Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-LOG
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_K07

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki, ogólnej metodologii nauk i semiotyki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że wielką wartością w pracy psychologa jest umiejętność precyzyjnego i poprawnego logicznie myślenia oraz komunikowania swoich myśli. Zajęcia dostarczają ponadto aparatury pojęciowej niezbędnej podczas studiów humanistycznych.

Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja – znajomość dyscyplin – logika i metodologia nauk.

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka.

Pełny opis:

Metody oceny: Dwa kolokwia pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na zajęciach.

Treści programowe:

1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania.

2. Pojęcie znaku.

3. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: zdania.

4. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: nazwy.

5. Podziały nazw.

6. Stosunki zakresowe między nazwami.

7. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: funktory i operatory.

8. Analiza syntaktyczna wyrażeń.

9. Analiza syntaktyczna wyrażeń c.d.

10. Klasyczny Rachunek Zdań: budowa języka.

11. Klasyczny Rachunek Zdań: tautologie logiczne, metoda zerojedynkowa.

12. Metoda zerojedynkowa - c.d.

13. Pojęcie wynikania logicznego.

14. Pojęcie i klasyfikacja rozumowań.

15. Typy rozumowań.

Literatura:

K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1965.

W. Marciszewski (red.), Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki, Wrocław 1987.

W. Marciszewski (red.), Mała encyklopedia logiki, Wrocław 1988.

E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000.

J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001.

Z. Ziembiński. Logika praktyczna. Warszawa 1992.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością w pracy psychologa jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów humanistycznych.

Wiedza: opanowanie pojęć: zdania, wartości zmiennych zdaniowych, matryc spójników logicznych, funkcji zdaniowej, tautologii logicznej, wynikania logicznego, reguł wnioskowania, języka i metajęzyka oraz interpretacji KRZ w języku naturalnym.

Umiejętności: Czynne opanowanie metody sprawdzania zero-jedynkowego formuł KRZ. Umiejętność wykazywania „sequitur” w dedukcji.

Kompetencje: Współczesny psycholog, powinien znać logiczną naturę języka, którym zamierza się posługiwać jako narzędziem poznania i terapii. Student omawianego przedmiotu ma także obowiązek krytycznie oceniać stan własnej wiedzy i dokonywać selekcji danych teoretycznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)