(in Polish) Dydaktyka nauczania przyrody w szkole podstawowej 2
General data
Course ID: | WF-PED-DPRSP2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka nauczania przyrody w szkole podstawowej 2 |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Michał Latawiec | |
Group instructors: | Michał Latawiec | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a53cbfdb5924a4239aa5032e56001893a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c6138a53-95f3-4055-915f-91bf4d37bbb3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Przedmiot przyroda. Przyroda jako przedmiot w nowej podstawie programowej.Warunki realizacji podstawy programowej, 2. Analiza treści programowych przedmiotu przyroda. Programy nauczania, charakterystyka wybranych programów. Autorskie programy nauczania przyrody. Przykłady, 3. Podręczniki do nauczania przyrody. Zeszyty ćwiczeń. Prezentacja wybranych podręczników i zeszytów ćwiczeń, 4. Rozkład materiału, plan wynikowy, przedmiotowy system oceniania, diagnoza przedmiotowa, przykłady z przedmiotu przyroda. 5. Scenariusze lekcji przyrody, konspekty, karty pracy, 6. Specyfika lekcji z przyrody i jej przebieg. Omówienie przykładów, 7. Zasady dydaktyki w nauczaniu przyrody. Wykorzystanie zasady poglądowości w procesie nauczania-uczenia się. Przykłady, 8. Metodyka nauczania przyrody. Metody aktywizujące pracę ucznia i nauczyciela, 9. Metody niekonwencjonalne w nauczaniu przyrody, 10. Środki dydaktyczne w nauczaniu przyrody. Zasady stosowania, 11. Ogród i hodowla szkolna. Wykorzystanie w nauczaniu przyrody i kształtowaniu postaw proekologicznych uczniów, 12. Wyjście przyrodnicze. Wycieczka szkolna. Lekcja w terenie jako forma aktywizująca pracę uczniów. Wykorzystanie emocji w procesie nauczania-uczenia. Przykłady, 13. Zasady budowy i wykorzystania w nauczaniu przyrody j terenowych ścieżek przyrodniczych. Ścieżki na trasach turystycznych. Wybrane przykłady ścieżek i ich charakterystyka, 14. Monitoring przez uczniów środowiska naturalnego w najbliższej okolicy. Promowanie osiągnięć przyrodniczych uczniów w szkole i poza szkołą, 15. Współpraca z organizacjami w szkole i instytucjami poza szkołą w kreowaniu przyrodniczych działań edukacyjnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Angiel J. : Tworzymy szkołę przyjazną środowisku, Fundacja GAP Polska, Podkowa Leśna-Olsztyn 2003, 2. Angiel J., Kądziołka J., Stawarz R.: Przyroda i człowiek, poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1999, 3. Błaszczyk E.: Przyroda 4, książka nauczyciela, WSiP, Warszawa 1999, 4. Brown S.E.: Robimy eksperymenty, Warszawa 2005, 5. Brophy J. : Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2002, 6. Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B. : Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000, 7. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D. : Ochrona środowiska przyrodniczego, Warszawa 2010, 8. Golonko J., Czekalska M.: Poradnik metodyczny: przyroda w klasie czwartej, Nowa Era, Warszawa 2000, 9. Grygier U.: Lekcje przyrody w terenie, Nowa Szkoła 2003, nr 1, 10. Huroń A., Ryszawa J., Woźniak A.: Przyroda 4, scenariusze lekcji, Żak, Warszawa 2000, Literatura uzupełniająca: 1. Gromek E., Laskowska E., Melson A., Kofta W., Kłos E.: Przyrodo witaj 4, zajęcia warsztatowe, szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa 2012, 2. Janiuk R. : Społeczne znaczenie wiedzy przyrodniczej, UMCS, Lublin 2002, 3. Kornega A., Śliwa A.: Przyroda Plus 2. Ćwiczenia rozwijające zainteresowanie, Szkoła Podstawowa, Nowa Era, 4. Kruszewski K. : Sztuka nauczania-czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1998, 5. Mordawski J. : Przyroda : Przewodnik metodyczny do klasy IV, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000, 6. Skubała P., Kukowska I.: Zrozumieć przyrodę na nowo. Zeszyty ekologiczne 1, bystra 2010, 7. Stampor I.: Wycieczka po parku, Biologia w Szkole, 2001, nr 4, 8. Stawiński W., Walosik A. : Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN, Warszawa 2006, 9. Szpilska A. : Poznajemy tajemnice przyrody, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000, 10. Tuszyńska L. : Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Michał Latawiec | |
