Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WO: Etyka jako sztuka życia (historia, problemy, idee)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-PODREZ-WO19
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WO: Etyka jako sztuka życia (historia, problemy, idee)
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W02 FI2_W10 FI2_W11

FI2_U03 FI2_U06 FI2_U07 FI2_U08 FI2_U13


efekty kształcenia:

efekt umiejętności: student zdobywa umiejętność analizy tekstów filozoficznych, ale też medialnych ( np. dostępnych w Internecie)pod kątem preferowanego stylu życia i jego praktycznego przesłania; dlaczego powinno się żyć tak a nie inaczej, co można w ten sposób osiągnąć, na czym polega szczęście?

efekt wiedzy:


student poznaje związki, jakie łączą ze sobą teoretyczne rozstrzygnięcia z praktycznymi interpretacjami dobrego życia; na czym ono polega i do czego ma prowadzić , na tej drodze zdobywa umiejętności analityczne, konfrontując ze sobą starożytne koncepcje sztuki życia i współczesne. Samo rozumienie terminów etyka, sztuka, życia ma swoje kulturowe, szersze uwarunkowania, co pozwala studentowi na rozróżnianie, wyodrębnianie i interpretowanie wspomnianych terminów-w stosunku do formacji kulturowych i ich powiązania z dziejami filozofii

efekt kompetencji

student jest zdolny do analizy określonego stylu życia ze względu na zawarte w niej cele, środki i ideę spełnionego, dobrego życia-zarówno w ramach studiowania filozofii jak w szerszych, powiązaniach kulturowych








Skrócony opis:

przedmiot ogólnouczelniany. związany z problematyką filozofii praktycznej -(etyka, estetyka, kultura)-, rozpatrywany pod kątem wzorów dobrego życia, ich filozoficznych i kulturowych podstaw i uwarunkowań.

Pełny opis:

Przedmiot wykładu ma an celu połączyć wiedzę teoretyczną z praktyczną w obrębie analizy i charakterystyki koncepcji sztuki życia; w ujęciu starożytnych i współczesnych ( Nietzsche, Foucault i Taylor). Są one bardzo ze sobą zbieżne, a zarazem wzorce kulturowe i tradycja filozoficzna je ze sobą różnią i zarazem wzbogacają o nowe wartości i kryteria; dla starożytnych dusza, rozum i cnota stanowiły podstawę projektowania sztuki życia i jej rozumienia, dla współczesnych emocje, wyobraźnia i zdolność do samo zrozumienia ( potrzeba aksjologicznej samo akceptacji i samo interpretacji). Sztuka życia jest zarazem świadomym budowaniem siebie jak i tworzeniem pola własnej wyobraźni , obejmuje wszystkie władze i zdolności człowieka, ale także i ciało. jest wiedzą, ale też umiejętnością, oparta na projekcji siebie, zdolności do autoteologii. Badania te oprócz swojego pogłębionego, erudycyjnego charakteru, mają też na celu pokazanie studentów, jak krytycznie analizuje się style życia zastane w kulturze, na czym się one opierają i jakie dobra uznają za najważniejsze. W czym powinien przejawiać się sprawczy stosunek podmiotu do samego siebie, do własnego życia? Etyka jest refleksją, która łączy ze sobą teoretyczny wymiar moralności ze źródłowym pytaniem" jak człowiek powinien dobrze żyć?"

Literatura:

Platon, Dialogi: Fajdros, Fedon, Obrona , Hippiasz, Menon*

Platon, Państwo, t.1.*

Arystoteles, Etyka nikomachejska, *

Epikur, Listy, *

Marek Aureliusz, Rozmyślania, *

Seneka, Listy *

P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenia duchowe,przeł. P. Domański, Aletheia, Warszawa 2003

P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna,przeł. P.Domański, Aletheia, Warszawa 2000,

P. Hadot, Twierdza wenetrzna. Wprowadzenie do "Rozmyślań" Marka Aureliusza, przeł .P. Domański, Kety 2004.

Fr. Nietzsche, Z genealogii moralności,. Tako rzecze Zaratusta*

K. Michalski, Płomień wieczności, znak, Kraków,2007

H. Buczynska Garewicz, Czytanie Nietzschego, Universitas, Kraków 2013

M. Foucault, Techniki siebie , w: Filozofia, historia, polityka, Wybór pism przeł. D. Leszczyński, L. Rosiński, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2000

T.Komendat, Władze dyskursu. Michel Foucault w poszukiwaniu siebie, Spacja, Warszawa 1994.

Nehamas A. The Art of living. Socratic Reflections to Foucault, Berkley 1998.

Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny podmiotowości nowoczesnej

przeł. M. Gruszczyński i inni, Wydaw. Nauk PWN, Warszawa 2001

Uwaga; gwiazdką zaznaczyłam te pozycje bibliograficzne, które miały wiele wydań

Efekty kształcenia i opis ECTS:

efekty kształcenia:

efekt umiejętności: student zdobywa umiejętność analizy tekstów filozoficznych, ale też medialnych ( np. dostępnych w Internecie)pod kątem preferowanego stylu życia i jego praktycznego przesłania; dlaczego powinno się żyć tak a nie inaczej, co można w ten sposób osiągnąć, na czym polega szczęście?

efekt wiedzy:

student poznaje związki, jakie łączą ze sobą teoretyczne rozstrzygnięcia z praktycznymi interpretacjami dobrego życia; na czym ono polega i do czego ma prowadzić , na tej drodze zdobywa umiejętności analityczne, konfrontując ze sobą starożytne koncepcje sztuki życia i współczesne. Samo rozumienie terminów etyka, sztuka, życia ma swoje kulturowe, szersze uwarunkowania, co pozwala studentowi na rozróżnianie, wyodrębnianie i interpretowanie wspomnianych terminów-w stosunku do formacji kulturowych i ich powiązania z dziejami filozofii

efekt kompetencji

student jest zdolny do analizy określonego stylu życia ze względu na zawarte w niej cele, środki i ideę spełnionego, dobrego życia-zarówno w ramach studiowania filozofii jak w szerszych, powiązaniach kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

metoda dydaktyczna":

wykład ilustrowany analizą jakiegoś przekazu medialnego, zaproponowanego przez studentów

weryfikacja; samodzielnie przez studentów przygotowana an zajęcia charakterystyka wybranego stylu życia, zalecanego przez wspoł. media

metoda dydaktyczna:

rozrysowanie graficzne całości materiału; tematów, problemów, tez

metoda dydaktyczna

weryfikacja; rozumienie i znajomość omawianych stanowisk-egzamin końcowy

odwołanie się do oryginalnych tekstów i ich cytowanie

metoda dydaktyczna:

wspólna dyskusja nad danym modelem sztuki życia, jego aktualnością i atrakcyjnością, a także nad jego uwarunkowaniami społ. polit. gosp. i kulturowymi

weryfikacja: studenci samodzielnie opracowują wybrany model sztuki życia i go analizują również pod względem jego aktualności-egzamin końcowy

Kryteria oceniania

Student w ciągu semestru powinien przygotować samodzielnie i poddać analizie wybrany przez siebie przykład medialnie propagowanej sztuki życia oprócz tego student wybiera sobie trzy z wykładanych koncepcji sztuki życia ( w tym najmniej jedną reprezentującą koncepcję współczesną i przygotowuje do nich odpowiednie lektury. Egzamin jest ustny

Umiejętności:

na ocenę 2-student nie przygotował samodzielnie materiału na zajęcia i nie orientuje się w podst. materiale

na ocenę 3-student przygotował materiał na zajęcia i posiada wiedzę o tematyce wykładów, ale w bardzo ograniczanym zakresie

na ocenę 4-student wypełnił swoje zadania i potrafi wybrane przez siebie koncepcje poddać ogólnej charakterystyce, powołując się na lek

tury. student zna właściwą terminologię filozoficzną i potrafi się nią posługiwać,

na ocenę 5-student potrafi nie tylko właściwie zinterpretować i przedstawić wybrane przez siebie hist. koncepcje sztuki życia, ale też poddać je filozoficznej i kulturowej analizie, z uwzględnieniem charakterystycznych c ech, stylów i idei dla danej formacji.

Wiedza:

na ocenę 2-student nie przygotował materiału na zajęcia

na ocenę 3-student wybrał

trzy koncepcje , ale nie potrafi ani jednej poddać filozoficznej i kulturowej analizie

na ocenę 4-student wybrał trzy koncepcje, przeczytał odpowiednie lektury i zna podstawowe zagadnienia z zakresu filozofii i kultury, dzięki którym potrafi je opisać

na ocenę 5-student potrafi rzetelnie, opierając się na źródłowych lekturach poddać analizie wybrane etyczne modele sztuki życia

Kompetencje:

ocena studenta na podstawie trzech czynników; przygotowania samodzielnego materiału, wyboru i znajomości trzech etycznych koncepcji sztuki życia, poddania ich ogólnej charakterystyce i krytycznej analizie, z uwzględnieniem elementów kulturiwych

Kryteria oceny

Umiejętności:

student nie opracował żadnego modelu stylu życia, nie orientuje się w materiale

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)