Introduction to philosophy and reading texts classes
General data
Course ID: | WF-FI-PLT |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Introduction to philosophy and reading texts classes |
Name in Polish: | Ćwiczenia z propedeutyki filozofii i lektury tekstów |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W19; K_U01; K_U04; K_K05 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności samodzielnej analizy tekstów filozoficznych prowadzącej do uzyskania sprawności w rozpoznawaniu i nazywaniu istotnych problemów filozoficznych oraz w stawianiu pytań, prowadzenia naukowej krytyki, dyskusji oraz filozoficznych badań własnych. |
Full description: |
(in Polish) Wiedza: student wie jaką dziedziną wiedzy jest filozofia, jak kształtowało się myślenie filozoficzne na przestrzeni wieków, zna podstawowe nurty filozoficzne i rozumie ich idee w paradygmacie realne - idealne. Zna i potrafi wymienić najważniejszych myślicieli i filozofów od starożytności do współczesności. Umie że zrozumieniem czytać i omawiać podstawowe dla kultury humanistycznej teksty filozoficzne. Umiejętności: student potrafi zrozumieć i wyjaśnić podstawowe przedstawione na zajęciach definicje filozofii, metafizyki i ontologii, potrafi omówić kluczowe problemy filozoficzne (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność) w perspektywie historyczno-filozoficznej. Słucha ze zrozumieniem ustnych prezentacji tematów zajęć, idei i argumentów dotyczących powstania filozofii jako nauki i stanowiących ją głównych tematów. Potrafi uzasadnić i znaleźć argumenty na rzecz uprawiania filozofii zarówno jako nauki jak i egzystencjalnej refleksji nad światem. Kompetencje: znajomość podstawowej wiedzy na temat tego czym jest filozofia jako nauka i jaką zajmuje się problematyką. Student ma zdolność racjonalnej argumentacji na rzecz zajmowania się filozofią i jej konkretnych zastosowań zarówno w sytuacjach egzystencjalnych jak i rozwiązywaniu problemów społecznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Józef Maria Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu Stefan Swieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany Stefan Swieżawski, Byt. Zagadnienie metafizyki tomistycznej, Kraków 1999 P. Lenartowicz, J. Koszteyn, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych, Wprowadzenie do filozofii, red. M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka, P. Jaroszyński, Lublin 1995 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu historii filozofii oraz metodykę pracy naukowej EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość istotnych zagadnieniach historii filozofii EK 3 - student posiada wiedzę na temat ważnych dyskusji i problemów mających znaczenie dla rozwoju współczesnej filozofii i kultury Umiejętności: EK 4 - student potrafi analizować i prezentować tekst filozoficzny EK 5 - student posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie zagadnienia filozoficzne oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne EK 6 - student umie samodzielnie znajdować i odpowiednio wykorzystywać rzetelne źródła informacji z zakresu filozofii Kompetencje: EK 7 - student umie samodzielnie przeprowadzić pracę realizującą zadanie badawcze i indywidualnie przeprowadzić projekt naukowy EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach i formułując własne wypowiedzi ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]: Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz. Przygotowanie referatu: 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. Suma godzin: 120 [120/30(25)=4] Liczba ECTS: 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty wiedzy ( EK 1-3): Metoda dydaktyczna: prezentacja metod analizy tekstów filozoficznych, elementy wykładu, samodzielna i wspólna na zajęciach analiza tekstów, dyskusja Weryfikacja: aktywność na zajęciach i prezentacja referatu Efekty umiejętności (EK 4-6): Metoda dydaktyczna: przeprowadzanie analiz wybranych tekstów z historii filozofii z udziałem studentów i dyskusja ze studentami Weryfikacja: aktywność na zajęciach i prezentacja referatu Efekty kompetencji (EK 7-8): Metoda dydaktyczna: dyskusja ze studentami Weryfikacja: aktywność na zajęciach, prezentacja referatu, kolokwium pisemne z tekstów ćwiczeń Zaliczenie na ocenę: Zaliczenie uzyskuje się na ostatnich zajęciach. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywna obecność na ćwiczeniach, samodzielne przygotowanie i prezentacja referatu, zaliczenie przynajmniej na ocenę dostateczną (3) kolokwium pisemnego z tekstów ćwiczeń.. Dopuszczalne są 3nieusprawiedliwione nieobecności. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.