General methodology of science (with classes)
General data
Course ID: | WF-FI-OMNA |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | General methodology of science (with classes) |
Name in Polish: | Ogólna metodologia nauk |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W02 K_W17 K_U02 K_U05 K_U06 K_U07 K_U10 K_K01 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Wykłady są prezentacją i omówieniem tradycyjnej problematyki metodologii nauk. Chodzi więc o charakterystykę podejmowanych w nauce czynności wiedzotwórczych. Zajęcia mają przybliżyć słuchaczom teorię sposobów zdobywania wartościowego poznania w nauce oraz uczyć ich jak organizować, programować i realizować w praktyce, tego rodzaju poznanie. Uwzględniane w tradycyjnej metodologii nauk czynności wiedzotwórcze dzieli się zwykle na trzy grupy: 1) wstępne, 2) właściwe i 3) budowanie systemów oraz teorii. W ramach programu metodologii ogólnej dla II roku omawiane są wstępne i właściwe czynności wiedzotwórcze. Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie metodologicznie poprawnej postawy w zakresie dokonywania wstępnych i właściwych czynności wiedzotwórczych. Kompetencja – znajomość dyscypliny – ogólna metodologia nauk. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu logiki. |
Full description: |
(in Polish) Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury. Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne. 2. Podział logiczny i klasyfikacja. 3. Pojęcie uzasadniania. 4. Doświadczenie. 5. Konwencja językowa. 6. Intuicja intelektualna. 7. Autorytet epistemiczny. 8. Rodzaje wynikań między zdaniami. 9. Wynikanie logiczne. 10. Zdania sprzeczne, wykluczające się, dopełniające się. 11. Pojęcie rozumowania. 12. Rozumowania dedukcyjne. 13. Rozumowania indukcyjne i przez analogię. 14. Kanony Milla. 15. Błędy w rozumowaniach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student zna podstawową terminologię z zakresu ogólnej metodologii nauk EK 2 - student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii Umiejętności: EK 3 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu ogólnej metodologii nauk EK 4 – student poprawnie przeprowadza analizę rozumowań Kompetencje: EK 5 – student zna podstawową wiedzę z zakresu ogólnej metodologii nauk i sposób jej wykorzystania do analizy i prowadzenia dyskursu filozoficznego EK 6 - student potrafi w sposób poprawny metodologicznie organizować własną pracę naukową |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.