Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elements of Bioethics

General data

Course ID: WF-OB-EBIO
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Elements of Bioethics
Name in Polish: Elementy bioetyki
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09

Short description: (in Polish)

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Full description:

Because of widely presented in media cases and engaging many people political discourse on new law regulations bioethical questions have become popular. Either some simple methods of making ethical decisions at medical units or regulations which are acceptable by heterogeneous society are desired.

During the classes bioethics is described as interdisciplinary science which connects philosophy, biology, medicine, law and social sciences. Philosophical fundaments of general principles and models of making particular decisions are presented. Also institutional aspects of bioethics (eg. commissions, institutes and conventions) is discussed.

Content:

1. The beginning and development of bioethics

2. Bioethics as discourse and interdisciplinary science

3. Different models of bioethics

4. Some schemes of argumentation (eg. double effect, slippery slope)

5. Institutional aspects of bioethics

6. Dispute on human nature

7. Quality or sanctity of human life

8. Human right as possible base of bioethics

9. Assisted Procreation

10. Embryo status and abortion

11. Gene manipulation and cloning

12. Experimentation on humans

13. Transplantation

14. Interference in human nature

15. Prolonging life and euthanasia

Bibliography: (in Polish)

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge: student defines basic bioethical notions, knows the origin of bioethics and its main trends (and their representatives). Student recognizes and distinguishes methods of bioethics.

Skills: student interprets and compares theoretical basis of main bioethical currents, is able to explain how theoretical ethical and axiological assumptions determine practical thesis. Student can explain necessity of bioethics as a theory and practical knowledge.

Competences: student is able to define and justify his/her own bioethical choices and to participate current bioethical discourse.

ECTS:

presence at lectures - 30

preparing to lectures and individual reading - 40

consultations - 10

preparing to a test - 30

TOTAL TIME 110 [110 : 30 (25) =4]

ECTS POINTS – 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

- na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień

- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne.

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie

Umiejętności

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce.

na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.

- na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić

Kompetencje:

Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.

Metoda sprawdzenia: sprawdzian pisemny.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Jacek Meller
Group instructors: Jacek Meller
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Short description: (in Polish)

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Full description: (in Polish)

Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie.

Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe)

Bibliography: (in Polish)

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Jacek Meller
Group instructors: Jacek Meller
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Short description: (in Polish)

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Full description: (in Polish)

Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie.

Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe)

Bibliography: (in Polish)

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Jacek Meller
Group instructors: Jacek Meller
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Full description: (in Polish)

Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie.

Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe)

Bibliography: (in Polish)

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)