Philosophical reasons for the modern atheism 2
General data
Course ID: | WF-FI-FPWA2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Philosophical reasons for the modern atheism 2 |
Name in Polish: | Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 2 |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W01; K_W06; K_W16; K_U07; K_U17; K_K05 |
Short description: |
(in Polish) W wykładzie wskaże się na rozumienie współczesnego ateizmu oraz na jego filozoficzne źródła. Poruszy się również problem dialogu z ateistami i agnostykami.Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze drugim podejmiemy zagadnienia ateizmu obecne w filozofii nowożytnej i współczesnej: od F. Nietzschego do tzw. „Nowego ateizmu” w wydaniu m.in. R. Dawkinsa, D. Dennetta i Ch. Hitchensa. |
Full description: |
(in Polish) W wykładzie wskaże się na rozumienie współczesnego ateizmu oraz na jego filozoficzne źródła. Poruszy się również problem dialogu z ateistami i agnostykami.Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze drugim podjęte zostaną zagadnienia ateizmu obecne w filozofii nowożytnej i współczesnej: od F. Nietzschego do tzw. „Nowego ateizmu” w wydaniu m.in. R. Dawkinsa, D. Dennetta i Ch. Hitchensa. Wykład obejmuje następujące treści: - Neopozytywistyczna krytyka metafizyki i religii - Autosekularyzacja F. Nietzschego - Nietzscheańska krytyka Boga i religii źródłem agnostycyzmu i ateizmu. - Czy F. Nietzsche proponuje nową religię? - Dlaczego nie jesteśmy nietzscheanistami? - Problem Boga w filozofii M. Heidegger - Ateizm XXI wieku – mapa problemu (2) - Zjawisko „nowego ateizmu”: R. Dawkins, D.Dennett, S. Harris, Ch. Hitchens (2) - Problem cierpienia – ważny argument na rzecz ateizmu? - Czy można udowodnić istnienie Boga – problemy metodologiczne - Rodzaje argumentów za istnieniem Boga - E. Stein: od ateizmu do świętości - Jak dyskutować z ateistami? |
Bibliography: |
(in Polish) Do wyboru: - Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011. - Berliński D., “Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe”, przeł. D. Cieśla-Szymańska, Warszawa 2009. - Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl /cms/tz/index.php?id=774. - Jaspers K., "Nietzsche", tłum. Dorota Stoińska, Warszawa 1997. - Kowalczyk S., „Ateizm w Polsce”, w: „O filozoficznym poznaniu Boga dziś”, red. bp B. Bejze, Warszawa 1992. - Krasiciki P., "Od „śmierci Boga” do śmierci człowieka. Z genealogii i recepcji posthumanizmu Fryderyka Nietzschego", Opole 2001. - Lipski M., “Dlaczego nie jestem ateistą”, Warszawa 2011. - Lubac de H., „Dramat ateizmu humanistycznego”, tłum. A. Ziernicki, Kraków 2004. - Nietzsche F., "Antychryst", tłum. L. Staff, Kraków 1967. - Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M. Pasicak, Kraków 2010. - Sieg J., „Post-chrześcijańska myśl ateistyczna”, w: „O filozoficznym poznaniu Boga dziś”, Warszawa 1992 - Sochoń J., ,,Ateizm”, Warszawa 2003. - Wojtysiak J. , „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012. - Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z ateizmem, rozumie jakie przyczyny filozoficzne prowadzą do tego stanowiska na przestrzeni wieków oraz potrafi wskazać na konsekwencje współczesnego ateizmu Umiejętności: Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem, poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne Jest krytyczny wobec poglądów dotyczących różnych postaw wobec religii i Boga. Zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i sekularyzmu, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30 przygotowanie do zaliczenia - 25 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Stosuje się następujące metody: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu ateizmu Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu ateizmu Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja, również studentów, jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej do wykładu. Kryteria ocenienia: ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów Ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem. ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.