Philosophical reasons for the modern atheism 1
General data
Course ID: | WF-FI-FPWA |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophical reasons for the modern atheism 1 |
Name in Polish: | Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 1 |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W01; K_W06; K_W16; K_U07; K_U17; K_K05 |
Short description: |
(in Polish) Myślą przewodnią wykładu może być wypowiedź Friedricha Schelling (+1854), że raczej nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić? Na wykładach spróbujemy podać filozoficzne przyczyny tego „oddalenia się od Boga”. Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze pierwszym spojrzymy na filozofię począwszy od okresu Renesansu, tu bowiem znajdują się pierwsze źródła współczesnego ateizmu, aż do wieku XIX. Semestr drugi natomiast obejmuje badanie filozofii w aspekcie ateizmu od II połowy wieku XIX do czasów współczesnych. |
Full description: |
(in Polish) - Różne rodzaje współczesnego ateizm (2) - Czym jest agnostycyzm, sekularyzm, sekularyzacja, oraz humanizm świecku? (2) - Główne etapy europejskiej sekularyzacji – mapa problemu. - Blaski i cienie filozofii Renesansu - Racjonalizm Kartezjusza i jego relacje do teizmu - Znaczenie kartezjańskich dowodów na istnienie Boga - Dlaczego w Oświeceniu krytykowano chrześcijaństwo? - Filozofia I. Kanta a nowożytny agnostycyzm - Filozofia niemiecka w XIX w. i jej stosunek do zagadnień teologicznych - A. Schopenhauer i jego filozofia pesymizmu (2) - A. Schopenhauera propozycja „świeckiego zbawienia” - Kryzys chrześcijaństwa na przełomie XIX i XX wieku i próby jego przezwyciężenia |
Bibliography: |
(in Polish) - Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum., M. Frankiewicz, Kraków 2009. - Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. - Flew A., “Bóg istnieje”, tłum. R. Pucek, Warszawa 2011. - Lewis C. S., “Chrześcijaństwo po prostu”, tłum. P. Szymczak, Poznań 2008. - Maritain J., "Trzej reformatorzy. Luter-Descartes-Rousseau", tłum. K. Michalski, Warszawa 1938. - Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”, Warszawa 2003. - Miodoński L., „Filozofia religii Arthura Schopenhauera”, w: „Filozofia” XXIX, Wrocław 1996. - Neusch M., „U źródeł współczesnego ateizmu”, tłum. A. Turowiczowa, Paryż 1980. - Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski, warszawa 2008. - Schopnhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia”, t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z ateizmem, rozumie jakie przyczyny filozoficzne prowadzą do tego stanowiska na przestrzeni wieków oraz potrafi wskazać na konsekwencje współczesnego ateizmu Umiejętności: Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem, poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne Jest krytyczny wobec poglądów dotyczących różnych postaw wobec religii i Boga. Zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i sekularyzmu, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje. Punkty ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30 przygotowanie do zaliczenia - 25 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Stosuje się następujące metody: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu ateizmu Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu ateizmu Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja, również studentów, jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej do wykładu. Kryteria ocenienia: ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów Ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem. ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.