Subject methodology of teaching philosophy and ethics in elementary school
General data
Course ID: | WF-PED-MPNFiEwSP-CW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Subject methodology of teaching philosophy and ethics in elementary school |
Name in Polish: | KN: Metodyka przedmiotowa nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej A |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_U12 FI1_W13 FI1_W14 FI1_W17 FI1_K01 |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej, przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach związanych z panowaniem nad klasą oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY UCZENIA SIĘ: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii i etyki, - definiuje główne koncepcje filozofii i etyki, -charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej młodzieży, -wyjaśnia poglądy wybranych etyków na poziomie ucznia, -tłumaczy stanowiska etyczne, -świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, -poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. -rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.