Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Biological basis of bioethics

General data

Course ID: WF-OB-BPO
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Biological basis of bioethics
Name in Polish: Biologiczne podstawy bioetyki
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee91bb8c2f7f4c58a8e9b539763c0732%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea3f919f-b927-488b-8413-19247af80398&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

OB2_W10

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09

OB2_U13

Short description: (in Polish)

Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych.

Full description: (in Polish)

1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia.

2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche"

3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy.

4) Zoologia Arystotelesa

5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę

6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa

8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza

9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne

10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt

11) Zasada świętości życia a zasada jakości

życia

12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne

13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej

14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków

15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji?

16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny

17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach

18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe

19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa

Bibliography: (in Polish)

1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

- posiada wiedzę na temat skutków (negatywnych i pozytywnych) antropopresji na bioróżnorodność

- rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielski) w zakresie

ochrony środowiska

- wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo

- planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania

zadanego problemu w ochronie środowiska

- potrafi wnikliwie i krytycznie oceniać informacje o środowisku

- zna i przewiduje moralne konsekwencje ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze

- dostrzega filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych

- identyfikuje możliwe moralne konsekwencje standardowych działań

podejmowanych dla rozwiązania zaistniałych problemów

- rozwija świadomość ekologiczną

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60[60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Referat ustny lub pisemny

Zajęcia zdalne, synchroniczne, prowadzone poprzez platformę e-learningową MS-Teams

- ocena ndst (2) - nie potrafi wskazać koncepcji bioetycznych

- ocena dst (3) - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją koncepcje bioetyczne i jakie jest ich powiązanie z ustaleniami poczynionymi na gruncie nauk przyrodniczych i medycznych

- ocena db (4) - potrafi precyzyjnie określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych

- ocena bdb (5) - potrafi w sposób precyzyjny i uporządkowany określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych; wykazuje się pogłębionym rozumieniem relacji między bioetyką a jej biologicznymi podstawami

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Zbigniew Wyżewski
Group instructors: Zbigniew Wyżewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Zbigniew Wyżewski
Group instructors: Zbigniew Wyżewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Zbigniew Wyżewski
Group instructors: Zbigniew Wyżewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)