Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Language and reality

General data

Course ID: WF-FI-212-WOBUCZ18
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Language and reality
Name in Polish: Język i rzeczywistość
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W01

FI1_W04

FI1_W17

FI1_W18

FI1_U20

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami relacji języka do rzeczywistości i różnymi stanowiskami formułowanymi w tym zakresie w okresie XX w.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest przedstawienie różnych sposobów ujęcia relacji języka i rzeczywistością, które formułowane są we współczesnych teoriach filozoficznych języka. Celem jest pokazanie związku pomiędzy rozumieniem relacji języka i rzeczywistości a konsekwencjami jakie niesie ono dla teorii prawdy, poznania, działania a także ukazanie roli języka w procesach społecznych . Student poznając różne stanowiska zyskuje narzędzie do analitycznego i krytycznego podejścia do uniwersalnych problemów jak np. kwestia relatywizmu pojęciowego, relatywizmu prawdy czy relatywizmu teorii naukowych, zagadnienie rozumienia w komunikacji międzykulturowej czy interpretacji wypowiedzi w zależności od kontekstu. Nabyta wiedza będzie podstawą do głębszego zrozumienia wielowymiarowej roli języka w poznaniu, komunikacji i życiu społecznym a także do krytycznej oceny i wzbogacenia argumentacji w filozoficznym sporze realizmu z antyrealizmem i uniwersalizmu z relatywizmem.

Bibliography: (in Polish)

podstawowa.

1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne

2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc.

3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus

4. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne”

5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki.

6. Donald Davidson, Prawda i znaczenie oraz Interpretacja radykalna, w: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle.

7. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie.

8. John Searle, Czynności mowy (fragmenty)

9. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna)

10. A. Wierzbicka, Semantyka, Wybrane fragmenty ( Wprowadzenie, Przegląd elementarnych jednostek semantycznych)

Pomocnicza:

Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: Student zna podstawowe stanowiska odnośnie związku języka i rzeczywistości, wie jaki jest kontekst filozoficzny i konsekwencje rozwiązań proponowanych przez różne teorie języka. Jest zaznajomiony z podstawowymi kwestiami odnośnie teorii prawdy, poznania, działania dla których teoria stosunku języka do rzeczywistości jest istotna. Zna podstawową argumentacje w sporze realizmu z antyrealizmem i uniwersalizmu z relatywizmem. Student zna także wybrane teksty z filozofii języka dotyczące stosunku języka i rzeczywistości i rozumie zagadnienia jakie one poruszają.

Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka teorii komunikacji. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie relacji języka i rzeczywistości. Dostrzega rolę języka w poznaniu, działaniu i komunikacji społecznej

Kompetencje: Jest świadomy wzajemnych związków języka i rzeczywistości i ich wzajemnych uwarunkowań zarówno w poznaniu jak i społecznym działaniu człowieka.

udział w wykładzie - 30

lektura tekstów - 30

przygotowanie do zaliczenia- 30

SUMA GODZIN 90 [90 : 30 =3]

LICZBA ECTS – 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie eseju zaliczeniowego przygotowanego przez studenta na temat ściśle powiązany z tematyką wykładu. Obecności na wykładach stanowią warunek konieczny przyjęcia eseju. Temat i zakres pracy pisemnej powinien być uzgodniony i zatwierdzony przez wykładowcę. Przewidziana jest krótka rozmowa dotycząca opracowanego tematu, weryfikująca znajomość przedmiotu. Ocena końcowa jest oceną średnią, uzyskaną za pracę pisemną i rozmowę.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)