(in Polish) Różnice psychiczne pomiędzy kobietami i mężczyznami
General data
Course ID: | WF-P-PSRIIPU-RPKM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Różnice psychiczne pomiędzy kobietami i mężczyznami |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W wykładzie przedstawiane są zasadnicze różnice międzypłciowe dotyczące struktury i funkcjonowania mózgu kobiety i mężczyzny, różnic pomiędzy nimi przejawiających się w zachowaniach, postawach, odbiorze rzeczywistości w sferze intelektualnej, emocjonalnej i działaniowej. |
Full description: |
(in Polish) Różnice w budowie mózgu kobiet i mężczyzn na podstawie najnowszych badań Różnice międzypłciowe w procesach poznawczych (procesy sensoryczne, pamięć, uwaga, myślenie) Różnice w poszczególnych rodzajach inteligencji Emocjonalność kobiet i mężczyzn Różnice międzypłciowe w funkcjonowaniu społeczno-zawodowym kobiet i mężczyzn |
Bibliography: |
(in Polish) Cahill L.,(2005). Dwie płcie, dwa mózgi, „Świat Nauki”nr 6. Eldredge J.,(2019). Dzikie Serce. Tęsknoty męskiej duszy. Poznań: W Drodze Eldredge J., S., (2006). Urzekająca. Dziennik osobisty Warszawa: Logos Oficyna Wydawnicza Gray J., (2009). Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, Jankowska M., (2009). Psychologia kobiety – tożsamość kobiety w aspekcie różnic między płciami, red. I. Grochowska Natura kobiety – jej swoistość i przeznaczenie, EPISTEME 83(2009), Olecko:Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensis,. s.69-86. Majewska-Opiełka I., (2007). Czas kobiet, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Moir A., Jessel D.,(2000). Płeć mózgu. O prawdziwej różnicy między mężczyzną a kobietą, Warszawa: PIW, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: • Zna biologiczne różnice między płciami i ich warunkowanie m.in. zdolności werbalnych uporządkowania i przetwarzanie informacji, wyobraźni przestrzennej, spostrzegawczości, pamięci, mowy ciała, intuicji, emocji, przeżywania sytuacji stresowych, sposobu zachowania w grupie społecznej, zawodowej • Zna kulturowe uwarunkowania różnic między płciami, zna rolę środowiska i wychowania dotyczącą postaw wobec własnego wyglądu, ubrania, mody, sprawności fizycznej, pozycji zawodowej, stylu porozumiewania się, preferowanych celów i wartości. Umiejętności • Posiada umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do określenia uwarunkowań zachowań kobiet i mężczyzn wynikających z różnic biologicznych, kulturowych, wychowania, podejściu do problemów i do sposobów ich rozwiązywania. Kompetencje • Potrafi wskazać na te źródła konfliktów, które wynikają z odmiennego spostrzegania problemów, innej emocjonalności • Ma świadomość konieczności pogłębiania znajomości uwarunkowań i sposobów funkcjonowania kobiet i mężczyzn dla poprawienia relacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących różnic w budowie mózgu kobiet i mężczyzn na podstawie najnowszych badań, różnic międzypłciowych w procesach poznawczych, potrafi przeanalizować emocjonalność kobiet i mężczyzn oraz omówić różnice międzypłciowe w funkcjonowaniu społeczno-zawodowym kobiet i mężczyzn - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących różnic w budowie mózgu kobiet i mężczyzn, w procesach poznawczych, potrafi przedstrawić emocjonalność kobiet i mężczyzn oraz wskazać różnice międzypłciowe w funkcjonowaniu społeczno-zawodowym kobiet i mężczyzn - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać różnice w budowie mózgu kobiet i mężczyzn, różnice międzypłciowe w procesach poznawczych, potrafi wymienic cechy emocjonalności kobiet i mężczyzn oraz różnice międzypłciowe w funkcjonowaniu społeczno-zawodowym kobiet i mężczyzn |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.