Group instructors: | (unknown) | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a53cbfdb5924a4239aa5032e56001893a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c6138a53-95f3-4055-915f-91bf4d37bbb3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Przedmiot przyroda. Przyroda jako przedmiot w nowej podstawie programowej.Warunki realizacji podstawy programowej, 2. Analiza treści programowych przedmiotu przyroda. Programy nauczania, charakterystyka wybranych programów. Autorskie programy nauczania przyrody. Przykłady, 3. Podręczniki do nauczania przyrody. Zeszyty ćwiczeń. Prezentacja wybranych podręczników i zeszytów ćwiczeń, 4. Rozkład materiału, plan wynikowy, przedmiotowy system oceniania, diagnoza przedmiotowa, przykłady z przedmiotu przyroda. 5. Scenariusze lekcji przyrody, konspekty, karty pracy, 6. Specyfika lekcji z przyrody i jej przebieg. Omówienie przykładów, 7. Zasady dydaktyki w nauczaniu przyrody. Wykorzystanie zasady poglądowości w procesie nauczania-uczenia się. Przykłady, 8. Metodyka nauczania przyrody. Metody aktywizujące pracę ucznia i nauczyciela, 9. Metody niekonwencjonalne w nauczaniu przyrody, 10. Środki dydaktyczne w nauczaniu przyrody. Zasady stosowania, 11. Ogród i hodowla szkolna. Wykorzystanie w nauczaniu przyrody i kształtowaniu postaw proekologicznych uczniów, 12. Wyjście przyrodnicze. Wycieczka szkolna. Lekcja w terenie jako forma aktywizująca pracę uczniów. Wykorzystanie emocji w procesie nauczania-uczenia. Przykłady, 13. Zasady budowy i wykorzystania w nauczaniu przyrody j terenowych ścieżek przyrodniczych. Ścieżki na trasach turystycznych. Wybrane przykłady ścieżek i ich charakterystyka, 14. Monitoring przez uczniów środowiska naturalnego w najbliższej okolicy. Promowanie osiągnięć przyrodniczych uczniów w szkole i poza szkołą, 15. Współpraca z organizacjami w szkole i instytucjami poza szkołą w kreowaniu przyrodniczych działań edukacyjnych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Angiel J. : Tworzymy szkołę przyjazną środowisku, Fundacja GAP Polska, Podkowa Leśna-Olsztyn 2003, 2. Angiel J., Kądziołka J., Stawarz R.: Przyroda i człowiek, poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1999, 3. Błaszczyk E.: Przyroda 4, książka nauczyciela, WSiP, Warszawa 1999, 4. Brown S.E.: Robimy eksperymenty, Warszawa 2005, 5. Brophy J. : Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2002, 6. Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B. : Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000, 7. Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D. : Ochrona środowiska przyrodniczego, Warszawa 2010, 8. Golonko J., Czekalska M.: Poradnik metodyczny: przyroda w klasie czwartej, Nowa Era, Warszawa 2000, 9. Grygier U.: Lekcje przyrody w terenie, Nowa Szkoła 2003, nr 1, 10. Huroń A., Ryszawa J., Woźniak A.: Przyroda 4, scenariusze lekcji, Żak, Warszawa 2000, Literatura uzupełniająca: 1. Gromek E., Laskowska E., Melson A., Kofta W., Kłos E.: Przyrodo witaj 4, zajęcia warsztatowe, szkoła podstawowa, WSiP, Warszawa 2012, 2. Janiuk R. : Społeczne znaczenie wiedzy przyrodniczej, UMCS, Lublin 2002, 3. Kornega A., Śliwa A.: Przyroda Plus 2. Ćwiczenia rozwijające zainteresowanie, Szkoła Podstawowa, Nowa Era, 4. Kruszewski K. : Sztuka nauczania-czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1998, 5. Mordawski J. : Przyroda : Przewodnik metodyczny do klasy IV, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000, 6. Skubała P., Kukowska I.: Zrozumieć przyrodę na nowo. Zeszyty ekologiczne 1, bystra 2010, 7. Stampor I.: Wycieczka po parku, Biologia w Szkole, 2001, nr 4, 8. Stawiński W., Walosik A. : Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN, Warszawa 2006, 9. Szpilska A. : Poznajemy tajemnice przyrody, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000, 10. Tuszyńska L. : Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.