiczne. T. II. Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania. Część I, przeł., wstępem poprzedził i przypisami opatrzył J. Sidorek, przekład przejrzał A. Półtawski, Warszawa 2000.

5. Husserl E., Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, przeł. S. Walczewska, Toruń 1999.

6. Husserl E., Logika formalna i logika transcendentalna. Próba krytyki rozumu logicznego, przeł. G. Sowinski, Warszawa 2011.

7. Husserl E., Medytacje kartezjańskie z dodaniem uwag krytycznych Romana Ingardena, przeł. i przypisami opatrzył A. Wajs, przekład przejrzał i wstępem poprzedził A. Półtawski, Warszawa 1982.

8. Ingarden R., Wstęp do fenomenologii Husserla, z języka niem. przeł. A. Półtawski, Warszawa 1974.

9. Ingarden R., Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.

10. Judycki S., Filozofia a fenomenologia, w: Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, t. I, praca zbiorowa pod red. W. Płotki, Warszawa 2014, s. 78-129.

11. Półtawski A., Świat, spostrzeżenie, świadomość. Fenomenologiczna koncepcja świadomości a realizm, Warszawa 1973.

12. Spiegelberg H., The Phenomenological Movement. A Historical Introduction, third revisited and enlarged edition, with the collaboration of K. Schuhmann, Dordrecht-Boston-London 1994.

13. Zahavi D., Fenomenologia Husserla, przeł. M. Święch, Kraków 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge: the student knows and understands the main directions and positions within the phenomenology of cognition; student has basic knowledge of the main controversies related to the phenomenological analysis of cognition and knowledge.

Skills: the student listens and understands the oral presentation of ideas and philosophical arguments; basic level student is able to apply appropriate methods to selected issues within one philosophical trend.

Competences: the student is open to new ideas and ready to change opinions in the light of available data and arguments.

credits:

participation in the lecture: 30

preparation for lecture and reading texts: 30

consultations: 15

preparation for the exam: 25

TOTAL HOURS: 100 [100: 25 = 4]

NUMBER OF ECTS: 4

Assessment methods and assessment criteria:

Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu wyboru. Na egzaminie obowiązuje materiał zaprezentowany na wykładzie.

Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe:

5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi

4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi

4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi

3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi

3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi

2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)