Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

KO:Atheist spirituality

General data

Course ID: WF-FI-SKURZDoB-KO19
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: KO:Atheist spirituality
Name in Polish: KO: Duchowość ateistyczna
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W10 FI1_W14

FI1_U05 FI1_U13

FI1_K02

Short description: (in Polish)

Omówienie filozoficznych zagadnień związanych z ateistyczną duchowością.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest prezentacja treści związanych z duchowością ateistyczną. Jednym z interesujących rozwiązań, zyskującym na popularności także praktyce jest zastąpienie religii (instytucjonalnej), z jej rytami, zasadami moralnymi, duchowością całkowicie oderwanej od wymiaru religijnego, np. duchowością ateistyczna. Religia jest coraz bardziej rozumiana i analizowana z punktu widzenia instytucji, zasad działania wynikających z przynależności do określonej grupy społecznej. Wiara staję się egzystencjalną możliwością, która jest tylko wewnątrzludzka i nie wymaga odwołania się do Transcendencji. Wykład omówi istniejące nurty takiej duchowości.

Bibliography: (in Polish)

A. Comte-Sponville: Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga. Warszawa 2011.

Ch. Hitchens: Bóg nie jest wielki. Katowice 2011.

Paul Tillich: Dynamika wiary. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, 1987. ISBN 83-85008-53-5.

J. Guja (red.): Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu. Kraków 2012.

Kern, T. Ostatnie rozmowy agnostyka z Bogiem. Kraków 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: EK_1 student wie czym jest duchowość ateistyczna , jak się kształtowała, EK_2 zna główne paradygmaty duchowości ateistycznej. EK_3 Student zna zasady interpretacji tekstów z duchowości ateistycznej.

Umiejętności: EK_4 student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić stanowisko w kwestii duchowości ateistycznej.

1 ects - obecność na zajęciach 30h

1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest dyscyplina duchowość ateistyczna, ani jak się kształtowała, nie zna głównych sposobów argumentacji z tego zakresu

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest duchowość ateistyczna zna główne argumentacje, ale nie potrafi ich racjonalnie ocenić.

- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę duchowośći ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić sposoby argumentacji. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w duchowośc ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty oraz trafnie ocenia racjonalność i ich poprawność Umiejętności EK_4-7:

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej.

na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu racjonalnego stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej.

- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność stanowiska w kwestiiduchowości ateistycznej.

Kompetencje EK_8:

Jest otwarty na dyskusję w kwestii duchowości ateistycznej. Oceniana jest racjonalność uzasadniania swojego stanowiska.

Forma zaliczenia: pisemny tekst na zakończenie zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)