Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elements of Logic

General data

Course ID: WF-OB-ELO
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Elements of Logic
Name in Polish: Elementy logiki
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 OR 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

OB1_W11

OB1_U06

Short description:

The course level: basic

The course objectives: The course is dedicated to logic, argumentation and critical thinking.

The knowledge related to practical and formal logic will provide students with the tools necessary for critical and independent thinking, formulation and evaluation of argumentation and skills of identification of fallacies typical in communication.

Preliminary requirements: The foundations of logic taught during high school courses.

Full description:

1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania.

2. Pojęcie znaku.

3. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: zdania.

4. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: nazwy.

5. Podziały nazw.

6. Stosunki zakresowe między nazwami.

7. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: funktory i operatory.

8. Analiza syntaktyczna wyrażeń.

9. Analiza syntaktyczna wyrażeń c.d.

10. Klasyczny Rachunek Zdań: budowa języka.

11. Klasyczny Rachunek Zdań: tautologie logiczne, metoda zerojedynkowa.

12. Metoda zerojedynkowa - c.d.

13. Pojęcie wynikania logicznego.

14. Pojęcie i klasyfikacja rozumowań.

15. Typy rozumowań.Metody oceny:

Bibliography:

1. Nieznański E., Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, C.H.Beck, Warszawa 2000.

2. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, 2006

3. Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, 2005

4. Borkowski L., Logika formalna, PWN, Warszawa 1970

5. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa'99.

6. Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 - student posiada wiedzę ogólną na temat logiki formalnej

EK 2 - student posiada znajomość specyfiki logiki na tle innych nauk (zna jej przedmiot i metodę)i

Umiejętności:

EK 3 - student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu semiotyki logicznej i logiki formalnej

EK 4 - student poprawnie przeprowadza analizę rozumowań

Kompetencje:

EK 5 – student zna podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej i poprawnie wykorzystuje narzędzia logiczne w dyskursie naukowym

EK 6 - student potrafi w sposób poprawny logicznie organizować własną pracę naukową

ECTS:

udział w wykładzie 30

udział w ćwiczeniach 30

przygotowanie do ćwiczeń 15

konsultacje 5

czas na napisanie referatu/eseju/pracy 10

przygotowanie do egzaminu 20

SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]

LICZBA ECTS 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny poruszać się po zagadnieniach należących do semiotyki logicznej i Klasycznego Rachunku Zdań.

Umiejętności

Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności jasnego formułowania myśli, poprawnego rozumowania i trafnej argumentacji. Kompetencje

Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: odróżniania rozumowań poprawnych od błędnych, argumentacji trafnej od nietrafnej.

Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.

Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę

Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować

Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii.

Forma zaliczenia

- wykład: egzamin ustny lub pisemny

- ćwiczenia: 2 sprawdziany pisemne.

Warunki zaliczenia

- wykład: obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie uzupełniony o wybrane fragmenty zadanej lektury

- ćwiczenia: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) oraz pozytywne wyniki z 2 kolokwiów.

Metodą oceniania jest egzamin ustny i pisemny. Podstawą dopuszczenia do egzaminu est zaliczenie ćwiczeń - 2 kolokwia

Egzamin obejmuje materiał przedstawiony na wykładzie.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 50 places more information
Lectures, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Roman Tomanek
Group instructors: Roman Tomanek
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki.

Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów.

Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna.

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Zagadnienia wstępne, semiotyka logiczna

2. Syntaktyczne kategorie wyrażeń.

3. Funktory

4. Semiotyka logiczna

5. Nazwy

6. Zdania

7. Definicje

8.Teoria mnogości

9. Rachunek zbiorów, podział logiczny

10.. Relacje, relacje porządkujące

11. Klasyczny rachunek zdań

12.. Pojęcie tautologii logicznej i wynikania logicznego

13. Rozumowania, klasyfikacja rozumowań

14. Wnioskowania dedukcyjne

15. Rozumowania zawodne

Bibliography: (in Polish)

Logika w pigułce, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014.

E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000.

J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001.

Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1992.

A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 50 places more information
Lectures, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Porwolik
Group instructors: Marek Porwolik, Roman Tomanek
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki.

Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów.

Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna.

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania

2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych

4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1

5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej

6. Błędy w argumentacjach

7. Rozumowania indukcyjne

8-9. Sposoby uzasadniania zdań

10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach

11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń

12. Analiza syntaktyczna wyrażeń

13. Algebra zbiorów

14. Formalne własności relacji

15. Podział logiczny

Bibliography: (in Polish)

E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000.

J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001.

A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 50 places more information
Lectures, 15 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Porwolik
Group instructors: Jan Filcek, Marek Porwolik
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki.

Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów.

Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna.

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania

2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych

4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1

5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej

6. Błędy w argumentacjach

7. Rozumowania indukcyjne

8-9. Sposoby uzasadniania zdań

10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach

11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń

12. Analiza syntaktyczna wyrażeń

13. Algebra zbiorów

14. Formalne własności relacji

15. Podział logiczny

Bibliography: (in Polish)

E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000.

J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001.

A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)