Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical models of life in antiquity and the Middle Ages

General data

Course ID: WF-FI-ZEMBRZ-WO19
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Philosophical models of life in antiquity and the Middle Ages
Name in Polish: WO: Filozoficzne modele życia w starożytności i średniowieczu
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W08 FI1_W13

FI1_U04 FI1_U21

FI1_K02

Short description: (in Polish)

Problematyka wykładu dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać jako metateoretyczne odpowiedzi na pytanie, czym jest filozofia. W wykładzie zaprezentowane zostaną odpowiedzi zaczerpnięte ze starożytności i średniowiecza, które ukazują filozofię jako propozycję przyjęcia pewnego stylu życia.

Full description: (in Polish)

Problematyka wykładu dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać jako metateoretyczne odpowiedzi na pytanie, czym jest filozofia. W wykładzie zaprezentowane zostaną odpowiedzi zaczerpnięte ze starożytności i średniowiecza, które ukazują filozofię jako propozycję przyjęcia pewnego stylu życia. Do tych propozycji będą należały: życie teoretyczne Pitagorasa (z matematycznym nastawieniem), życie Sokratejskie (z pytaniami otwartymi), życie obywatelskie i polityczne (Arystotelesa i Platona), życie stoickie (z ideałem mędrca), życie „z przyjemnością” (według Epikura), życie ascetyczne (ćwiczenia duchowe w okresie patrystycznym), życie monastyczne (benedyktyńska praca i modlitwa), życie intelektualisty średniowiecznego.

Bibliography: (in Polish)

1. Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992.

2. Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000.

3. Paczkowski P., Filozoficzne modele życia w klasycznym antyku, Rzeszów 2005.

4. Le Goff J., Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1966.

5. Kijewska A. (red.), Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, Kraków 2012.

6. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Kraków-Wrocław-Warszawa 2000.

7. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996.

8. Tugwell S., Drogi niedoskonałości, Poznań 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie główne modele filozoficzne życia w starożytności i średniowieczu; student ma podstawową wiedzę na temat uzasadnienia odpowiednich propozycji przyjmowania perspektywy życiowej, zna konsekwencje wynikające przyjęcia odpowiednich celów życiowych.

Umiejętności: student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; student w stopniu podstawowym potrafi odkryć rolę filozoficznych modeli życiowych w kształtowaniu wyborów i decyzji.

Kompetencje: student jest otwarty na odkrywanie nowych modeli życiowych i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu wyboru (prawda / fałsz). Na egzaminie obowiązuje materiał zaprezentowany na wykładzie.

Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe:

5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi

4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi

4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi

3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi

3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi

2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)