(in Polish) Kim jestem jako człowiek
General data
Course ID: | WF-P-PSRIIPU-KJJC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kim jestem jako człowiek |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Koncepcje człowieka Człowiek jako "osoba ludzka" Teorie dotyczące człowieka i jego sytuacji egzystencjalnej Struktura, dynamika i treść istnienia i działania osobowego Osoba ludzka w relacji siebie, do innych i do boga do Boga: integralny wymiar osoby |
Full description: |
(in Polish) zapoznanie studentów z klasyczną teorią osoby ludzkiej, relacji osobowych i wspólnoty; -wprowadzenie studentów w zagadnienie związku między stanem relacji osobowych a poziomem zachowań ryzykownych (głównie na przykładzie problemów alkoholowych). - rozpoznanie rozpaczy jako pierwotnego czynnika ryzyka uzależnień i problemów alkoholowych – na wybranych przykładach; - zapoznanie studentów z modelem zapobiegania problemom alkoholowym na poziomie indywidualnym i społecznym w oparciu o założenia i treści Narodowego Programu trzeźwości; - zapoznanie studentów ze stanem problemów alkoholowych w Polsce i na świecie oraz metodami ich monitorowania, zapobiegania i rozwiązywania (zwłaszcza zagadnienie paradoksu prewencyjnego i pozytywnych aspektów sytuacji w Polsce, także zmiany przekonań normatywnych – pozycja społeczna abstynentów). |
Bibliography: |
(in Polish) Anderson P., Baumberg B., (2007). Alkohol w Europie. Raport z perspektywy zdrowia publicznego. Wyd. PARPA : Warszawa. Andrzejuk A. (2012). Metafizyka obecności. Wyd. UKSW : Warszawa. Global status report on alcohol and health 2018 WHO [Global status report on alcohol and health 2018. Geneva: World Health Organization; 2018. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.] Gogacz M. (2004). Elementarz metafizyki. Wyd. Navo : Warszawa. Gogacz M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Wyd. Navo : Warszawa. Wojcieszek K. (2005). Na początku była rozpacz. Wyd. Rubikon : Kraków. Wojcieszek K. (2010). Człowiek spotyka alkohol. Wyd. Rubikon : Kraków. Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Wyd. Rubikon : Kraków. Wojcieszek K. (2019) Propozycja dla Polski: trzeźwość. Wyd. DiG : Warszawa. Oraz raporty techniczne z badań ESPAD (Sierosławski i wsp.) , Badań Mokotowskich (Ostaszewski i wsp.) i raporty PARPA i KBdsPN dostępne w sieci. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) - Wiedzy Student poznaje: filozoficzny opis osoby ludzkiej i wspólno ludzkich (relacje osobowe a uczucia). Poznaje związek stanu relacji osobowych z powstawaniem problemów z używaniem substancji psychoaktywnych, przebieg procesu rozpaczy i jego rola w genezie tychże problemów. Poznaje też mapę problemów alkoholowych w Polsce i ich epidemiologię, koncepcję paradoksu prewencyjnego, rolę przekonań normatywnych. Student poznaje założenia Narodowego Programu Trzeźwości jako formy długoterminowej prewencji. - Umiejętności Student potrafi dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe między stanem relacji osobowych a skalą problemów alkoholowych. Potrafi wskazywać odpowiednie środki zapobiegawcze w życiu indywidualnym i społecznym. Potrafi lepiej identyfikować oznaki rozwijających się problemów i odpowiednio na nie reagować (interwencja kryzysowa, dialog motywujący, programy profilaktyczne, tworzenie środowiska sprzyjającego rozwiązywaniu problemów alkoholowych. - Kompetencji Student pozbywa się stereotypowych form ujmowania problemów alkoholowych na rzecz ujęć profesjonalnych. Uzyskuje dostęp do ważnych źródeł diagnozy stanu problemów alkoholowych i do profesjonalnych sposobów reakcji na te problemy. W szczególności jest w stanie dokonać autodiagnozy swego stylu życia pod kątem ewentualnej efektywności oddziaływania profilaktycznego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w podstawowych zagadnieniach dotyczących antropologii filozoficznej, personalizmu oraz zależności dotyczących relacji osobowych i uzależnień, potrafi omówić Narodowy Program Trzeźwości - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących antropologii filozoficznej, personalizmu oraz zależności dotyczących relacji osobowych i uzależnień, potrafi wymienic główne założenia i elementy Narodowego Programu Trzeźwości - na ocenę 3 (dst.): zna zagadnienia dotyczące antropologii filozoficznej, personalizmu, potrafi omówic wybranązależność dotyczącą relacji osobowych i uzależnień, potrafi wymienic główne założenia Narodowego Programu Trzeźwości |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.