(in Polish) Uzależnienia - podstawowe mechanizmy uzależnień
General data
Course ID: | WF-P-PSRIIPU-UPMU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Uzależnienia - podstawowe mechanizmy uzależnień |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W ramach wykładu analizowane są podstawowe mechanizmy uzależnień, ich przyczyny, przebieg oraz sposoby diagnozowania. Przeanalizowane zostaną także problemy dotyczące przebiegu uzależnienia – od eksperymentowania do ciężkich powikłań somatycznych i psychicznych. Przedstawione zostaną także uzależnienia od hazardu, internetu, pracoholizm. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest analiza psychologicznych koncepcji mechanizmów uzależnienia, ujmowanych przede wszystkim jako przejawy działania mechanizmów zakorzenionych w strukturze psychofizycznej człowieka. Wśród problemów w życiu osoby uzależnionej w wykładzie zwrócono uwagę na kilka szczególnie istotnych: samozniszczenie alkoholika, wskazujące na poważne uszkodzenie instynktu samozachowawczego; występowanie tzw. głodu alkoholowego o dużym nasileniu, dającego poczucie przymusu wewnętrznego; brak zdolności do skutecznej samokontroli powstrzymującej picie i powtarzające się niepowodzenia prób zaprzestania picia; głębokie uszkodzenie podstaw kontaktów społecznych; gotowość do naruszania norm społecznych i wartości, gdy znajdą się w konflikcie z dążeniem do picia. Mechanizmy uzależnienia powstają na skutek intensywnego działania psychofarmakologicznego alkoholu Tworzą one podstawowe przyczyny patologicznego picia u osób uzależnionych oraz załamywania się prób powstrzymywania się od picia. Mechanizmy te mogą być aktywizowane przez negatywne stany emocjonalne i doświadczenia związane ze stresem oraz przez specyficzne okoliczności zewnętrzne. Motywacje częstego i intensywnego picia alkoholu, które poprzedza powstanie uzależnienia są różne. Stopniowo jednak konsumpcja alkoholu u danej osoby w coraz większym stopniu jest regulowana przez wewnętrzne mechanizmy uzależnienia. Jest już wtedy oparta na innych zasadach niż w przypadku ludzi nie uzależnionych. |
Bibliography: |
(in Polish) Baran-Furga H., Steinbarth-Chmielewska K. (1999). Uzależnienia. Obraz kliniczny i leczenie, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Cierpiałkowska L. (2000), Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Gaś Z. (1993). Rodzina a uzależnienia. Lublin: UMCS. Kinney J., Leaton G. (1996), Zrozumieć alkohol. Warszawa: PARPA. Krahe, B. (2005), Agresja. Gdańsk: GWP. Miller W., Rollnick S. (2014), Dialog motywujący, Karków: Wydawnictwo UJ. Ostoja-Zawadzka K. (1999), Mity rodzinne, /w:/ B. De Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, s. 91-97, Kraków: Wyd. UJ. Poraj G., Rostowski J. (red.) (2003), Zagrożenia życia rodzinnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Pospiszyl I. (1994), Przemoc w rodzinie, Warszawa: WSiP. Ryś M. (2014), Rodzina z problemem alkoholowym. Metody badań relacji interpersonalnych w dysfunkcyjnych systemach rodzinnych. Warszawa: MCPS. Ryś M. (2004), Systemy rodzinne, Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Ryś M. (2008), Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików, Warszawa: PWN. Twerski A.J. (2001), Uzależnione myślenie. Analiza samooszukiwania. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Woronowicz B.T. (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Słuchacz będzie potrafił dokonać analizy psychologicznych koncepcji mechanizmów uzależnienia. Będzie znał ich genezę oraz czynniki je aktywizujące. Bedzie umiał przedstawić sczególowe problemy wystepujace u osoby uzaleznionej takie jak: samozniszczenie osoby uzależnionej, brak zdolności do skutecznej samokontroli, głębokie uszkodzenie podstaw kontaktów społecznych; gotowość do naruszania norm społecznych i wartości. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przeanalizować problematyki uzależnień, nie potrafi wskazać przyczyn i uwarunkowań uzależnień na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać przyczyny uzależnień na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących problematyki uzależnień, potrafi wskazać przyczyny poszczególnych uzależnień, na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących problematyki uzależnień, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych uzależnień |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.