Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

From animal ethology to human ecology

General data

Course ID: WF-OB-EZEC
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: From animal ethology to human ecology
Name in Polish: Od etologii zwierząt do ekologii człowieka
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Konwersatoria monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich
(in Polish) Wykłady monograficzne dla Ochrony Środowiska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0cece3c5320845b39ddeae66ed2f0a4d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c9c28a8-9207-4f30-b490-810c27aeb8cc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Konwersatorium zakłada wstępną wiedzę z zakresu biologii zachowania się zwierząt, ekologii humanistycznej i ochrony środowiska.

Short description: (in Polish)

Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii.

Full description: (in Polish)

Problematyka konwersatorium obejmuje trzy grupy zagadnień:

1. Problematyka heurystycznego charakteru etologii (10 godzin)

- źródła etologii

- specyfika badawcza etologii

- efekty prac badawczych etologii

2. Problematyka humanistycznej relewancji etologii (10 godzin)

- filozoficzna relewancja etologii

- pedagogiczna relewancja etologii

- socjologiczna relewancja etologii

3. Ekologiczna relewancja etologii (10 godzi)

- otoczenie i środowisko istot żywych

- identyfikacja zagrożeń środowiskowych

- możliwości opanowania i przezwyciężenia zagrożeń środowiskowych

Bibliography: (in Polish)

Literatura

1. Łepko Z., Od etologii zwierząt do ekologii człowieka, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 11(2013)3, ss. 9-27.

2. Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86.

3. Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148.

4. Łepko Z., Ekopedagogiczna relewancja etologii,

„Seminare. Poszukiwania naukowe” 38(2017)1, ss. 53-63.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.

Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania: Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Zbigniew Łepko
Group instructors: Zbigniew Łepko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii.

Full description: (in Polish)

Problematyka konwersatorium obejmuje trzy grupy zagadnień:

1. Problematyka heurystycznego charakteru etologii (10 godzin)

- źródła etologii

- specyfika badawcza etologii

- efekty prac badawczych etologii

2. Problematyka humanistycznej relewancji etologii (10 godzin)

- filozoficzna relewancja etologii

- pedagogiczna relewancja etologii

- socjologiczna relewancja etologii

3. Ekologiczna relewancja etologii (10 godzi)

- otoczenie i środowisko istot żywych

- identyfikacja zagrożeń środowiskowych

- możliwości opanowania i przezwyciężenia zagrożeń środowiskowych

Bibliography: (in Polish)

1. Łepko Z., Od etologii zwierząt do ekologii człowieka, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 11(2013)3, ss. 9-27.

2. Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86.

3. Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148.

4. Łepko Z., Ekopedagogiczna relewancja etologii,

„Seminare. Poszukiwania naukowe” 38(2017)1, ss. 53-63.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wykład odwołuje się do wstępnej wiedzy z zakresu biologii zachowania się istot żywych oraz jej humanistycznej relewancji.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)