Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Radzenie sobie w sytuacjach trudnych

General data

Course ID: WF-P-PSRIIPU-RST
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Organizational unit: Faculty of Christian Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Rodzaje sytuacji trudnych

Indywidualne podejście do sytuacji trudnej

Uwarunkowania postaw wobec sytuacji trudnych

Radzenie sobie w sytuacjach trudnych

Full description: (in Polish)

W ramach wykładu przedstawiane są definicyjne ujęcia oraz rozróżnienia trudności obiektywnych i subiektywnych, a także najważniejsze typy sytuacji trudnych: deprywacje, przeciążenia, utrudnienia, zagrożenia i konflikty. Omawiane są sytuacje trudne typu zadaniowego oraz i sytuacje trudne typu społecznej interakcji (sytuacje społecznej ekspozycji, oceny i krytyki, nacisku społecznego) oraz intelektualne, emocjonalne, a także działaniowe sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

Bibliography: (in Polish)

Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Borecka-Biernat, D. (2006). Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP.

Branden, N. (2008). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Wydawnictwo Feeria.

Braun-Gałkowska, M. (2002). Psychoprofilaktyka życia rodzinnego, Kwartalnik Naukowy Małżeństwo i Rodzina, nr 2, 11-17.

Gromnicka, D. (2013). Jak zbudować poczucie własnej wartości?, Warszawa: Samo Sedno Edgard.

Grzegorzewska, I. (2011b). Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 1, 37-51.

Heszen-Niejodek, I. (red.), (2002). Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Mellibruda, J. (2015). Rany i blizny psychiczne. O radzeniu sobie z bolesnymi śladami traum i skrzywdzenia. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Ryś, M. (2013). Doświadczane skutki wzrastania w rodzinie z problemem alkoholowym. Poczucie własnej wartości i relacje interpersonalne z najbliższymi u Dorosłych Dzieci Alkoholików – badania własne, (w:) W. Poleszak (red.), Oblicza uzależnień. Terapia jako przywracanie wolności, 97-134, Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press.

Wegscheider–Cruse, S. (2014). Poczucie własnej wartości. Jak pokochać siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Posiada wiedzę dotyczącą rodzaju sytuacji trudnych

Zna mechanizmy regulujące zachowanie człowieka

Posiada wiedzę dotyczącą indywidualnych postaw wobec sytuacji trudnych

Rozróżnia adaptacyjne i nieadaptacyjne radzenie sobie w sytuacjach trudnych

Umiejętności

Potrafi zastosować metody dotyczące pomocy w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych

Posiada umiejętności adaptacyjnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych

Kompetencje

Posiada kompetencje skutecznej, profesjonalnej pomocy w sytuacjach trudnych

Wspiera osoby przeżywające sytuacje trudne

Posiada świadomość potrzeby pogłębiania swoich kompetencji zawodowych

Postępuje zgodnie z zasadami etyki zachowań w szczególnych sytuacjach trudnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi, potrafi przeanalizować przyczyny intelektualnego, emocjonalnego i działaniowego podejścia do sytuacji trudnych, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące społecznych uwarunkowań powstawania sytuacji trudnych.

- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi, potrafi wskazać przyczyny intelektualnego, emocjonalnego i działaniowego podejścia do sytuacji trudnych, potrafi analizować podejścia naukowe dotyczące społecznych uwarunkowań powstawania sytuacji trudnych.

- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać rodzaje podejścia do sytuacji trudnych oraz wskazać na ich przyczyny i wskazać na ich przyczyny, potrafi wskazać podejścia naukowe dotyczące analiz związanych z sytuacjami trudnymi.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)