(in Polish) Uzależnienia a wolność - etyczne aspekty uzależnień
General data
Course ID: | WF-P-PSRIIPU-UWEAU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Uzależnienia a wolność - etyczne aspekty uzależnień |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przeanalizowane będą podstawowe problemy i zagrożenia uzależnieniami ujęte z perspektywy egzystencjalnej sytuacji człowieka w wymiarze indywidualnym i społecznym. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć podjęta będzie problematyka dotycząca znaczenia wolność człowieka oraz wypaczonych jej interpretacji. Przeanalizowane zostaną kryteria wolności: wolność od krzywdzenia i wolność do troski o siebie i innych ludzi. Podjęty będzie także problem uzależnienia jako skrajnej forma utraty wolności. Przedstawione zostaną mechanizmy uzależnień: kompulsywne regulowanie uczuć, system iluzji i zaprzeczeń, zaburzona ocena siebie, manipulowanie otoczeniem. Podjęte będą także kwestie związane z etycznymi aspekty popadania w uzależnienia i postępowania ludzi uzależnionych. |
Bibliography: |
(in Polish) Dziewiecki M. (2003), Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny Dziewiecki M. (2016), zagrożeni alkoholem, chronieni miłością Kinney J., Leaton G. (1996), Zrozumieć alkohol Twerski A.J. (2001), Uzależnione myślenie. Analiza samooszukiwania. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Wojcieszek K. A., (2013), Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych Woronowicz B.T. (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Celem tych zajęć jest przekazanie wiedzy, którą trzeba dysponować, żeby znać kryteria wolności i umieć trafnie diagnozować objawy błędnie używanej wolności, które prowadzą do uzależnień. Dzięki tym zajęciom uczestnicy będą w stanie diagnozować stopień utraty wolności danej osoby, a także opracować plan pomagania, dzięki któremu człowiek uzależniony ma szansę odzyskiwać wolność. Drugim celem zajęć będzie przekazanie wiedzy, która jest potrzebna, żeby precyzyjnie odróżniać psychospołeczną odpowiedzialność za popadanie w uzależnienia od odpowiedzialności etycznej, która wiąże się jedynie z tymi działaniami, które człowiek podejmuje w sposób świadomy i dobrowolny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przeanalizować problematyki związanej z uzależnieniami w kontekście wolności oraz wskazać etycznych aspektów uzależnień na ocenę 3 (dst.): potrafi przedstawić uzależnienia w kontekście wolności oraz wskazać etyczne aspekty uzależnień na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących uzależnienień w kontekście wolności oraz etycznych aspektów uzależnień, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące kwestii związanych z uzależnieniami w kontekście wolności oraz z etycznymi aspektami uzależnień na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących uzależnienień w kontekście wolności oraz etycznych aspektów uzależnień , potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące uzależnienień w kontekście wolności oraz etycznych aspektów uzależnień |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Marek Dziewiecki | |
Group instructors: | Marek Dziewiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.