Language and reality
General data
Course ID: | WF-FI-212-WOBUCZ18 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Language and reality |
Name in Polish: | Język i rzeczywistość |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W01 FI1_W04 FI1_W17 FI1_W18 FI1_U20 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami relacji języka do rzeczywistości i różnymi stanowiskami formułowanymi w tym zakresie w okresie XX w. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie różnych sposobów ujęcia relacji języka i rzeczywistością, które formułowane są we współczesnych teoriach filozoficznych języka. Celem jest pokazanie związku pomiędzy rozumieniem relacji języka i rzeczywistości a konsekwencjami jakie niesie ono dla teorii prawdy, poznania, działania a także ukazanie roli języka w procesach społecznych . Student poznając różne stanowiska zyskuje narzędzie do analitycznego i krytycznego podejścia do uniwersalnych problemów jak np. kwestia relatywizmu pojęciowego, relatywizmu prawdy czy relatywizmu teorii naukowych, zagadnienie rozumienia w komunikacji międzykulturowej czy interpretacji wypowiedzi w zależności od kontekstu. Nabyta wiedza będzie podstawą do głębszego zrozumienia wielowymiarowej roli języka w poznaniu, komunikacji i życiu społecznym a także do krytycznej oceny i wzbogacenia argumentacji w filozoficznym sporze realizmu z antyrealizmem i uniwersalizmu z relatywizmem. |
Bibliography: |
(in Polish) podstawowa. 1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne 2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc. 3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus 4. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne” 5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki. 6. Donald Davidson, Prawda i znaczenie oraz Interpretacja radykalna, w: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle. 7. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie. 8. John Searle, Czynności mowy (fragmenty) 9. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna) 10. A. Wierzbicka, Semantyka, Wybrane fragmenty ( Wprowadzenie, Przegląd elementarnych jednostek semantycznych) Pomocnicza: Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student zna podstawowe stanowiska odnośnie związku języka i rzeczywistości, wie jaki jest kontekst filozoficzny i konsekwencje rozwiązań proponowanych przez różne teorie języka. Jest zaznajomiony z podstawowymi kwestiami odnośnie teorii prawdy, poznania, działania dla których teoria stosunku języka do rzeczywistości jest istotna. Zna podstawową argumentacje w sporze realizmu z antyrealizmem i uniwersalizmu z relatywizmem. Student zna także wybrane teksty z filozofii języka dotyczące stosunku języka i rzeczywistości i rozumie zagadnienia jakie one poruszają. Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka teorii komunikacji. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie relacji języka i rzeczywistości. Dostrzega rolę języka w poznaniu, działaniu i komunikacji społecznej Kompetencje: Jest świadomy wzajemnych związków języka i rzeczywistości i ich wzajemnych uwarunkowań zarówno w poznaniu jak i społecznym działaniu człowieka. udział w wykładzie - 30 lektura tekstów - 30 przygotowanie do zaliczenia- 30 SUMA GODZIN 90 [90 : 30 =3] LICZBA ECTS – 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na podstawie eseju zaliczeniowego przygotowanego przez studenta na temat ściśle powiązany z tematyką wykładu. Obecności na wykładach stanowią warunek konieczny przyjęcia eseju. Temat i zakres pracy pisemnej powinien być uzgodniony i zatwierdzony przez wykładowcę. Przewidziana jest krótka rozmowa dotycząca opracowanego tematu, weryfikująca znajomość przedmiotu. Ocena końcowa jest oceną średnią, uzyskaną za pracę pisemną i rozmowę. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.