Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Teoria i praktyka w modelu poznawczo-behawioralnym

General data

Course ID: WF-P-PDM-M3BPTiP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Teoria i praktyka w modelu poznawczo-behawioralnym
Organizational unit: Faculty of Christian Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

W bloku podstawowym osobom odbywającym szkolenie specjalizacyjne zostanie przedstawiona podstawowa wiedza i umiejętności dotyczące wybranych elementów wiedzy medycznej oraz podstaw psychoterapii.

W bloku szczegółowym szkolenia specjalizacyjnego celem jest przygotowanie osoby odbywającej szkolenie specjalizacyjne do prowadzenia psychoterapii, w szczególności dzieci i młodzieży oraz rodzin w tym budowania konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i środowiskowego, w tym rodzinnego, planowania postępowania terapeutycznego i/lub rehabilitacyjnego oraz prowadzenia samodzielnej pracy psychoterapeutycznej

Full description: (in Polish)

Podstawowym założeniem szkolenia specjalizacyjnego jest rozwój wiedzy i kompetencji w zakresie prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży, umożliwiające rozumienie i rozwiązywanie problemów pacjenta z zaburzeniami i chorobami psychicznymi, zaburzeniami osobowości, zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi, w tym problemów osób w wieku rozwojowym i ich rodzin. Studenci nabędą i udoskonalą umiejętności zastosowania wiedzy w zakresie konceptualizacji osobistych problemów pacjenta, jego systemu rodzinnego, otoczenia szkolnego, zawodowego, społecznego, kulturowego oraz działalności psychoterapeutycznej , psychoedukacyjnej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej. Nabędą kompetencje w zakresie umiejętności monitorowania i oceny efektów postępowania terapeutycznego, wspierającego, rehabilitacyjnego oraz oddziaływań prewencyjnych.

W bloku podstawowym osoba odbywająca szkolenie specjalizacyjne zdobywa podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące wybranych elementów wiedzy medycznej oraz podstaw psychoterapii.

W bloku szczegółowym celem szkolenia specjalizacyjnego jest przygotowanie osoby odbywającej szkolenie specjalizacyjne do prowadzenia psychoterapii, w szczególności dzieci i młodzieży oraz rodzin w tym budowania konceptualizacji problemu pacjenta z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i środowiskowego, w tym rodzinnego, planowania postępowania terapeutycznego i/lub rehabilitacyjnego oraz prowadzenia samodzielnej pracy psychoterapeutycznej

Bibliography: (in Polish)

1) A. Gmitrowicz., M. Janas-Kozik ( red) Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Warszawa, Medical Tribune Polska, ( za wyjątkiem : zaburzeń snu i moczenia nocnego; nie obowiązuje: farmakoterapia opisanych zaburzeń psychicznych oraz szczegółowa etiologia, m.in. czynniki genetyczne, odmienności budowy i funkcjonowania mózgu, zaburzenia neuroprzekaźnictwa)

2) S. Pużyński, J. Wciórka (red), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków, Vesalius, 2000 ( w tym Zaburzenia psychiczne i zachowania spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych (F10-F19), Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii( schizotypowe) i urojeniowe(F20-F29), Zaburzenia nastroju afektywne) (F30-F39), Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną ( F40-F48), espoły behawioralne, związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi(f50-F59), Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych(F60-F69), Upośledzenie umysłowe( F70-F79), Zaburzenia rozwoju psychicznego( psychologicznego)(F80-F89), Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym(F90-F98

3) McWilliams N., Psychoterapia psychoanalityczna, Gdańsk, Harmonia, 2011, s.25-32, 38-45

4) McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, Gdańska, GWP, 2017 s.50-61

5) L. Grzesiuk (red) Psychoterapia Teoria. Podręcznik akademicki, t1, Warszawa Eneteia, 2005 (s. 33-199)

6) L. Grzesiuk (red) Psychoterapia Praktyka. Podręcznik akademicki, t2, Warszawa Eneteia, 2006 (s. 357-367), Rozdział 20: Psychoterapia dzieci i młodzieży; podrozdziały 20.1 i 20.2

7) Grzesiuk L.,. H. Suszek, (red) Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki, t4, Warszawa Eneteia, 2010 (s. 71-216)Rozdziały 4., 5., 6,. podrozdział 6.7, 6.8

