Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical reasons for the modern atheism 2

General data

Course ID: WF-FI-FPWA2
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Philosophical reasons for the modern atheism 2
Name in Polish: Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 2
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W01; K_W06; K_W16; K_U07; K_U17; K_K05

Short description: (in Polish)

W wykładzie wskaże się na rozumienie współczesnego ateizmu oraz na jego filozoficzne źródła. Poruszy się również problem dialogu z ateistami i agnostykami.Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze drugim podejmiemy zagadnienia ateizmu obecne w filozofii nowożytnej i współczesnej: od F. Nietzschego do tzw. „Nowego ateizmu” w wydaniu m.in. R. Dawkinsa, D. Dennetta i Ch. Hitchensa.

Full description: (in Polish)

W wykładzie wskaże się na rozumienie współczesnego ateizmu oraz na jego filozoficzne źródła. Poruszy się również problem dialogu z ateistami i agnostykami.Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze drugim podjęte zostaną zagadnienia ateizmu obecne w filozofii nowożytnej i współczesnej: od F. Nietzschego do tzw. „Nowego ateizmu” w wydaniu m.in. R. Dawkinsa, D. Dennetta i Ch. Hitchensa.

Wykład obejmuje następujące treści:

- Neopozytywistyczna krytyka metafizyki i religii

- Autosekularyzacja F. Nietzschego

- Nietzscheańska krytyka Boga i religii źródłem agnostycyzmu

i ateizmu.

- Czy F. Nietzsche proponuje nową religię?

- Dlaczego nie jesteśmy nietzscheanistami?

- Problem Boga w filozofii M. Heidegger

- Ateizm XXI wieku – mapa problemu (2)

- Zjawisko „nowego ateizmu”: R. Dawkins, D.Dennett, S. Harris,

Ch. Hitchens (2)

- Problem cierpienia – ważny argument na rzecz ateizmu?

- Czy można udowodnić istnienie Boga – problemy metodologiczne

- Rodzaje argumentów za istnieniem Boga

- E. Stein: od ateizmu do świętości

- Jak dyskutować z ateistami?

Bibliography: (in Polish)

Do wyboru:

- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków

2011.

- Berliński D., “Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe”,

przeł. D. Cieśla-Szymańska, Warszawa 2009.

- Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października

2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania

Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl

/cms/tz/index.php?id=774.

- Jaspers K., "Nietzsche", tłum. Dorota Stoińska, Warszawa 1997.

- Kowalczyk S., „Ateizm w Polsce”, w: „O filozoficznym poznaniu

Boga dziś”, red. bp B. Bejze, Warszawa 1992.

- Krasiciki P., "Od „śmierci Boga” do śmierci człowieka. Z genealogii

i recepcji posthumanizmu Fryderyka Nietzschego", Opole 2001.

- Lipski M., “Dlaczego nie jestem ateistą”, Warszawa 2011.

- Lubac de H., „Dramat ateizmu humanistycznego”, tłum. A.

Ziernicki, Kraków 2004.

- Nietzsche F., "Antychryst", tłum. L. Staff, Kraków 1967.

- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”,

tłum., M. Pasicak, Kraków 2010.

- Sieg J., „Post-chrześcijańska myśl ateistyczna”, w: „O filozoficznym

poznaniu Boga dziś”, Warszawa 1992

- Sochoń J., ,,Ateizm”, Warszawa 2003.

- Wojtysiak J. , „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny

argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012.

- Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z ateizmem, rozumie jakie przyczyny filozoficzne prowadzą do tego stanowiska na przestrzeni wieków oraz potrafi wskazać na konsekwencje współczesnego ateizmu

Umiejętności:

Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem,

poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.

Kompetencje społeczne

Jest krytyczny wobec poglądów dotyczących różnych postaw wobec religii i Boga.

Zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i sekularyzmu, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30

przygotowanie do zaliczenia - 25

konsultacje - 5

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS - 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Stosuje się następujące metody:

Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu ateizmu

Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu ateizmu

Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami

Prezentacja, również studentów, jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego

Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej do wykładu.

Kryteria ocenienia:

ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie

ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów

Ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane

z ateizmem.

ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)