Bioethics (general)
General data
Course ID: | WF-OB-BET1 |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Bioethics (general) |
Name in Polish: | Bioetyka ogólna |
Organizational unit: | Institute of Ecology and Bioethics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB2_W02 OB2_U06 OB2_K02 |
Short description: |
CONDITIONS TO GET A CREDIT: KNOWLEDGE FROM LECTURES AND FROM READING MATERIALS FORM OF GETTING A CREDIT: THE FINAL WRITTEN COLLOQUIUM COURSE OBJECTIVE: to acquaint students with history and development of a new scientific discipline - bioethics and with causes that led to its emergence. The best known causes are: increased level of awareness of autonomy and human rights; application of biotechnology in medicine; and also genetic modification of organisms. These phenomena are sources of many ethical dilemmas. This lecture undertakes the mentioned problems and prepares students for independent assessment of current ethical, legal and social problems related to the protection of life, health and natural human environment. |
Full description: |
The first semester: I. Basic bioethical issues: Curriculum: 1. The historical background of the emergence of bioethics 2. Ecological affiliations of bioethics 3. Bioethics as an ethical knowledge in the biomedical field 4. Interdisciplinary character of bioethics 5. Main approaches of practicing bioethics 6. Biocentric justification of bioethical norms 7. Utilitarian justification of bioethical norms 8. Personalistic justification of bioethical norms 9. Human rights in bioethics 10. Justification of human rights 11. American bioethics 12. European bioethics 13. Specificity of Polish bioethics 14. Institutionalization of bioethics and bioethical law 15. Critique of some conceptions of bioethics |
Bibliography: |
LITERATURE: READING MATERIALS: 1. Bołoz W., 2007, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa, s. 17-127. 2. Ślipko T., 1994, Granice życia, Kraków, s. 11-68. BIBLIOGRAPHY: 1. Beauchamp L., Childress J.F., 1995, Zasady etyki medycznej. Warszawa. 2. Biesaga T. (red.), 2004, Bioetyka polska, Kraków. 3. Bołoz W., Wojnicz-Pawłowska. E. (red.), 2004, Życie i zdrowie człowieka w tradycji i kulturze polskiej, Warszawa. 4. Gałuszko M., Szewczyk K. (red.), 1996, Wstęp do bioetyki kulturowej. Warszawa. 5. Jan Paweł II, 1995, Evangelium Vitae. 6. Jonsen A.R., 1998, The Birth of Bioethics, New York. 7. Mazurek F.J., 2001, Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin. 8. Piechowiak M., 1999, Filozofia praw człowieka, Lublin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki, w tym wybranych przedstawicieli. Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki. Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. Student potrafi uzasadnić konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 10 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4] LICZBA ECTS - 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce. na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.