Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kim jestem jako człowiek

General data

Course ID: WF-P-PSRIIPU-KJJC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kim jestem jako człowiek
Organizational unit: Faculty of Christian Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Koncepcje człowieka

Człowiek jako "osoba ludzka"

Teorie dotyczące człowieka i jego sytuacji egzystencjalnej

Struktura, dynamika i treść istnienia i działania osobowego

Osoba ludzka w relacji siebie, do innych i do boga do Boga: integralny wymiar osoby

Full description: (in Polish)

zapoznanie studentów z klasyczną teorią osoby ludzkiej, relacji osobowych i wspólnoty;

-wprowadzenie studentów w zagadnienie związku między stanem relacji osobowych a poziomem zachowań ryzykownych (głównie na przykładzie problemów alkoholowych).

- rozpoznanie rozpaczy jako pierwotnego czynnika ryzyka uzależnień i problemów alkoholowych – na wybranych przykładach;

- zapoznanie studentów z modelem zapobiegania problemom alkoholowym na poziomie indywidualnym i społecznym w oparciu o założenia i treści Narodowego Programu trzeźwości;

- zapoznanie studentów ze stanem problemów alkoholowych w Polsce i na świecie oraz metodami ich monitorowania, zapobiegania i rozwiązywania (zwłaszcza zagadnienie paradoksu prewencyjnego i pozytywnych aspektów sytuacji w Polsce, także zmiany przekonań normatywnych – pozycja społeczna abstynentów).

Bibliography: (in Polish)

Anderson P., Baumberg B., (2007). Alkohol w Europie. Raport z perspektywy zdrowia publicznego. Wyd. PARPA : Warszawa.

Andrzejuk A. (2012). Metafizyka obecności. Wyd. UKSW : Warszawa.

Global status report on alcohol and health 2018 WHO [Global status report on alcohol and health 2018. Geneva: World Health Organization; 2018. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.]

Gogacz M. (2004). Elementarz metafizyki. Wyd. Navo : Warszawa.

Gogacz M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie. Wyd. Navo : Warszawa.

Wojcieszek K. (2005). Na początku była rozpacz. Wyd. Rubikon : Kraków.

Wojcieszek K. (2010). Człowiek spotyka alkohol. Wyd. Rubikon : Kraków.

Wojcieszek K. (2013). Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Wyd. Rubikon : Kraków.

Wojcieszek K. (2019) Propozycja dla Polski: trzeźwość. Wyd. DiG : Warszawa.

Oraz raporty techniczne z badań ESPAD (Sierosławski i wsp.) , Badań Mokotowskich (Ostaszewski i wsp.) i raporty PARPA i KBdsPN dostępne w sieci.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

- Wiedzy

Student poznaje: filozoficzny opis osoby ludzkiej i wspólno ludzkich (relacje osobowe a uczucia). Poznaje związek stanu relacji osobowych z powstawaniem problemów z używaniem substancji psychoaktywnych, przebieg procesu rozpaczy i jego rola w genezie tychże problemów. Poznaje też mapę problemów alkoholowych w Polsce i ich epidemiologię, koncepcję paradoksu prewencyjnego, rolę przekonań normatywnych. Student poznaje założenia Narodowego Programu Trzeźwości jako formy długoterminowej prewencji.

- Umiejętności

Student potrafi dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe między stanem relacji osobowych a skalą problemów alkoholowych. Potrafi wskazywać odpowiednie środki zapobiegawcze w życiu indywidualnym i społecznym. Potrafi lepiej identyfikować oznaki rozwijających się problemów i odpowiednio na nie reagować (interwencja kryzysowa, dialog motywujący, programy profilaktyczne, tworzenie środowiska sprzyjającego rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

- Kompetencji

Student pozbywa się stereotypowych form ujmowania problemów alkoholowych na rzecz ujęć profesjonalnych. Uzyskuje dostęp do ważnych źródeł diagnozy stanu problemów alkoholowych i do profesjonalnych sposobów reakcji na te problemy. W szczególności jest w stanie dokonać autodiagnozy swego stylu życia pod kątem ewentualnej efektywności oddziaływania profilaktycznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w podstawowych zagadnieniach dotyczących antropologii filozoficznej, personalizmu oraz zależności dotyczących relacji osobowych i uzależnień, potrafi omówić Narodowy Program Trzeźwości

- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących antropologii filozoficznej, personalizmu oraz zależności dotyczących relacji osobowych i uzależnień, potrafi wymienic główne założenia i elementy Narodowego Programu Trzeźwości

- na ocenę 3 (dst.): zna zagadnienia dotyczące antropologii filozoficznej, personalizmu, potrafi omówic wybranązależność dotyczącą relacji osobowych i uzależnień, potrafi wymienic główne założenia Narodowego Programu Trzeźwości

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)