Environmental Philosophy
General data
Course ID: | WF-OB-EFIL |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Environmental Philosophy |
Name in Polish: | Ekofilozofia |
Organizational unit: | Institute of Ecology and Bioethics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB1_W06 OB1_W17 OB1_U10 OB1_U07 |
Short description: |
Aim: The aim of lecture is to discuss and descride basic knowledge about environmental philosophy and environmental ethics, especially main theories like: Ecophilosohy of Henryk Skolimowski, Ecofeminism, Ecotheology, Deep Ecology, philosophy of life (Albert Schweitzer), philosophy of responsibility (Hans Jonas, Dieter Birnbacher) Learning Outcomes Upon completion of the course, the students should be able to: - describe the principal characteristics of Environmental Philosophy - understand philosophical aspects of environmental problems Prerequisites General knowledge of Philosophy and Environmental Science General knowledge of Philosophy and Environmental Science |
Full description: |
Content: 1. Methodology of Ecophilosophy 2. Basic terminology 3. Ecophilosophy and other branches of Philosophy 4. Typology of Ecophilosophy 5. Anthropological aspect of Ecophilosophy 6. Axiological issues 7. Major streams in Ecophilosophy: Ecophilosophy of Henryk Skolimowski, Deep Ecology 8. Major streams in Ecophilosophy: Ecofeminism, Ekotheology 9. Major streams in Ecophilosophy: Enwironmentalism 10. Environmental Ethics 11. Responsibility as philosophical category 12. Environmental dimension of responsibility 13. Respect for life 14. Ethical dimension of globalisation 15. Philosophical aspects of sustainable development |
Bibliography: |
1. J.M. Dołęga, Z zagadnień metateoretycznych i merytorycznych ekofilozofii, Studia Philosophiae Christianae 32(1996=1, 270-278. 2. A. Papuziński A. (red.), Wprowadzenie do filozoficznych zagadnień ekologii, Bydgoszcz 1999. 3. S. Konstańczak, Wybrane zagadnienia ekofilozofii, Słupsk 2005. 4. Z. Piątek, Ekofilozofia, UJ, Kraków 2008. 5. P. Singer, Jeden świat, Warszawa 2006. 6. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996. 7. J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Znak, Kraków 2003. 8. J. Filek, Ontologizacja odpowiedzialności, Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków 1996. 9. Dzwonkowska D., Odpowiedzialność za środowisko przyrodnicze w dobie globalizacji, w: H. Ciążela, W. Tyburski, „Odpowiedzialność globalna i edukacja globalna”, APS, Warszawa 2012, ss. 91-100. 10. Dzwonkowska D., Od antropocentryzmu do ontocentryzmu – współczesne propozycje dyskursu praw bytów pozaludzkich, w: Justyna Tymieniecka-Suchanek (red.), „Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. I. Aspekt posthumanistyczny i trans humanistyczny”, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2014, ss. 91-104. 11. Dzwonkowska D., Problem techniki w społeczeństwie konsumentów, Seminare 35(2014)2, ss. 71-82. 12. Dzwonkowska D., Virtue and vice in environmental discourse, Studia Ecologiae et Bioethicae 11(2013)4, ss. 61-76. 13. Dzwonkowska D., Wady środowiskowe jako etyczne i antropologiczne źródła kryzysu środowiskowego, Studia Ecologiae et Bioethicae 12(2014)1, ss. 73-91. 14. Dzwonkowska D., Kontrowersje wokół inżynierii klimatycznej (geoinżynierii), w: red. M. Małek, K. Serafin, E. Mazurek, „Etyka i technika. Społeczne i etyczne aspekty działalności inżynierskiej”, PWr, Wrocław 2014, 111-118. 15. Dzwonkowska D., Kulturowe i etyczne uwarunkowania relacji człowiek-zwierzę, Wschodni Rocznik Humanistyczny, 11(2015), s. 291-301. 16. Dzwonkowska D., Etyka cnót wobec kryzysu ekologicznego, Przegląd Filozoficzny (2016)2, w druku. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Knowledge: student has knowledge on environmental philosophy, knows how it was formed and what are its main currents. Skills: student reads and interprets philosophical texts in Polish and English. He has an ability of critical analises scientific value and significance of information found in the Internet of scientific literature. Competencies: student is open to philosophical and ethical interpretation of man-environment relation. ECTS: attending lectures - 30 preparation to lectures and texts reading - 130 exam preparation - 70 Consultation- 10 Total number of hours 240 [240 : 30 = 8] ECTS - 8 |
Assessment methods and assessment criteria: |
Final exam from the content of lecture and literature. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.