Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Od cywilizacji technokratycznej do cywilizacji ekologicznej

General data

Course ID: WF-OB-CTCE
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Od cywilizacji technokratycznej do cywilizacji ekologicznej
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a494abeaadd944146b1e25baef3398b77%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b6e8bb8-ded6-4824-9adc-aec0145ec1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

OB2_W02

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09


Short description: (in Polish)

Wykład obejmuje problematykę historyczno-antropologiczną. Odwołuje się do podstawowych informacji uczestników wykładu z zakresu historii kultury europejskiej, wyników prac antropologii środowiskowej oraz idei zrównoważonego rozwoju.

Full description: (in Polish)

1. Charakterystyka cywilizacji technokratycznej (10 godz.)

- źródła cywilizacji technokratycznej

- sukcesy cywilizacji technokratycznej

- zagrożenia cywilizacji technokratycznej

2. Paradoksy cywilizacyjne (10 godz.)

- paradoks sukcesu

- paradoks natury ludzkiej

- paradoks środowiskowy

3. Oblicza cywilizacji ekologicznej (10 godz.)

- oblicze zrównoważonego rozwoju

- oblicze wychowania ekologicznego

- oblicze kapitalizmu ekologicznego

Bibliography: (in Polish)

1. Z. Łepko, Spór o testament F. Bacona, „Studia Philosophiae Christianae” 34(1998)2, 53-74.

2. Z. Łepko, Filozoficzny postulat kultywowania przyrody, w:

3. Z. Łepko, R. Sadowski, Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą, w:

4. Z. Łepko, Antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego, w: A. Latawiec, G. Bugajak (red.),Myśl filozoficzna księdza profesora Kazimierza Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004, 215-231.

5. Z. Łepko, R. Sadowski, Ekofilozoficzne znaczenie przesłania Hildegardy z Bingen, „Studia Ecologiae

et Bioethicae” 12(2014)2, s. 11-25.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.

Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie online na platformie Teams - kod dostępu 2g8ywmu oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Zbigniew Łepko
Group instructors: Zbigniew Łepko
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a494abeaadd944146b1e25baef3398b77%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b6e8bb8-ded6-4824-9adc-aec0145ec1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Wykład podejmuje problematykę procesów kulturowych, skutkujących określonymi formacjami cywilizacyjnymi. W konkretnym przypadku ukazuje dynamikę powstającą w reakcji na nowożytny model cywilizacji technokratycznej. Jej intencjonalnym efektem powinna być cywilizacja ekologiczna.

Full description: (in Polish)

1. Charakterystyka cywilizacji technokratycznej (10 godz.)

- źródła cywilizacji technokratycznej

- sukcesy cywilizacji technokratycznej

- zagrożenia cywilizacji technokratycznej

2. Paradoksy cywilizacyjne (10 godz.)

- paradoks sukcesu

- paradoks natury ludzkiej

- paradoks środowiskowy

3. Oblicza cywilizacji ekologicznej (10 godz.)

- oblicze zrównoważonego rozwoju

- oblicze wychowania ekologicznego

- oblicze kapitalizmu ekologicznego

Bibliography: (in Polish)

1. Z. Łepko, Spór o testament F. Bacona, „Studia Philosophiae Christianae” 34(1998)2, 53-74.

2. Z. Łepko, Filozoficzny postulat kultywowania przyrody, w: Z. Łepko, R. Sadowski, Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą, w:

4. Z. Łepko, Antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego, w: A. Latawiec, G. Bugajak (red.),Myśl filozoficzna księdza profesora Kazimierza Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004, 215-231.

5. Z. Łepko, R. Sadowski, Ekofilozoficzne znaczenie przesłania Hildegardy z Bingen, „Studia Ecologiae

et Bioethicae” 12(2014)2, s. 11-25.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wykład odwołuje się do ogólnej wiedzy o kulturze i cywilizacji oraz kulturowej obecności człowieka w przyrodzie.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)