Rolnictwo tradycyjne, ekologiczne czy zrównoważone – jak wyeliminować głód i osiągnąć bezpieczeństwo żywnościowe? (cel 2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ZR-ZG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Rolnictwo tradycyjne, ekologiczne czy zrównoważone – jak wyeliminować głód i osiągnąć bezpieczeństwo żywnościowe? (cel 2) |
Jednostka: | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Pełny opis: |
Wyeliminowanie głodu, osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego i lepszego odżywiania oraz promowanie zrównoważonego rolnictwa to drugi z 17 celów zrównoważonego rozwoju zapisanych w Agendzie 2030, dokumencie określającym zadania, które mają zostać osiągnięte przez świat do 2030 roku. Wraz ze wzrastającą liczbą ludności na świecie będzie wzrastać również zapotrzebowanie na żywność, przy kurczących się jednocześnie areałach upraw. Rolnictwo stoi zatem przed wyzwaniem zaspokojenia potrzeb żywnościowych ludzi, które może być osiągnięte poprzez wdrażanie zrównoważonych systemów i praktyk podnoszących wydajność produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz stworzenie i podtrzymywanie „odpornych” agroekosystemów, przystosowanych do zmian klimatu, ekstremalnych zjawisk pogodowych czy masowych pojawów szkodników czy chorób. Celem wykładu będzie przybliżenie studentom głównych założeń zrównoważonego i ekologicznego modelu rolnictwa i porównanie go z modelem tradycyjnym. Poruszone zostaną również wybrane aspekty oddziaływania rolnictwa na środowisko. |
Literatura: |
1. Hadryjańska B. 2021. Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Wydawnictwo Difin. 2. Zegar J. 2012. Współczesne wyzwania rolnictwa. Wyd. PWN. 3. Dominik A. 2016. Systemy uprawy gleby przydatne w rolnictwie zrównoważonym. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie. https://www.cdr.gov.pl/images/wydawnictwa/2016/2016-SYSTEMY-UPRAWY-GLEBY-PRZYDATNE-W-ROLNICTWIE-ZROWNOWAZONYM.pdf. 4. Boczek J., 1992. Niechemiczne metody zwalczania szkodników roślin. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. 5. Tyburski J., Żakowska-Biemans S.,2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa. 6. Prószyński S., Wolny S.,2009. Przewodnik Dobrej Praktyki Ochrony Roślin. IOR–PIB Poznań. 7. Suter H., Grabe C.,1995. Biologiczna ochrona roślin. Wyd. MULTICO, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywność na zajęciach - przygotowanie się i udział w dyskusji na omawiany temat na podstawie wskazanych do przeczytania materiałów przekazanych przez prowadzącego. Test jednokrotnego wyboru na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Prowadzący grup: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS = 3 udział w zajęciach – 15 h przygotowanie do dyskusji - przestudiowanie i analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego -30 h przygotowanie do testu końcowego - 20 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.