Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of natural science teaching

General data

Course ID: WF-OB-MNPR
Erasmus code / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Methodology of natural science teaching
Name in Polish: Metodyka nauczania przyrody
Organizational unit: Center for Ecology and Ecophilosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku Ochrony Środowiska ZARZĄDZANIE
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

OB1_W07

OB1_W09

OB1_W18

OB1_U13

OB1_K02

Short description: (in Polish)

Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa

Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.

Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.

Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.

Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa.

Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.

Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa

Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.

Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa

Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student zna ogólne założenia i cele nauczania zawarte w postawie programowej szkoły podstawowej.

Umiejętności : student zna metody nauczania przyrody. Potrafi je zastosować praktycznie w nauczaniu wyżej wymienionego przedmiotu na zajęciach w szkole oraz zajęciach terenowych.

Kompetencje: ukształtowana została u studenta postawa proprzyrodnicza. Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne pozyskane przez studenta podczas zajęć poszerzają jego kompetencje jako nauczyciela przyrody szkole podstawowej.

Opis ECTS:

obecność na zajęciach - 20

studiowanie literatury - 20

przygotowanie wystąpień i ich prezentacja na zajęciach - 30

przygotowanie się do kolokwium kończącego przedmiot -20

suma gadzin 90 [90:30(25)= 3

Opis ECTS dla zajęć w formie on-line:

obecność na zajęciach on-line - 20

indywidualna analiza literatury - 20

przygotowanie wystąpień i ich prezentacja na zajęciach - 30

przygotowanie się do kolokwium kończącego przedmiot -20

suma gadzin 90 [90:30(25)= 3

liczba ECTS - 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu merytorycznego przedmiotu, egzamin pisemny.

Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:

Ocena bardzo dobra:

- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania. Systematycznie i czynnie uczestniczy w procesie studiowania przez cały semestr.

Ocena dobra:

- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, nie prognozuje to jednak żadnych kłopotów w opanowaniu treści kształcenia.

Ocena dostateczna:

- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student opanował jedynie podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, może to utrudnić opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.

Ocena niedostateczna:

- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, co uniemożliwia mu opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Marcin Klimski
Group instructors: Marcin Klimski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa

Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.

Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.

Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.

Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa.

Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.

Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa

Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.

Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa

Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak wymagań

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Marcin Klimski
Group instructors: Marcin Klimski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa

Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.

Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.

Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.

Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa.

Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.

Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa

Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.

Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa

Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak wymagań

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Marcin Klimski
Group instructors: Marcin Klimski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa

Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa.

Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa.

Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43.

Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa.

Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.

Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa

Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa.

Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa

Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak wymagań

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)