(in Polish) Integralne ujęcie osoby
General data
Course ID: | WF-P-PSRIIPU-IUO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Integralne ujęcie osoby |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Przyczyny zawężonego postrzegania i opisywania fenomenu człowieka, holistyczne, całościowe rozumienie człowieka w głównych sferach jego człowieczeństwa. |
Full description: |
(in Polish) Prezentacja czynników, które powodują selektywne spojrzenie na człowieka i na poszczególne sfery człowieczeństwa: wielowymiarowość człowieka, ideologie, które zawężają spojrzenie na człowieka, własne sposoby postępowania, które wpływają na percepcję samego siebie. Prezentacja jednostronnych i zawężonych wizji człowieka, typowych dla współczesności oraz typowych skrajności w tym względzie (dostrzeganie ciała kosztem ducha lub dostrzeganie ducha kosztem ciała) Dostarczenie studentom holistycznego opisu człowieka w jego podstawowych wymiarach, a zatem w sferze ciała, płciowości, seksualności, psychiki, w sferze duchowej, moralnej, społecznej, religijnej, a także w sferze wolności i sferze aksjologicznej |
Bibliography: |
(in Polish) M. Dziewiecki, Pedagogika integralna, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010 A. Heschel, Kim jest człowiek?, Wydawnictwo Punktum, Łódź 2018 A. Scola, G. Marengo, J. Prades López, Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) - Wiedzy Student zdobywa uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu antropologii. Zdobywa kryteria rozróżniania holistycznych i realistycznych wizji człowieka od ujęć selektywnych czy zdezintegrowanych Zdobywa wiedzę, która jest potrzebna, żeby dostrzegać w sobie i innych ludziach wszystkie podstawowe wymiary człowieczeństwa i promować wszechstronny, zintegrowany rozwój człowieka. - Umiejętności Student potrafi rozumieć i wyjaśniać przyczyny zawężonych i zdezintegrowanych sposobów interpretowania fenomenu człowieka. Student potrafi opisywać zawężone i zdezintegrowane wizje człowieka oraz wykazywać ich nieadekwatność w stosunku do rzeczywistości człowieka; Student potrafi opisywać człowieka w sposób holistyczny i integralny oraz uzasadniać, dlaczego takie ujęcie respektuje prawdę o człowieku. - Kompetencji Student jest zdolny chronić siebie i innych ludzi przed uleganiem selektywnej i zdezintegrowanej wizji człowieka. Student jest zdolny do respektowania i rozwijania wszystkich najważniejszych sfer swego człowieczeństwa i do promowania integralnego rozwoju człowieczeństwa u osób, z którymi wchodzi w interakcję. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach związanych z holistycznym spojrzeniem na człowieka oraz w nurtach zawęrzajacych to spojrzenie, ponadto w kwestiach związanych z inteligencja intrapersonalną - na ocenę 4 (db.): poprawnieo rientuje się w zagadnieniach związanych z holistycznym spojrzeniem na człowieka oraz w nurtach zawęrzajacych to spojrzenie, ponadto w kwestiach związanych z inteligencją intrapersonalną - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe elementy holistycznegom spojrzenia na człowieka, umie wymienić nurty zawęrzajace to spojrzenie |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.