Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Humanistic aspect of enviroment protection

General data

Course ID: WF-OB-HWOS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Humanistic aspect of enviroment protection
Name in Polish: Humanistyczny wymiar ochrony środowiska
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą.

Full description: (in Polish)

1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz.

2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz.

3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz.

4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz.

5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz.

6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz.

7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz.

8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz.

9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz.

10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz.

11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz.

Bibliography: (in Polish)

Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa.

Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa.

Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław.

Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147.

Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98.

Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 – student zna znaczenie nauk humanistycznych w ochronie środowiska

EK_2 – student wymienia argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska

Umiejętności:

EK_3 – student potrafi uzasadnić argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska

Kompetencje:

EK_4 – student ma świadomość humanistycznego wymiaru ochrony środowiska

ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

udział w konwersatorium 30 godz.

przygotowanie do zajęć 20 godz.

przygotowanie egzaminu 10 godz.

suma godzin: 60

liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach wg skali:

15-14 = 5

13 = 4,5

12-11 = 4

10 = 3,5

9-7 = 3

6-0 = 2

(w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru)

2. ocena z egzaminu

Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Michał Latawiec
Group instructors: Michał Latawiec
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą.

Full description: (in Polish)

1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz.

2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz.

3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz.

4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz.

5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz.

6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz.

7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz.

8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz.

9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz.

10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz.

11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz.

Bibliography: (in Polish)

Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa.

Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa.

Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław.

Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147.

Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98.

Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Michał Latawiec
Group instructors: Michał Latawiec
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą.

Full description: (in Polish)

1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz.

2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz.

3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz.

4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz.

5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz.

6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz.

7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz.

8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz.

9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz.

10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz.

11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz.

Bibliography: (in Polish)

Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa.

Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa.

Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław.

Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147.

Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98.

Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Michał Latawiec
Group instructors: Michał Latawiec
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZkKGR6rRECZICUfIDqBlyQCU-RAf8G1roqJvRvFH10Y1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c6cba471-15eb-40eb-90de-aad4d2b136d5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą.

Full description: (in Polish)

1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz.

2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz.

3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz.

4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz.

5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz.

6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz.

7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz.

8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz.

9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz.

10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz.

11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz.

Bibliography: (in Polish)

Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa.

Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa.

Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław.

Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147.

Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98.

Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)