Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Metaphysics 1 (with classes)

General data

Course ID: WF-FI-METAF
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Metaphysics 1 (with classes)
Name in Polish: Metafizyka z ćwiczeniami 1
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W07; K_W15; K_U03; K_U11; K_K04

Short description: (in Polish)

Wiadomą jest rzeczą, że błędy w poznaniu otaczającego świata prowadzą do błędów w postępowaniu. Dlatego troska o prawidłowe ludzkie poznanie i rozumienie świata jest fundamentalną troską w życiu człowieka.

Celem wykładu jest ukazanie metafizyki jako dziedziny poznania, w którym dokonuje się „opisu” rzeczywistości we właściwym dla metafizyki aspekcie, którym jest istnienie. W pierwszym semestrze pokaże się zespół zagadnień, które ukazują powstanie i specyfikę filozofii (metafizyki) klasycznej oraz jej relację do innych nauk, szczególnie nauk empirycznych.

Full description: (in Polish)

Wiadomą jest rzeczą, że błędy w poznaniu otaczającego świata prowadzą do błędów w postępowaniu. Dlatego troska o prawidłowe ludzkie poznanie i rozumienie świata jest fundamentalną troską w życiu człowieka.

Celem wykładu jest ukazanie metafizyki jako dziedziny poznania, w którym dokonuje się „opisu” rzeczywistości we właściwym dla metafizyki aspekcie, którym jest istnienie. W pierwszym semestrze pokaże się zespół zagadnień, które ukazują powstanie i specyfikę filozofii (metafizyki) klasycznej oraz jej relację do innych nauk, szczególnie nauk empirycznych.

Wykład obejmuje następujące tematy:

- Czym jest nauka? Pojęcie nauki i jej elementy strukturalne

- Sposoby rozumienia nazwy „filozofia klasyczna"

- Początki filozofii klasycznej

- Trzy nurty starożytnej filozofii klasycznej

- Rozwój filozofii klasycznej w historii filozofii

- Współczesna filozofia klasyczna

- Główne cechy filozofii klasycznej

- Nauki przyrodnicze i ich specyfika w relacji do filozofii klasycznej

- Potrzeba uprawiania filozofii mimo istnienia nauk empirycznych

- Czym jest metafizyka?

- Tworzenie pojęcia bytu jako bytu w metafizyce egzystencjalnej

- Rozumienie słowa “byt”

- Czym są pojęcia transcendentalne?

- Transcendentalne pojęcie prawdy (2)

- Transcendentalne pojęcie dobra (2)

- Pojęcia transcendentalne a pierwsze zasady metafizykalne

Bibliography: (in Polish)

- Berti E, „Wprowadzenie do metafizyki”, tłum. D. Facca, Warszawa

2002.

- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków

2011.

- Morawiec E. Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji

egzystencjalnej”, Warszawa 2006.

- Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964.

- Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki

EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki

EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki

EK 5 – student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne

EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki

Kompetencje:

EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafiyzki

EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

przygotowanie referatu: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.

suma godzin: 150 [150/30(25)=5]

liczba ECTS: 5

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli.

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli

- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i krótko omówić ich przedstawicieli.

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w dyscyplinę jaką jest metafizyka, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki.

na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości zajmowania się metafizyką.

- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.

Kompetencje:

Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do metafizyki.

Na ocenę końcową składają się:

1. ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta

2. ocena z egzaminu końcowego

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)