Biologiczne podstawy zachowania 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-EUR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne podstawy zachowania 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Biologiczne podstawy zachowania 1 WF-PS-EUR1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W05 K_W07 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: podane w I semestrze. |
Pełny opis: |
Treści programowe : Wykłady : 1-2. Organizacja czynności czuciowych. 3-4. Funkcjonalna asymetria półkul mózgu. 5-6. Elektroencefalografia. Czuwanie i sen. 7-8. Autonomiczny układ nerwowy. 9-10. Podstawy neuroendokrynologii. 11-12. Biologiczne teorie pamięci. 13-14. Podstawy psychofarmakologii. 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Podana w I semestrze. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza : Student wie jakie zagadnienia składają się na dyscyplinę biologicznych podstaw zachowania i jak się ona rozwijała. Identyfikuje biologiczne przyczyny procesów psychicznych. Analizuje teksty naukowe. Prezentuje i wyjaśnia wybrane zagadnienia z teorii ewolucji, etologii, neuroanatomii, neurofizjologii, biochemii ośrodkowego układu nerwowego, embriologii, elektroencefalografii i neuropsychiatrii. Umiejętności : Student rozumie i interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowiek, potrafi powiązać je z procesami psychicznymi oraz wykorzystać swoją wiedzę na rzecz innych ludzi. Weryfikuje wartość badań diagnostycznych. Krytycznie odnosi się do prac naukowych z neurobiologii. Dostrzega biologiczne przyczyny patologii psychicznych. Ocenia wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego. Kompetencje : Student akceptuje wieloczynnikowe podłoże życia psychicznego i ma świadomość jego znaczenia. Dostrzega potrzebę uzupełniania wiedzy z nauk biologicznych. Jest otwarty na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. Dąży do holistycznego rozumienia życia psychicznego. ECTS : Udział w wykładzie – 30 godz. Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do wykładu – 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz. Konsultacje – 5 godz. Napisanie referatu – 15 godz. Przygotowanie do egzaminu (wykład) – 20 godz. Przygotowanie do egzaminu (ćwiczenia) – 20 godz. Suma godzin – 150 [150 : 30 (25) = 5] Liczba ECTS – 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza : (2) : Student nie ma podstawowej wiedzy z biologicznych podstaw zachowania, nie zna wybranych zagadnień z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk. (3) : Student posiada ogólną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, ale wybiórczo dostrzega związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi. (4) : Student ma poprawną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, trafnie wskazuje na związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi. (5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie, zna sposoby jej uprawiania, posiada usystematyzowaną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, samodzielnie dostrzega biologiczne podłoże fizjologicznych i patologicznych procesów psychicznych. Umiejętności : (2) : Student nie dostrzega procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka i nie potrafi powiązać ich z procesami psychicznymi. Nie weryfikuje wartości badań diagnostycznych, nie zna praktycznej możliwości ich wykorzystania, nie umie ocenić wartości prac naukowych. (3) : Student słabo dostrzega procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, ma trudności z biologicznym uzasadnieniem procesów psychicznych, potrafi jedynie wymienić badania diagnostyczne, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego. (4) : Student poprawnie rozpoznaje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka i trafnie wiąże je z procesami psychicznymi, dostrzega wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego, potrafi interpretować zjawiska społeczne w kontekście rozwoju ewolucyjnego. (5) : Student doskonale interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, potrafi uzasadnić swoje stanowisko, umie formułować hipotezy naukowe dotyczące zachowania się człowieka, prowadzić dyskusję na temat wartości badań diagnostycznych, umie omijać pułapki metodologiczne. Kompetencje : Oceniany jest stopień świadomości istnienia wieloczynnikowego podłoża życia psychicznego i potrzeby korzystania z wiedzy biologicznej, medycznej itp. Efekt wiedzy : Metoda dydaktyczna – wykład, prezentacje multimedialne Weryfikacja – egzamin pisemny Efekt umiejętności : Metoda dydaktyczna – krótkie wystąpienia studentów Weryfikacja – dyskusja ze studentami, egzamin pisemny Efekt kompetencji : Metoda dydaktyczna – dyskusja w czasie wykładu Weryfikacja – konsultacje |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.