(in Polish) Podstawy profesjonalnej profilaktyki
General data
Course ID: | WF-P-PSRIIPU-PPP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy profesjonalnej profilaktyki |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W czasie zajęć przedstawione będa zasady i możliwości nowoczesnej profilaktyki, poziomy oddziaływń profilaktycznych oraz skuteczność różnych programów profilaktycznych. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć przedstawione będą zasady i możliwości nowoczesnej profilaktyki. Przeanalizowany zostanie jej zakres i ważne cele uniwersalne. Podjęte będą także kwestie związane z programami profilaktycznymi, ukazany zostanie ewolucyjny postęp dokonujący się w tym zakresie. Szczegółowo przedstawione zostaną poziomy oddziaływań, a więc profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca. Przedstawiony będzie dialog motywujący jako przydatny element cyklu życiowych zmian, a także etapy rozwoju człowieka uwzględniające uwarunkowania płciowe. Zaprezentowane zostaną różnorodne podejścia naukowe do profilaktyki takie jak profilaktyka problemowa (Mellibruda), integralna (Dziewiecki), zintegrowana (Grzelak), naukowa (Ostaszewski). Podjęty będzie problem skuteczności programów profilaktycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Dziewiecki M. Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2003. Gaś Z.,B.,Program wychowawczo- -profilaktyczny szkoły Opracowywanie i ewaluacja, http://www.podn.wodzislaw.pl/wp-content/uploads/2017/09/Zbigniew-Ga_Program.pdf Grzelak S. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2009. Mellibruda L. Profilaktyka problemowa, „Remedium” nr 6, 1998, s. 2-4. Szymańska J., Wojcieszek K. (2001), Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015. Wojcieszek K. A., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2013, s. 85-88. Wojcieszek K., Niedoceniane możliwości profilaktyki - krótkie interwencje profilaktyczne: (esej profilaktyczny) Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 6, 175-181 2014 Wojcieszek K. (1996), Sonda 21. Profesjonalne aspekty programu profilaktycznego, „Remedium”, nr 6(40). Wojcieszek K. (1996), Sonda 21 - sposób na zmianę stereotypu, „Świat Problemów”, nr 7(42). Wojcieszek K. (1997), NOE cz. I i II, Program profilaktyczny dla młodzieży, Wyd. PARPA, Warszawa. Wojcieszek K. (1998), Debata. Propozycja scenariusza zajęć profilaktycznych w zakresie problemów alkoholowych dla klas VI-VTII, „Remedium”, nr 3(61). Wojcieszek K. (1999), Korekta - program profilaktyczny w dziedzinie problemów alkoholowych, przeznaczony do pracy z młodymi dorosłymi, w tym z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej, wyd. I, MON, Warszawa. Wojcieszek K. (2006), Program profilaktyczny Szlaban. Interwencja wobec sprzedaży alkoholu nieletnim, Wyd. PARPA, Warszawa. Wojcieszek K. (2010), Smak życia czyli debata o dopalaczach. Program profilaktyki uniwersalnej, Wyd. KBdSPN, Warszawa. Wojcieszek K. (2011), Krótka interwencja profilaktyczna w grupie - konstruktywne wykorzystanie dysonansu poznawczego w profilaktyce dla grupy podwyższonego ryzyka na przykładzie programu „Korekta”, „Resocjalizacja Polska”, nr 2. Wojcieszek K. (2011), Wstępna ewaluacja programu „Smak życia czyli debata o dopalaczach”, „Remedium”, nr 10(224 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) • Poznanie podstaw nowoczesnego podejścia do profilaktyki • Zrozumienie mechanizmów odziaływań w różnych środowiskach i okolicznościach. • Zrozumienie celów i możliwości profilaktyki. • Zrozumienie „paradoksu prewencyjnego” czyli rozumienie błędnego podejścia i koncentrowania się tylko na uzależnionych i zaawansowanych w szkodliwym oddziaływaniu społecznym. • Pojęcie ryzykownego zachowania w wydaniu tzw. zwykłych ludzi. • Zrozumienie możliwości nowoczesnych odziaływań profilaktycznych. • Zrozumienie potrzeby głębszej zmiany kulturowej, w odniesieniu do ryzykownych zachowań. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przedstawić podstaw profesjonalnej profilaktyki na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawy profesjonalnej profilaktyki i omówić podejścia naukowe ich dotyczące na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstaw profesjonalnej profilaktyki, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe ich dotyczące na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstaw profesjonalnej profilaktyki, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące podstaw profesjonalnej profilaktyki |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 2 hours
|
|
Coordinators: | Irena Grochowska | |
Group instructors: | Irena Grochowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.