8) Schaffer D.R., Kipp K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości, Gdańska, Harmonia, 2015

9)Brzezińska A., Toeplitz Z., Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, 2007, Warszawa, Academica s. 136-223, Problemy etyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży, K. Schier

10) Kazdin A.E, Weisz J.R, Psuychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach, Kraków, WUJ, 2006, Część pierwsza: podstawy badań nad terapią dzieci i młodzieży

11) Żechowski C., Próba randomizowana i kontrolowana w psychoterapii psychoanalitycznej- między eksperymentem a kliniką w zbiorze : od neurobilogii do psychoterapii, red S. Murawiec, C Żechowski, Warszawa IPIN, 2009, s.267-281

12) " Psychoterapia" (2018-2020)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Osoba odbywająca specjalizację po ukończeniu bloku podstawowego wykaże się umiejętnością:

1) definiowania i rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych, osobowości i zachowania

2) samodzielnego różnicowania zaburzeń psychicznych, osobowości i zachowania;

3) samodzielnego formułowania i sprawdzania hipotez diagnostycznych

4) interpretacji i integracji uzyskanych informacji

5) odniesienia wyników badań diagnostycznych do celów i postawionych wcześniej hipotez

6) wskazania adekwatnych metod postępowania z uwzględnianiem indywidualnych potrzeb chorego oraz wiedzy o wskazaniach do farmakoterapii i podstawowym działaniu najczęściej stosowanych leków

7) rozpoznawania czynników ryzyka nieprawidłowego rozwoju i kształtowania się osobowości

8) wiedzą na temat zasad etycznych i prawnych pracy psychoterapeuty, zasad etycznych obowiązujących w danym podejściu psychoterapeutycznym, potencjalnych problemów etycznych i prawnych

9) wiedzą nt wpływu środowiska na powstawanie zaburzeń zdrowia oraz na przebieg i trwałość wyników psychoterapii

10) wiedzą o celach diagnostycznych badań psychologicznych i neuropsychologicznych oraz poznanie zasad interpretacji wyników testów standaryzowanych

11) umiejętnością wykorzystania wyników badań psychologicznych i neuropsychologicznych w planowaniu psychoterapii w szczególności dzieci i młodzieży

12) wiedzą na temat diagnozy psychologicznej i neuropsychologicznej pod kątem możliwości stosowania danego podejścia psychoterapeutycznego

13) znajomością sposobów konceptualizowania zaburzeń zdrowia w kontekście wybranych podejść psychoterapeutycznych

14) umiejętnością doboru metody i formy psychoterapii w leczeniu , w szczególności dzieci i młodzieży

14) znajomością specyficznych problemów związanych z prowadzeniem psychoterapii pacjentów w wieku rozwojowym

15) znajomością zasad dobrej praktyki opartej na dowodach, rozwój świadomości metodologicznej umożliwiającej pracę badawczą w dziedzinie psychoterapii w szczególności psychoterapii dzieci i młodzieży

Osoba odbywająca specjalizację po ukończeniu bloku szczegółowego wykaże się umiejętnością:

1) nawiązywania relacji terapeutycznej z pacjentami w różnym wieku, w tym pacjentami w wieku rozwojowym oraz funkcjonowania w relacji psychoterapeutycznej

2) ustalania kontraktu terapeutycznego

3) wyznaczania tempa pracy i efektywnego wykorzystania czasu , zachowania struktury sesji

4) zbierania informacji niezbędnych do tworzenia konceptualizacji pacjenta i jego problemu

5) tworzenia poznawczo-behawioralnej konceptualizacji problemu pacjenta, konstruowania hipotez diagnostycznych i terapeutycznych oraz ich weryfikacja

6) formułowania celów terapeutycznych i planowania adekwatnych interwencji terapeutycznych

7) koncentrowania się na kluczowych przekonaniach i zachowaniach pacjenta, modyfikacji przekonań

8) rozpoznawania czynników wpływających na konieczność modyfikacji postępowania terapeutycznego

9) przewidywania trudności w terapii i pracy nad motywacją pacjenta

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sprawdzian pisemny z zakresu wiedzy określonej programem danego kursu. Kierownik specjalizacji potwierdza w elektronicznej karcie specjalizacji ( EKS) ocenę uzyskaną z zaliczenia kursu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)