Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

How can philosophy and theology be helpful to a psychologist?

General data

Course ID: WF-FI-PSYCH-SW23
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: How can philosophy and theology be helpful to a psychologist?
Name in Polish: W czym filozofia i teologia mogą być pomocne psychologowi?
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AdMfAB5a0Q1P-VXI-Paa5wFCtXcR3gRo8WsR5fu8Gbro1%40thread.tacv2/conversations?groupId=065bdee5-b3f6-415e-9e91-a4c8c1f2e00b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) FI2_W01

FI2_W02

P6S_WK

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość psychologii, filozofii i teologii uzyskana w ramach dotychczasowej edukacji.

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. Problematyka zajęć obejmuje m.in. zagadnienia: znaczenia antropologii przyjmowanej w psychologii, religijności, duchowości, etyki i moralności w psychologii i psychoterapii, natury poradnictwa filozoficznego i poradnictwa duchowego oraz tzw. psychologii chrześcijańskiej. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli zaproponować do omówienia i wyjaśnienia interesujące ich szczegółowe problemy z zakresu tematycznego zajęć.

Bibliography: (in Polish)

(1) J. Prusak, Psychologia a teologia dogmatyczna, w: Dogmat i Metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, WAM, Kraków 2021, s. 297-322. (https://www.researchgate.net/publication/349043256_Psychologia_a_teologia_dogmatyczna)

(2) M. Woźniczak, O filozoifcznych aspektach psychologii, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia nr 5, 2008., s. 179-189 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189.pdf)

(3) P. Zdybek, Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu, Studia Philosophiae Christiane 54(2018)3, s. 61-83 (https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/spch/article/view/3421)

(4) R. Kugelmann, Psychologia a katolicyzm. Historia relacji, WAM, Kraków 2013 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-i-katolicyzm.2598.htm?)

(5) M. Kapała, Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia 2017; XXX (1), s. 7-37.(http://bc.umcs.pl/Content/28070/PDF/czas19356_30_1_2017_1.pdf)

(6) R. Jaworski, Propozycja psychologii bazującej na antropologii chrześcijańskiej, Roczniki Psychologiczne 9(2006)1, s. 205-226 (https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21883/edition/20947) + dyskusja (Cieciuch, Francuz, Gołąb, Kawalec, Krzyżewski, Nosal, Stachowski): https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21894/edition/20954#structure

(7) Z. Kulesz, Religijność w perspektywie psychologicznej, Studia Elbląskie 14(2013), s. 185-197 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2013-volume-14-article-9d5a0ac7-899b-3c40-a5ba-f66588dc6b1e/c/articles-2165931.pdf.pdf)

(8) P. Szuszkiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii – możliwości i ograniczenia, Horyzonty Psychologii 4(2014), s. 103-118 (https://www.researchgate.net/profile/Piotr_Szczukiewicz/publication/322697131_Podejscie_egzystencjalne_w_psychologii_i_psychoterapii/links/5a69aeb30f7e9b01f3eda425/Podejscie-egzystencjalne-w-psychologii-i-psychoterapii.pdf)

(9) P.C. Vitz, Psychologia jako religia, Oficyna Wydawnicza Logos 2017 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-jako-religia.23784.htm?sku=25817)

(10) O. Żylicz, O trzech orientacjach moralnych, Studia Psychologiczne 50(2012)2, s. 77-88 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-2-art-000000000005/c/05_Studia_Psychologiczne_Nr_2_S_77_88.pdf)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- zna i rozumie w sposób dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie

- zna i rozumie w sposób rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka

- zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę 5:

- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie

- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka

- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością

Na ocenę 4,5:

- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka

- zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością

Na ocenę 4:

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i nie całkiem dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością

Na ocenę 3,5:

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i powierzchowny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i nierozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością

Na ocenę 3:

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i mocno powierzchowny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie

- zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i ograniczony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka

- zna i rozumie w sposób niekiedy prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Adam Świeżyński
Group instructors: Adam Świeżyński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AdMfAB5a0Q1P-VXI-Paa5wFCtXcR3gRo8WsR5fu8Gbro1%40thread.tacv2/conversations?groupId=065bdee5-b3f6-415e-9e91-a4c8c1f2e00b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do zaliczenia zajęć: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. Problematyka zajęć obejmuje m.in. zagadnienia: znaczenia antropologii przyjmowanej w psychologii, religijności, duchowości, etyki i moralności w psychologii i psychoterapii, natury poradnictwa filozoficznego i poradnictwa duchowego oraz tzw. psychologii chrześcijańskiej. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli zaproponować do omówienia i wyjaśnienia interesujące ich szczegółowe problemy z zakresu tematycznego zajęć.

Bibliography: (in Polish)

(1) J. Prusak, Psychologia a teologia dogmatyczna, w: Dogmat i Metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, WAM, Kraków 2021, s. 297-322. (https://www.researchgate.net/publication/349043256_Psychologia_a_teologia_dogmatyczna)

(2) M. Woźniczak, O filozoifcznych aspektach psychologii, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia nr 5, 2008., s. 179-189 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189.pdf)

(3) P. Zdybek, Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu, Studia Philosophiae Christiane 54(2018)3, s. 61-83 (https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/spch/article/view/3421)

(4) R. Kugelmann, Psychologia a katolicyzm. Historia relacji, WAM, Kraków 2013 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-i-katolicyzm.2598.htm?)

(5) M. Kapała, Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia 2017; XXX (1), s. 7-37.(http://bc.umcs.pl/Content/28070/PDF/czas19356_30_1_2017_1.pdf)

(6) R. Jaworski, Propozycja psychologii bazującej na antropologii chrześcijańskiej, Roczniki Psychologiczne 9(2006)1, s. 205-226 (https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21883/edition/20947) + dyskusja (Cieciuch, Francuz, Gołąb, Kawalec, Krzyżewski, Nosal, Stachowski): https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21894/edition/20954#structure

(7) Z. Kulesz, Religijność w perspektywie psychologicznej, Studia Elbląskie 14(2013), s. 185-197 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2013-volume-14-article-9d5a0ac7-899b-3c40-a5ba-f66588dc6b1e/c/articles-2165931.pdf.pdf)

(8) P. Szuszkiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii – możliwości i ograniczenia, Horyzonty Psychologii 4(2014), s. 103-118 (https://www.researchgate.net/profile/Piotr_Szczukiewicz/publication/322697131_Podejscie_egzystencjalne_w_psychologii_i_psychoterapii/links/5a69aeb30f7e9b01f3eda425/Podejscie-egzystencjalne-w-psychologii-i-psychoterapii.pdf)

(9) P.C. Vitz, Psychologia jako religia, Oficyna Wydawnicza Logos 2017 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-jako-religia.23784.htm?sku=25817)

(10) O. Żylicz, O trzech orientacjach moralnych, Studia Psychologiczne 50(2012)2, s. 77-88 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-2-art-000000000005/c/05_Studia_Psychologiczne_Nr_2_S_77_88.pdf)

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zajęcia odbywają się online (MS Teams)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)