Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics and ethics of psychologist profession

General data

Course ID: WF-PS-EEZP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Ethics and ethics of psychologist profession
Name in Polish: Etyka i etyka zawodu psychologa
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W10

K_U02

K_K05

Short description:

level -basic

Objectivity- identity, discuss and explain how the ethics of assisted psychology. With it's practical reference to proceseses of self-realization, self-improvement, self-knowledge and self-determinator. Individuality and in public sphere.

prerequisites:attendence of lectures.Completion of two tests.

Full description:

1.Subject as prepator of act.

2.Subject and shaping it's subjectivity.

3.Self-asses and self-evaluation issues.

4.Wisdom and prudence as basic of the moral life.

5.Norms and moral obligations.

6.The problem of evil-what is evil and how it affects human destiny?

7.Ethical theory of personal responsibility.

8.Good person and good for person.

9.Sources of Human self-knowledge, self-realization and self-improvement.

10.What values are based in relationships with others?

11.Tolerance and compromise and disputes and conflicts with other people.

12.Friendship in relation to themselves and others.

13.Freedom and enquality between people-the privilage of democracy or the natural human condition?

14.Human development - to which the state is required?

15.Function of social ethics and psychology-diagnosis and advice.

Bibliography:

Marian Grabowski, Krajobraz winy. Próba analizy fenomenologicznej, Toruń 2001.

Roman Ingarden, Książeczka o człowieku

Jacek Jaśtal , O naturze cnót, Kraków 2009.

Hans Kramer, Etyka integralna, Nowa Wieś/k. Torunia, 2004.

Jan Krokos, Sumienie jako poznanie. Fenomenologiczne dopełnienie Tomaszowem nauki o sumieniu, Warszawa 2004.

Alasdair Macintyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 2003.

Alsadair MacIntyre, Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?, Warszawa 2007.

Alasdair, MacIntyre, Etyka i polityka, Warszawa 2009.

Robert Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, Warszawa 2003.

Paul Ricoeur, O sobie samym jako innym, Warszawa 2003.

Paul Ricoeur, Symbolika zła, Warszawa 1986.

Robert Spaemann, Reichard Low, Cele naturalne. Dzieje i ponowne odkrycie myślenia teologicznego, Warszawa 2008.

Robert Spaemann, Szczęście a życzliwość, Lublin 1997.

Robert Spaemann, Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001

Władysław Stróżowski, W kręgu wartości, Kraków 1992.

Władysław Stróżowski, Szkice z filozofii człowieka, Karków 2002.

Max Scheler, Resentyment a wartości, Warszawa 1977.

Adam Szóstek, Normy i wyjątki, Lublin 1980.

Tadeusz Ślipko, Zarys etyki ogólnej

Tadeusz Ślipko, Zarys etyki szczegółowej

Giovanni Satori, Teoria demokracji, Warszawa1998.

Charles Taylor, Żródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa 2001.

Charles Taylor, A Secular Age, Harvard Unv.2007.

Józef Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1982.

Józef Tischner, Filozofia dramatu, Paris 1999.

Adam Węgrzecki, Filozofia spotkania. Kraków, 1994.

Adam Węgrzecki, Zarys filozofii podmiotu, Kraków 1996

Karol Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1985.

Karol Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Rzym-Lublin 1991.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty wiedzy: student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje

Efekty umiejętności: student potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych

Efekty kompetencji: student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi także wyciągnąć odpowiednie wnioski i sformułować ocenę danej interpretacji, dotyczącej problematyki moralnej

Punkty ECTS:

udział w zajęciach - 30 h

liczba 30 : 30 = 1

punkty ECTS: 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie

1/znajomość elementarnych pojęć z zakresu etyki - egzamin ustny; prezentacja przez Studenta (w grupie) zagadnienia z psychologii osobowościowej lub społecznej pod kątem odpowiedniej problematyki etycznej. Student sam dokonuje wyboru zarówno interesującego go zagadnienia jak i lektur z etyki. Przygotowuje kontekst i dopiero po konsultacji z wykładowcą opracowuje przez siebie wybrany materiał do egzaminu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)