Metaphysic 2 (with classes)
General data
Course ID: | WF-FI-METAF2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Metaphysic 2 (with classes) |
Name in Polish: | Metafizyka z ćwiczeniami 2 |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W07; K_W15; K_U11; K_U03; K_K04 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie metafizyki jako nauki, która odpowiada w sposób racjonalny na bardzo ważne i praktyczne pytania. Znajomość metafizyki klasycznej daje dobre podstawy do prowadzenia rzetelnego dialogu z odmiennymi stanowiskami odnośnie rozumienia otaczającej rzeczywistości, a szczególnie człowieka i Boga, z którymi często spotykamy się we współczesnym świecie. Celem wykładu jest ukazanie metafizyki jako dziedziny poznania, w którym dokonuje się „opisu” rzeczywistości we właściwym dla metafizyki aspekcie, którym jest istnienie. W drugim semestrze zaprezentuje się trzy etapy tego opisu: pierwszy ukazuje własności przysługujące badanej rzeczywistości w aspekcie istnienia, drugi ujawnia strukturę tak badanej rzeczywistości, trzeci wskazuje przyczyny jakie warunkują jej istnienie. |
Full description: |
(in Polish) - Metafizykalny opis struktury rzeczywistości. Elementy metodologii metafizyki (2) - Teoria aktu i możności (2) - Teoria substancji i przypadłości (2) - Teoria materii pierwszej i formy substancjalnej - Teoria istoty i istnienia (2) - Zagadnienie przyczynowania w naukach empirycznych i w metafizyce - Rodzaje przyczyn w metafizyce klasycznej - Kim jest człowiek? Struktura bytowa człowieka (2) - Od kiedy człowiek? - Argumenty za istnieniem Boga (2) - Różne kierunki metafizyki współczesnej (2) |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968. - Krąpiec M. A., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994. - Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”, Warszawa 2006. - Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964. - Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: - Clarke W. N., "The One and the Many. A Contemporary Thomistic Metaphysics", Notre Dame, Indiana, 2001. - Gilson E., "Byt i istota", tłum. J. Lubicz, J. Nowak, Warszawa 1963. - Jaroszyński P., „Metafizyka czy ontologia”, Lublin 2011. - Philippe M. D., „Retracing Reality. A Philosophical Itinerary”, Edinburgh 1999. - Wojtysiak J., „O słowie być”, Lublin 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki Umiejętności: EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki EK 5 – student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki Kompetencje: EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafiyzki EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. przygotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS: 5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu metafizyki Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu metafizyki Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura literatury podanej jako literatura podstawowa i uzupełniająca Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli. - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i krótko omówić ich przedstawicieli. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w dyscyplinę jaką jest metafizyka, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty. Umiejętności: - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki. na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości zajmowania się metafizyką. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką. Kompetencje: Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do metafizyki. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z prezentacji przygotowanej przez studenta 2. ocena z egzaminu końcowego Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.